Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Světový rekord: „Foukací auto“ už přeletělo pět metrů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Fijůůůůů!“ „Týýjo, kolik?“ „Pět… Pět metrů a dvacet jedna centimetrů.“ „Fakt?“ „Jo!“ „Tak to je světový rekord.“

Článek

Fouknout do papíru a přemístit ho jediným mohutným vydechnutím do co největší vzdálenosti je zábava, kterou provozovali nadšenci především v sedmdesátých letech minulého století. Časopis ABC mladých techniků a přírodovědců dokonce otiskl v březnu roku 1977 na titulní straně čísla 15 fotografii mladíků, kteří foukají do „aut“ připomínajících tvarem i zbarvením vozy F1, Ferrari a Tyrrell. Uvnitř časopisu si pak mohli čtenáři tyto foukací monoposty i vystřihnout a slepit. Žel, z tvrdého papíru, z takzvaného „Déčka“, čímž bylo těžké foukací auto předem odsouzeno pouze ke krátkým, přibližně metrovým poskokům.

Foto: Martin Lavay
Foto: Martin Lavay

Cesta za světovým rekordem

Akční skupina mladých experimentátorů sdružených do týmů „Šedý přízrak“ a „Sopka“ z tehdejšího Gottwaldova (dnešní Zlín) se při těchto pokusech jen usmívala. Gottwaldovští nadšenci totiž vyvíjeli a testovali vlastní superlehké vozy. Zkoušeli nejrůznější tvary, materiály i techniku „fuku“. Zjistili například, že jim před závody pomáhá jogínské dechové cvičení, linoleum, po kterém foukací auta vysílali, muselo být dokonale čisté a vytřené (najít dostatečně dlouhou plochu začal být postupně problém – závodníci se často museli při startu krčit například zapasováni pod topením) a navrhnout, složit a slepit kvalitní vůz, že je učiněná věda.

Foto: Martin Lavay

Dobový přehled foukacích automobilů připravený pro časopis Šedý přízrak :-)

První foukací automobily gottwaldovských nadšenců ještě také vzhledově připomínaly obdivované monoposty F1. Postupně ale mladí konstruktéři jejich tvary zjednodušovali, snižovali hmotnost i odpor vzduchu, až nakonec dospěli ke konstrukci jakýchsi superlehkých šipek, s jedinou centrální kapsou, „motorem“, uprostřed a dvěma vertikálními křidélky po stranách. Na voze už také nebyl ani gram lepidla, automobil byl slepen jen uzounkým páskem lepící pásky. Experimentátoři rovněž postupně vyzkoušeli několik druhů stavebních papírů, otestovali těžký tvrdý papír, na povrchu hrubý růžový savý papír, klasický papír s běžnou gramáží, až nakonec začali překvapivě používat lehounký hnědý povoskovaný papír, určený původně k balení strojírenských součástek – ten byl nejlepší.

S ním už dosahovali gottwaldovští závodníci při vlastním „Mistrovství světa a vesmíru“ :-) skutečně pozoruhodných výkonů. Dočkali se i v úvodu zmiňovaného rekordu, kdy vyslali na jedno nadechnutí a výdech „foukací auto“ až do vzdálenosti pěti metrů a jedenadvaceti centimetrů!

Dokážete tento výkon překonat?

Návod na složení rekordního „foukacího auta“:

Foto: Martin Lavay

01

Foto: Martin Lavay

02

Foto: Martin Lavay

03

Foto: Martin Lavay

04

Foto: Martin Lavay

05

Foto: Martin Lavay

06

Martin Lavay

Přečtěte si také další články autora:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz