Článek
Text zavádí přísnější pravidla pro obnovu řidičských průkazů, zvyšuje požadavky na jejich získání a podporuje sdílení informací mezi státy, aby se zabránilo tomu, že ti, kteří se dopustí závažných dopravních přestupků v zahraničí uniknou sankcím.
Boj proti beztrestnosti
V současné době zůstává téměř 40 % motoristů, kterým byl řidičský průkaz odebrán nebo pozastaven v jiné zemi, než ve které byl vydán a nepotrestán.
S novými pravidly (motorista), který ztratí řidičský průkaz v evropské zemi za závažný přestupek, již nebude moci řídit v žádném jiném členském státě.
Nové předpisy také zavádějí maximální dobu platnosti patnácti let pro řidičské průkazy na automobily a motocykly (fyzický doklad). Ve státech, kde se řidičský průkaz používá jako doklad totožnosti, by mohl být zkrácen na deset let. Doba platnosti může být zkrácena i pro řidiče starší 65 let.
Digitální licence, která se brzy stane hlavním formátem
EU má rovněž v úmyslu urychlit dematerializaci řidičských průkazů a učinit z digitálního řidičského průkazu, který je přístupný na mobilních telefonech, jako hlavní formát. Občané, kteří o to požádají, však budou mít stále možnost získat fyzický doklad.
Zkouška na řidičský průkaz bude muset obsahovat více bodů souvisejících s bezpečností zranitelných účastníků silničního provozu (chodců, cyklistů apod.), jako jsou mrtvé úhly nebo otevírání dveří. Řešit bude třeba i rizika spojená s používáním telefonu za jízdy.
Reforma také zavádí dvouletou zkušební dobu pro mladé řidiče, během níž budou podléhat přísnějším pravidlům a sankcím.
A konečně, všichni 17letí budou moci řídit v doprovodu auta nebo motocyklu, věk pro samostatné řízení zůstává na 18 letech.