Hlavní obsah
Víra a náboženství

USA vládnou militantní katolíci z Opus Dei

Foto: Shealeah Craigheadová, Creative Commons Attribution 3.0 United States

Prezident a první dáma se setkali s Jeho Svatostí papežem Františkem ve Vatikánu

Příběh spojení na jedné straně evangelikálních, ale na druhé katolických radikálů z Opus Dei a jejich snaha o realizaci Projectu 2025, Svatou válku a boj proti Vatikánu.

Článek

J. D. Vance. Viceprezident Spojených států amerických. Už teď, po dvou měsících, zdaleka nejvýraznější viceprezident, co tam kdy seděl - chtělo by se říct, že možná víc než prezident… A taky vyslanec katolické organizace Opus Dei, která mentoruje celý Project 2025 - 900stránkový jízdní řád trumpismu, který má od základů překopat Spojené státy a destruovat liberální demokracii.

Možná jste si všimli té anomálie, i když ta by sama o sobě nemusela nic znamenat. Přestože jsou katolíci v USA ve výrazné menšině, je jejich zastoupení v Trumpově administrativě významné. Katoličkou je wrestlerka Linda McMahon, kterou posadil Trump na ministerstvo školství (s oficiálním zadání, aby jej zrušila…). Stejně je katolička Elise Stefanik, velvyslankyně pro OSN - kde Trumpovo zadání víme taky. Je to i ministr zahraničí Marco Rubio či ministr dopravy Sean Duffy a také nový ředitel CIA John Ratcliffe, republikán patřící k nejvěrnějším Trumpovým obhájcům ochotně šířící dezinformace na jeho podporu (v Trumpově prvním mandátů ředitel FBI) a hlavní autor části o reformě zpravodajských služeb pro Project 2025.

A právě JD Vance.

Vance je konvertita. Názorově i nábožensky. Dříve psal, že Trump je jako Hitler, aby se stal po intervenci Petera Thiela - asi nejvlivnějšího ideologa trumpistického režimu - Trumpovým vůbec nejvěrnějším podporovatelem. A stejně tak se stal i přesvědčeným katolíkem, který má dohlížet na realizaci Projectu 2025 sepsaného organizací Heritage Foundation.

Opus Dei a pronikání do státu

Opus Dei, po desetiletí budovaná struktura v rámci katolické církve, za dobu své existence a verbování nových a nových oveček - které nabírají a zavazují si je už v kněžských seminářích a na katolických školách - notně nabobtnala a je velmi silná. Znáte ji mnozí ze Šifry mistra Leonarda, kde je to zpracováno v rámci literární fikce jako odvěký boj v rámci církve, ale v lecčems je to dost přesné (třeba to zuřivé sebebičování není výmysl, zakladatel Opus Dei to vehementně praktikoval). Tato skupina nesouhlasí skoro se vším novým a snaží se o to, aby církevní liturgii, katolické učení a celý svět spolu s tím vrátila nazpět. Také pěstuje kult osobnosti zakladatele, španělského kněze Josemaríi Escrivá de Balaguera, a má několik dalších silně sektářských rysů (vynucovaná loajalita k přidělenému duchovnímu vůdci ap.). Její kořeny je třeba hledat ve Španělsku, kde poskytla náboženské základy pro fašistický Francův režim - a tyto tendence vyvážela i do Latinské Ameriky.

Papež František, který pochází z Latinské Ameriky a organizaci tak dobře zná, se jí snažil v poslední době čelit, vědom si jejich amerických cílů. Změnil některé církevně vnitřní záležitosti (přeřazení z Dikasteria pro biskupy do pravomoci Dikasteria pro klérus), ale organizace je příliš silná a dlouhodobě promyšleně budovaná na to, aby s ní šlo zatřást nějak víc, a jak je v církvi obvyklé, všechno se to halí do tajuplně znějících slov o ochraně charismatu. Františkova změna je tak prezentována členům společenství jako „příležitosti k hlubšímu pochopení ducha, kterého Pán vnukl zakladateli prelatury,“ pod čímž si lze představit cokoliv.

Centrum moci amerického Opus Dei je od 90. let minulého století soustředěno do washingtonského konzervativního Katolického informační centra (CIC). Klíčové jsou postavy jako kněz C. John McCloskey, který sem byl organizací Opus Dei vyslán v roce 1998, a zejména otec Arne Panula, který CIC vedl od roku 2007 a před tím dlouhá léta působil na amerických školách Opus Dei a ještě před tím, při své životní etapě při studiích a svěcení v Římě, žil po boku zakladatele Opus Dei Josemaríi Escrivy. Panula se stal také blízkým přítelem Petera Thiela a spolu začali provazovat zájmy ultrakonzervativních katolíků a miliardářů kolem Thiela ve snaze zvrátit liberální vývoj Ameriky.

Jejich cílem je, aby se USA staly tou tvrdě konzervativní zemí, kde bude zase svět pořádku a ženy (i další) budou znát své místo. Jejich prsty jsou tak dlouhé, že dokážou dostávat své lidi i do Nejvyššího soudu USA, aby ovlivňovaly stěžejní rozhodnutí směrem, který potřebují. V tom je klíčovou osobou právník Leonard Leo, kterého si Opus Dei zásluhou otce Panuly postupně přitáhla a dostala ho do vedení velmi vlivného CIC. Leo se stejně jako Panula stal mostem spojujícím prelaturu s důležitými lidmi na Capitol Hill.

Evropská linka Heritage Foundation a maďarská zvláště

Myšlení a zájmy sektářského Opus Dei a CIC stojí za Projectem 2025. Architekt Projectu, Kevin Roberts, ředitel Heritage Foundation, je součástí tohoto církevního hnutí. Podle vlastních slov Robertse je Heritage Foundation „institucionalizací trumpismu“, včetně toho použítí slova trumpismu jako nového politického směru a státní ideologie.

Z nedávné historie Heritage Foundation můžeme zmínit, že mimo jiné brojila proti financování a vyzbrojování Ukrajiny a - což je pro pochopení fungování Trumpovy administrativy zásadní - stojí za stávajícím osekáváním administrativy motorovou pilou. Rychlé propuštění desítek tisíc zaměstnanců pochází z jejich kuchařky. Nejde o iniciativu „geniálního podnikatele“ Muska a jeho DOGE, Musk jen vykonává to, co bylo otevřeně prezentovaným cílem Projectu 2025.

Názory ředitele organizace Robertse by nás v Evropě měly zajímat i proto, že se otevřeně staví proti silně kooperující a spolupracující Evropské unii. Veřejně deklaruje, že USA chtějí vidět Evropu rozdrobenou na jednotlivé národní státy postavené na neliberální demokracii, což je termín, který dlouhodobě razí Orbán, hlavní spojenec Trumpa v Evropě. Minimálně od roku 2023 existuje dokonce smluvně deklarovaná spolupráce mezi oficiálním státním Orbánovým Danube Institutem a Heritage Foundation. Roberts v rozhovorech explicitně poukazuje na Maďarsko jako na vzorovou zemi, kde se podařil „konzervativní křesťanský obrat“.


Katolický integralismus a ekumena extrémů

Samotný viceprezident JD Vance je po konvertování takzvaný katolický integralista. Je to ve své radikální formě asi nejdrsnější směr v katolické církvi, víceméně otevřeně krajně pravicová dezinterpretace katolického učení. Milují papeže Pia X., absolutně neuznávají sekularizaci, neuznávají ale ani rovnost církve a státu, chtějí, aby bylo víře/církvi všechno podřízeno. Tento americký katolický integralismus je otevřeně namířen proti liberální, pluralitní demokracii. Je to, jinak řečeno, teologie ultrapravice.

To, co se stalo mimořádného za poslední desetiletí a pro dění v USA je to určující, že zde proběhla podivuhodná „ekumena“. Ekumenismus je obecně směr snažíce o sbližování jednotlivých křesťanských církví. A tady se to podařilo. Akorát u těch radikálních odnoží… A tak teď v Americe táhnou katoličtí fundamentalisté za jeden provaz s radikálními evangelikály.

Jak popisuje Christnet, škála skutečných či domnělých hrozeb pro svět této „ekumeny“ zahrnuje jevy, jako jsou hnutí za občanská práva černochů, hippies, samozřejmě feminismus, migranti, muslimové…

Teologická východiska militantního trumpismu

Aby tyto spodní křesťanské proudy posilovaly pro ně žádoucí konflikt, zaměřuje se jejich biblická exegeze (výklad Bible) na zcela z kontextu vytržené čtení starozákonních textů o „dobývání a obraně země zaslíbené“, kde hledají ospravedlnění pro imperiální a obecně radikální politiku, zatímco Ježíšova evangelijní láska k bližním má v jejich pojetí smůlu.

S takovým mindsetem není přes čáru nic, co vede k eskalování konfliktu. Válku samotnou tyto skupiny ztotožňují s hrdinskými taženími „Boha zástupů“, která vedli starozákonní Gedeon nebo král David. Král David se ostatně podle Kashe Patela, nového šéfa FBI a jednoho z ústředních amerických konspirátorů a šiřitelů ultrapravicové křesťanské konspirační teorie QAnon, něco jako „reinkarnoval“ do Krále Donalda Trumpa. Trump dle QAnonu bojuje proti satanistickému deep state, který unáší ve velkém děti a obchoduje s nimi…

Dalším zajímavým aspektem, jak vysvětluje Christnet, je postoj těchto náboženských skupin ke stvoření. „Můžeme u nich pozorovat až jakousi slepotu vůči ekologickým katastrofám a problémům způsobeným klimatickými změnami.“ Hlásí se k tzv. dominionismu, což je přesvědčení, že křesťan je povolaný, aby dominoval nad hříchem i nemocí a měl tak silnou víru, že může rozkazovat a přikazovat jménem Ježíše Krista, aby se děly věci, které chce, a neděly ty, které nechce. Nemoci jsou považovány za něco, co v životě křesťana nemá být. A pakliže nemoc existuje, lze z toho vyvodit, že daný člověk ještě nedospěl takové úrovni duchovní zralosti, aby zvítězil nad hříchem. (Tohle můžeme hodně pozorovat na „zdravotnicke politice“ Kennedyho, byť tam je to ještě říznuté scientologií, ale v rámci této podivuhodné ekumeny se mohou přitahovat i tyto extrémy.)

Kořeny dominionistického myšlení přitom vyrůstají z doslovného chápání toho, jak stvoření popisuje biblická kniha Genesis, která klade lidstvo do nadřazeného („dominujícího“) postavení nad zbytkem stvoření. Že je víc a víc požárů a záplav není dle tohoto pojetí projevem globálního oteplování - to neexistuje - ale toho, že pácháme moc hříchů a Bůh nás tresce.

My v Evropě jsme si v těchto otázkách prošli dlouhým vývojem. Jsme poměrně slušně vzdělaná společnost. Dost dáme na vědu. Ale v USA tomu tak není. Kreacionismus (že Bůh prostě stvořil svět opravdu za šest dnů) je tam normální alternativa proti evoluční teorii a učí se na školách. Ač se nám to může jevit tady z Evropy nepochopitelné, plno Američanů je na tom co do víry podobně jako mnozí muslimové na Blízkém Východě. Jsou uvíznutí v těchto náboženských představách, které je formují v jejich pohledu na svět.

„Nabijte muškety!“

It's time to circle the wagons and load the muskets.

To je pokřik či heslo, s kterým se Vance před volbami rozjel na kampaň mezi křesťanské radikály. A nemyslel to jen obrazně. Integralismus, stejně jako Opus Dei, totiž říká, že když by nějaká změna trvala „evolučně“ moc dlouho, je potřeba ji prorazit rychleji. (Levicové i pravicové totality mají násilné revoluční myšlení společné, proto z takových slov cítíme i marxismus a VŘSR. Byť u pravicového náboženského fašismu jsou jiné kategorie než třídní boj a diktatura proletariátu, technologie uchopení moci prostřednictvím rychlosti a síly je velmi podobná.)

To je na tom to vůbec nejzásadnější, co je potřeba pochopit. Základ jejich teologie je militantní a boj/válku bere jako součást prosazování pravé víry! Tohle jsme zvyklí běžně poslouchat od radikálních muslimů, v euroamerické civilizaci nám to zní dost cize a známe to jen epizodicky, v novodobých dějinách asi zejména v irském konfliktu, který je ale poměrně odlehlý a lokalizovaný. Teď se musíme připravit, že to bude přicházet masivně i z USA.

Ostentativní militantnost trumpistického režimu - proti vnějšímu světu i „vnitřnímu nepříteli“ - se dá dobře vysledovat na tom, jak Vance v rámci propojování spodních katolických a evangelikálních proudů na svou stranu dostal struktury jako katolické Church Militant. To je tak vypovídající název, že jen není potřeba překládat a více vysvětlovat.

Steve Bannon, jeden z hlavních trumpistických stratégů a ideologů, je tohoto „hnutí“ taktéž součástí. Jeho víra je přesně tato. Militantní, antiliberální, nadřazená. Proto Bannon hajluje. Stejně jako Musk. Protože toto je jejich „vyznání“. (Nadřazenost bílé rasy je v rámci toho celého movementu, nejen u Bannona, silně akcentovaná.)

Ve společných vystoupeních Bannona s šéfem Heritage Foundation Kevinem Robertsem se hovoří o tom, že jsme ve „druhé revoluci“, která bude dokončena do roku 2050 a bude se shodovat s novým „Velkým probuzením“, „Great Awakening“, které přivede Ameriku k Bohu (ideologii Velkého probuzení razí i otec Panula a Leonard Leo, o kterých je řeč výše).

Roberts obhajuje potřebou diktátorského leadershipu a otevřeně vyhrožuje násilím proti jakémukoli odporu vůči této revoluci. Také lpí na tom, že „Boží zákon může mít ve skutečnosti obrovský vliv na světské zákony“.

Toto vše představitelé trumpismu říkají nebojácně nahlas. Šéf klíčového Heritage Foundation Roberts, Steve Bannon, nejvlivnější právník Leonard Leo, Peter Thiel, Musk, Vance, nový šéf FBI Kash Patel či nový velvyslanec ve Vatikánu Brian Burch, o kterém ještě bude řeč.

Inspirace katolickým fašistickým Španělskem v otázce degradování žen

Pokud se chceme podívat na nějaký podobný režim z nedávné minulosti, je to už zmíněné francistické Španělsko. To byla katolická fašistická diktatura postavená na teologii zakladatele Opus Dei. Diktatura se postupně rozmělňovala do již ne tak bigotního autoritářství a nakonec se, s odcházením Franca, s jeho souhlasem obnovila konstituční monarchie.

V dobách rozmachu fašistické katolické diktatury šla ve Španělsku práva žen úplně stranou. Ženy byly degradovány na služky a rodičky. Francův režim navíc po tisících kradl a převychovával děti levicově smýšlejících.

A toto porobení ženy je zároveň průvodní jev i aktuálního fungování Opus Dei, jak v nové knize „Opus: The Cult of Dark Money, Human Trafficking, and Right Wing Conspiracy Inside the Catholic Churchdoložil novinář Gareth Gore. Ten popsal zneužívání žen, které zahrnuje obchodování převážně s chudými a nevzdělanými ženami z chudých oblastí Jižní Ameriky, aby sloužily jako celoživotní služky členům řádu Opus Dei. Pokud vám to připomíná Příběh služebnice, připomíná vám ho to správně.

Toto hnutí se proto logicky nezastavuje ani například u snahy zvrátit dnešní přístup k sexu. Koncem května 2023 Heritage Foundation na síti X prohlásila, že „konzervativci musí jít cestou obnovy sexu k jeho skutečnému účelu“ a plédovala za ukončení „rekreačního sexu“. K dosažení tohoto cíle doporučují ukončit „nesmyslné užívání antikoncepčních pilulek,“ což je silné téma americké politiky i v těchto dnech. Podle Heritage Foundation je sex pro radost důvod „proč máme tolik domácností svobodných matek, což vede k chudobě, kriminalitě a dysfunkčním vztahům.“

Od počátku Trumpova nástupu sledujeme silné tažení jeho administrativy proti programu „DEI“ (diversity, equity, and inclusion). Co se týče vyhodnocování hospodárnosti programů, je zcela přirozené, že se na to dívají různé administrativy různě a dochází ke korekcím a změnám. Takto radikální - a předem deklarovaný - obrat je však součástí tohoto tažení proti ženské emancipaci.

Nejvíc viditelná věc je v tomto nástup pronatalistického hnutí manželů Collinsových, což jsou lidé úzce provázáni s Thielem (paní Collinsová pro něj pracovala, Thiels jejich ploditelské, proporodní hnutí financuje), Vancem a Muskem, jenž je sám hlasitý pronatalista a aktivní ploditel dětí, a Heritage Foundation. Není to ale podpora rodičovství, jak bychom si možná představovali, ale opět se vynořující krajně pravicová ideologie o plození „kvalitnějších“ lidí založená na otevřeně eugenickém přístupu, do které trumpističtí magnáti lidí velké množství peněz.

Dobýt Vatikán

Američtí katoličtí, resp. křesťanští radikálové mají vlastní zemi ale jen jako trenažér a ač se vám to může zdát přitažené za vlasy, jejich deklarovaný cíl je, aby to, co se nyní pokusí zavést doma, přejal i zbytek křesťanského světa.

A nezastaví se jen tak před něčím. Do Vatikánu vyslali okamžitě po Trumpově zvolení Briana Burche. Šéfa jedné z nejpravicovějších katolických politických skupin s názvem CatholicVote. To je skupina velice tvrdých amerických pravičáků zcela odmítajících papeže Františka a maximálně proti němu a jeho vidění katolictví a poselství evangelia bojujících. Burch sice nyní naoko smutní, že papež František je na tom zdravotně bledě, ale on a jeho stoupenci dělají dlouhodobě všechno proto, aby se minimálně v USA Františkovy snahy nezúročovaly a už fantazírují o tom, jaký by mohl být Trumpův papež po Františkovi.

František to ví a - jak bylo nastíněno výše - rozhodně nestál stranou a snažil se Opus Dei čelit. Narozdíl od konzervativnějších papežů Benedikta XVI. a hlavně Jana Pavla II., který zakladatele sektářské organizace Josemaría Escrivá de Balagueru v roce 2002 v kontroverzním procesu svatořečil a tím organizaci Opus Dei zásadním způsobem posilnil. (První velká akce otce Opus Dei Arno Panuly, když se stal šéfem zmíněného Katolického informačního centra (CIC) ve Washingtonu, bylo ustanovení a udělování Ceny Jana Pavla II., poprvé v roce 2012.)

František svoje postoje dokládá konkrétními akty, když záhy po Vancově nástupu jasně vystoupil proti jeho deklarované snaze vyhostit migranty hlava nehlava. Hned 10. února 2025 sepsal dopis americkým biskupům, uveřejněný na stránkách Vatikánu, kde se proti této ohlášené politice (která se následně, jak víme, stala skutkem), vymezil. S odvoláním na samotného Ježíše Krista, který byl také uprchlík:

Drazí bratři biskupové,

píši vám dnes, abych vám adresoval několik slov v těchto citlivých chvílích, které prožíváte jako pastýři Božího lidu, který společně kráčí po Spojených státech amerických.

1. Cesta z otroctví ke svobodě, kterou prošel lid Izraele, jak o ní vypráví kniha Exodus, nás vybízí, abychom se na realitu naší doby, tak jasně poznamenanou fenoménem migrace, dívali jako na rozhodující dějinný okamžik, který nám umožní znovu potvrdit nejen naši víru v Boha, který je vždy blízký, vtělený, migrující a uprchlický, ale také nekonečnou a transcendentní důstojnost každé lidské osoby.

Tato slova, kterými začínám, nejsou umělým konstruktem. I zběžný pohled na sociální nauku církve důrazně ukazuje, že Ježíš Kristus je pravým Emanuelem (srov. Mt 1,23); nežil mimo těžkou zkušenost vyhnání z vlastní země kvůli bezprostřednímu ohrožení života a mimo zkušenost, že se musel uchýlit do společnosti a kultury, které mu byly cizí. Boží Syn, když se stal člověkem, se také rozhodl prožít drama přistěhovalectví.

(…)

Stejně tak nás Ježíš Kristus, který miluje každého člověka univerzální láskou, vychovává k trvalému uznání důstojnosti každého člověka bez výjimky. Když mluvíme o „nekonečné a transcendentní důstojnosti“, chceme vlastně zdůraznit, že tato nejrozhodnější hodnota, kterou lidská osoba má, převyšuje a udržuje každé jiné právní hledisko, jímž lze regulovat život ve společnosti. Všichni věřící křesťané a lidé dobré vůle jsou tedy vyzýváni, aby zvažovali legitimitu norem a veřejných politik ve světle důstojnosti osoby a jejích základních práv, nikoli naopak.

Pozorně jsem sledoval velkou krizi, která probíhá ve Spojených státech v souvislosti se zahájením programu masových deportací. Správně formované svědomí nemůže nečinit kritický úsudek a nevyjádřit svůj nesouhlas s jakýmkoli opatřením, které mlčky nebo výslovně ztotožňuje nelegální status některých migrantů s kriminalitou. Zároveň je třeba uznat právo národa na obranu a ochranu společenství před těmi, kteří se během pobytu v zemi nebo před příchodem dopustili násilných nebo závažných trestných činů. Přesto akt deportace lidí, kteří v mnoha případech opustili svou vlastní zemi z důvodů extrémní chudoby, nejistoty, vykořisťování, pronásledování nebo vážného zhoršení životního prostředí, poškozuje důstojnost mnoha mužů a žen i celých rodin a staví je do stavu zvláštní zranitelnosti a bezbrannosti.

To není zanedbatelný problém: autentický právní stát se ověřuje právě v důstojném zacházení, které si zaslouží všichni lidé, zejména ti nejchudší a nejvíce marginalizovaní. Skutečné společné dobro je podporováno, když společnost a vláda s kreativitou a přísným respektem k právům všech - jak jsem již mnohokrát potvrdil - přijímá, chrání, podporuje a integruje ty nejkřehčí, nechráněné a nejzranitelnější. To nebrání rozvoji politiky, která upravuje řádnou a legální migraci. K tomuto vývoji však nemůže dojít díky privilegiím jedněch a obětem druhých. To, co je postaveno na základě síly, a ne na pravdě o rovné důstojnosti každé lidské bytosti, začíná špatně a špatně také skončí
.

Tohle je křesťanská politika tak, jak ji vidí papež František, hlava katolické církve, byť takřka na smrtelné posteli. Tedy přesně protichůdná s tou, kterou aplikuje Vance, Trump a jejich lidé.

František jde v rámci tohoto dopisu americkým biskupům ale ještě dál, když Vance přímo sekýruje za manipulaci s pojmy. Vance tvrdí, že postupuje v přístupu k migrantům/azylantům podle starého křesťanského pravidla „ordo amoris“, což podle Vance znamená, že „milujete svou rodinu, pak milujete svého souseda, pak milujete svou komunitu, a pak milujete své spoluobčany ve své vlastní zemi, a poté se můžete soustředit na zbytek světa.“

V dopisu mu František vysvětluje, jak katolictví tento pojem myslí doopravdy, v souladu s evangeliem, ne v tomto zvráceném podání:

Křesťané dobře vědí, že teprve potvrzením nekonečné důstojnosti všech lidí dosahuje naše vlastní identita jako osob a společenství své zralosti. Křesťanská láska není koncentrickým rozšiřováním zájmů, které se postupně rozšiřují na další osoby a skupiny. Jinými slovy: lidská osoba není pouhým relativně expanzivním jedincem s nějakým filantropickým cítěním! Lidská osoba je subjekt s důstojností, který díky konstitutivnímu vztahu ke všem, zejména k těm nejchudším, může postupně dozrávat ve své identitě a povolání. Pravé ordo amoris, které je třeba podporovat, je to, co objevujeme neustálým rozjímáním nad podobenstvím o „milosrdném Samaritánovi“ (srov. Lk 10,25-37), tedy rozjímáním o lásce, která buduje bratrství otevřené všem bez výjimky.“

V reakci na to podali američtí biskupové na Trumpovu administrativu v otázce masových deportací žalobu.

Papež František má díky místu svému původu znalost hispanofonního prostředí, které je v Jižní Americe skupinou Opus Dei po desítky let ovlivňováno. Radikálně odmítá ideu obnovení Božího království zde na zemi, kterou Opus Dei a podobní hlásají. To kdysi spočívalo v základech Svaté říše římské (národa německého…). Tohle, ač jsme si mysleli, že už je to dávno pryč, se nyní ve Spojených státech vrací a Vance a spol. se snaží prosadit vidění světa, v němž jsou (bílí) Američani nový Ježíšův „vyvolený národ“.

Připomeňme, že celý svůj pontifikát věnoval František tomu, aby, jak píše Christnet, „v rámci geopolitiky nepoužíval žádné teologické argumenty pro prosazování sebe sama nebo pro identifikování vnitřních či vnějších nepřátel, s nimiž by bylo třeba bojovat. Podle Františka je nutné odolat pokušení promítat náboženské aspekty do politické moci, která je pak zneužívá pro vlastní zájmy“ - což je ale přesně to, co nyní v USA vidíme. František záměrně zadupává narativy nebezpečného sektářského milenarismu (či chiliasmu - tisícileté čekání na pozemskou Boží říši) a dominionismu (viz výše), které připravují své posluchače na Apokalypsu a „konečný rozhodující střet“. Což je to stejné myšlení, co hlásá CatholicVote a nový Trumpův velvyslanec ve Vatikánu Brian Burch, když připisují zvolení Trumpa Bohu, který vyslyšel jejich modlitby. (Něco podobného, tato promítání Boží vůle aaž zbožštění konkrétních postav do světské politiky, můžeme sledovat i na Slovensku, kde Fico udržuje část své moci právě na těchto narativech.)


Putin vidí křesťanství stejně

Toto vidění světa a křesťanství je to stejné, jak to vidí, tentokrát při ohýbání pravoslaví, Vladimir Putin. Křesťanství v ústech Vance a spol. a křesťanství z úst Putina se začínají podobat jako vejce vejci. Protože na tom „duchovním“ základu si ve všem rozumí. Putin je pro mnoho „křesťanů“ symbolem záchrany starého dobrého světa a tradičního křesťanství a jako na spásu k němu vzhlížejí i davy katolíků (na Slovensku se s tímto narativem lze setkat běžně). Nyní v tom našel sobě rovného v Trumpovi s Vancem. Jejich pohledy na „zkaženou Evropu“ jsou totožné. Když proto přijede integralista JD Vance kázat Evropě do Mnichova, že opustila pravou demokracii, mluví i ústy Putina.

Nám ve střední a západní kontinentální Evropě tohle všechno musí znít opravdu jako ta Šifra mistra Leonarda. Ale USA je prostě jiný svět. Momentálně se hraje o naprostou změnu kurzu celé křesťanské civilizace, což je jejich ohlášený cíl. A my musíme ta nebezpečí, pojmy, aktéry a teologické základy znát. I když jsme výrazně ateistická společnost ve smyslu nepříslušnosti k žádné konkrétní církvi. Musíme to znát, abychom tomu dokázali čelit a tu ideologii, který se dnes dere za pomocí překrouceného křesťanství na povrch, dokázali zase zpacifikovat a nenechali si vzít svobodu.

Zdroje:

Jak Opus Dei obsazovalo Nejvyšší soud USA, výňatek z knihy „Opus: The Cult of Dark Money, Human Trafficking, and Right-Wing Conspiracy Inside the Catholic Church“ novinář Garetha Gora:
https://www.rollingstone.com/politics/politics-features/opus-dei-leonard-leo-supreme-court-moneybags-kid-1235115538/ (případně otevřeno zde: https://docs.google.com/document/d/1L7VaMuiaVp1uJF5wpLuGTb5kAnZY3NIyds1×2bPSxYo/edit?usp=sharing)

Christnet a „ekumena“ mezi evangelikály a katolickými integralisty https://www.christnet.eu/clanky/5933/evangelikalni_fundamentalismus_a_katolicky_integralismus_prekvapiva_ekumena.url

The Guardian, příslušnost šéfa Projectu 2025 Robertse k Opus Dei: https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jul/26/kevin-roberts-project-2025-opus-dei

Idnes.cz o pronatalistickém hnutí napojeném na Heritage Foudation, (odemčený článek):
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/usa-pronataliste-hnuti-trump-musk.A250402_123806_zahranicni_ert?h=A17DA623E645CE00C3F48B0349A31455 

The Guardioan o otevřeně eugenické pronatalistická konference s manželi Collinsovými: https://www.theguardian.com/us-news/2023/sep/04/natal-conference-austin-texas-eugenics

Politico o eugenické konferenci a účasti Heritage Foundation:
https://www.politico.com/news/magazine/2024/04/28/natalism-conference-austin-00150338

Catolic Standard o jmenování nového velvyslance ve Vatikánu: https://www.cathstan.org/us-world/trump-names-catholicvotes-brian-burch-as-next-holy-see-ambassador

Papežův dopis americkým biskupům proti Vancově politice:
https://www.vatican.va/content/francesco/en/letters/2025/documents/20250210-lettera-vescovi-usa.html

New York Magazine o souboji Vanceho s papežem:
https://nymag.com/intelligencer/article/pope-vance-wrong-migrants-letter.html

Žaloba amerických biskupů na Trumpovu administrativu skrz deportační politiku:
https://thecatholicherald.com/us-bishops-sue-trump-administration/

New York Times a komentář Davida Gibsona, ředitele Centra pro náboženství a kulturu na Fordhamské univerzitě: https://www.nytimes.com/2025/03/13/opinion/pope-francis-hospital-trump.html

Washington Post, o knize “Opus: The Cult of Dark Money, Human Trafficking, and Right-Wing Conspiracy Inside the Catholic Church”: https://www.washingtonpost.com/books/2024/10/23/opus-dei-book-gore-review/

New Yorker Times Magazine, Uvnitř plánů Heritage Foundation na „institucionalizaci trumpismu“: https://www.nytimes.com/2024/01/21/magazine/heritage-foundation-kevin-roberts.html (otevřeno zde: https://docs.google.com/document/d/1RaYc9b9×JEGKt_03_movqCwHCTq3NKO2Vulm6iGHvCA/edit?usp=sharing)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám