Článek
Všechny tyto sliby stojí peníze, a vláda nejenže na slíbené investice nedala ani korunu, ale dohlížela na bezprecedentní snížení reálných rozpočtů MŠMT. Celkem mezi lety 2022-2025 se reálné rozpočty snížily kvůli nezvládnuté inflaci a rozpočtovým hrátkám Stanjury o 100 miliard. Příští rok má SPOLU a STAN v plánu snížit rozpočet o dalších 16 miliard; což při započtení inflace bude znamenat snížení reálného rozpočtu o 58 miliard oproti roku 2021.

Snížení reálných rozpočtů MŠMT je 160 miliard (2022-2026)
A kde ty peníze chybí? Jeden příklad za všechny - platy učitelů. Od vrcholu 125% průměrné mzdy v roce 2021 platy učitelů strmě klesají až k současným 108% průměrné mzdy a vzhledem k dalšímu snižování rozpočtů MŠMT budou klesat dále. Peníze samozřejmě chybí i kdekoliv jinde, slibovaní noví podpůrní zaměstnanci jsou přesunuti do financování samospráv.

Relativní platy učitelů vůči průměrným mzdám
Nejhorší dopady nízkých investic jsou na předškolní vzdělání a vysokoškolské vzdělání. Každá koruna projeví v návratnosti několikanásobně, dorovnání negativních sociálních podmínek je nejúčinnější mezi 3-8 lety, kde se děti významně vyvíjí. Je to efekt sněhové koule, kdy srovnání startovních pozic (zlepšením pozice znevýhodněných) zajišťuje rovný start do života.
Ve vysokoškolském vzdělání je v některých kontextech návratnost ještě vyšší, a v průběhu času se zvyšuje, trh práce rok od roku žádá lidi pro čím dál náročnější a komplikovanější úkoly.

České financování vzdělávání proti průměru OECD
Nebyla by to politická agitace, abych neukázal prstem. Odpovědný za rozpočet je ministr financí Stanjura z ODS, a za školství ministr Bek ze STANu; ale i všichni poslanci, kteří rozpočet schválili. Jsou to vládní strany - SPOLU, STAN, a alespoň částečně i Piráti.
Současná realita českého školství ukazuje, že předvolební sliby vládní koalice zůstaly na papíře. Namísto slíbeného posílení vzdělávacího systému se potýkáme s historickým poklesem reálných rozpočtů a klesajícími platy učitelů. Přitom právě investice do vzdělání patří mezi nejúčinnější způsoby, jak zvýšit prosperitu celé země, posílit konkurenceschopnost a snížit sociální nerovnosti.
Pokud má Česká republika držet krok s vyspělými státy a naplnit svůj potenciál, je nutné vrátit financování školství mezi priority – ne jen v příštím volebním období, ale okamžitě. Každý rok otálení znamená ztrátu, kterou všichni pocítíme mnohonásobně.
Oficiální program Volt, kapitola vzdělávání:
https://rozproudimecesko.cz/program/vzdelavani/

Zdroje:
https://idea.cerge-ei.cz/zpravy/platy-ucitelu-v-roce-2024-a-vyhled-na-horske-draze
https://www.paqresearch.cz/post/v-navrhovanem-rozpoctu-msmt-chybi-pres-50-miliard-ukazujeme-14-oblasti-kde-usetrit-a-kam-investovat/
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-komentar-skolstvi-je-otloukanek-vlada-vedena-profesorem-chce-zase-skrtat-283392