Hlavní obsah

Anně (81) přišla zpráva od syna. On o ní však nevěděl. Skoro o vše přišla

Foto: Unsplash.com

Paní Anna (81) žije sama v malém bytě na kraji města. S rodinou si často volá, a když jí jednoho večera přišla naléhavá zpráva od „syna“, ani na vteřinu nezaváhala. Vždyť to byl přece její Tomáš!

Článek

Podvodníci využívají stále sofistikovanější metody k oklamání důvěřivých obětí. O tom se přesvědčila i paní Anna, která je již v důchodu a žije sama. Jen několik minut stačilo k tomu, aby málem přišla o všechny své úspory.

Falešná zpráva od syna

Jednoho večera seděla Anna v křesle, pletla a popíjela čaj. Zkrátka tak, jak byla každý večer zvyklá. Když se ozval zvuk příchozí zprávy, podívala se na telefon a přečetla naléhavý text:

Mami, mám nový telefon, teď nemůžu volat. Posílám ti kód, rychle mi ho napiš, potřebuju ho hned!

Srdce jí poskočilo. Číslo bylo neznámé, ale zpráva zněla důvěrně. Tomáš, její syn, měl zřejmě nový telefon. Bez váhání odpověděla:

„Ano, samozřejmě, Tomášku, pošli ho.“

O chvíli později jí dorazil dlouhý číselný kód. Opsala ho a poslala zpět. Nic netušila, dokud se neozval telefon. Tentokrát volal skutečný Tomáš.

„Mami, proč jsi mi poslala zprávu s nějakým kódem? Já o ničem nevím,“ zaznělo v telefonu.

Anna strnula. „Ale Tome, vždyť jsi mi psal, že máš nový mobil…“

„Mami, to jsem nebyl já! Neposlala jsi někomu údaje?“ zazněl v jeho hlase strach.

Anna cítila, jak se jí sevřelo hrdlo. K jejímu štěstí si popletla čísla a onen kód zaslala na Tomášovo „staré“, tedy pravé číslo, přičemž na podvodníky omylem zapomněla. Syn s Annou celý incident nahlásili i přesto, že se pro tentokrát nic nestalo. Jindy jsou však podvodníci úspěšnější a z nic netušících obětí vylákají i statisíce.

Vynalézaví podvodníci mají každou chvíli nový nápad, jak lidi okrást

Dnes už důchodcům na dveře moc podvodníků neklepe. Našli totiž sofistikovanější způsoby, jak z nic netušících starších lidí dostat peníze. Často tak využívají moderních technologií a různých psychologických triků, kterými si získají jejich důvěru.

Případ paní Anny není ojedinělý. Do podobné situace se u nás dostanou desítky, ne-li stovky lidí denně. Jde o běžnou praxi podvodníků, která se však neustále vyvíjí a je stále více přesvědčivá. V některých případech mají i mladí a technicky zdatní lidé co dělat, aby na podvod neskočili.

SMS, e-maily i hovory totiž umí být opravdu přesvědčivé a sofistikované. Jedním z nejběžnějších podvodů je takzvaný vishing, což je zkrácenina pro „voice phishing“ (telefonní phishing). Jde o telefonní hovor, ve kterém se podvodník vydává například za někoho z banky, policie nebo úřadu. Zná vaše jméno, často i datum narození nebo jméno banky, u které máte účet. Jeho cílem je získat vaše citlivé údaje, například rodné číslo, přihlašovací údaje do internetového bankovnictví či PIN kódy a čísla platebních karet.

Nejde jen o podvodné hovory, naletět můžete i přes falešné odkazy nebo zprávy

Typické podvody mohou vypadat různě. Například podvodník může volat a tvrdit, že jde o zástupce banky, a informovat oběť, že její účet byl ohrožen. Poté požádá o potvrzení přístupových údajů, aby mohla být údajně provedena bezpečnostní opatření.

Další oblíbenou technikou je tzv. „kampaň s falešnou výhrou“ – podvodníci se vydávají za organizátory soutěže a oznámí, že oběť vyhrála velkou cenu, ale musí zaplatit poplatek nebo poskytnout osobní údaje, aby si výhru mohla vyzvednout. Často se vydávají i za poštu, která vydá balíček až po zaplacení cla a podobně.

Jak se bránit podvodům a nenechat se okrást?

Ačkoli se podvodníci neustále přizpůsobují a hledají nové způsoby, jak oklamat oběti, existují osvědčené metody, jak se těmto podvodům bránit.

Prvním krokem je vždy ověřit identitu volajícího. Pokud někdo volá s naléhavou žádostí o citlivé informace, nikdy byste neměli reagovat okamžitě. Zavěste a zavolejte zpět na oficiální telefonní číslo dané instituce, které najdete na její oficiální webové stránce. Žádná důvěryhodná organizace nebude nikdy požadovat citlivé údaje po telefonu.

Dále je důležité neposkytovat žádné informace, pokud se vám něco nezdá nebo pokud vás volající tlačí do rychlého rozhodování. Podvodníci často vytvářejí pocit naléhavosti a strachu, aby oběť reagovala impulzivně. Je také zásadní kontrolovat e-maily nebo zprávy z neznámých čísel, které obsahují neobvyklé požadavky nebo podezřelé odkazy. Vždy si zkontrolujte, zda daná zpráva pochází od skutečného zdroje, a nikdy neklikejte na odkazy, pokud si nejste jisti.

Dalším účinným způsobem, jak se chránit před podvodnými telefonáty, je instalace aplikací na blokování podvodných čísel. Tyto aplikace mohou automaticky detekovat a blokovat známé podvodné čísla, což výrazně zvyšuje úroveň ochrany. Důležité je také informovat o podvodných hovorech relevantní orgány – například banku nebo policii. Když oběti podvodu sdělí své zkušenosti, pomáhají nejen sobě, ale i ostatním, kteří by mohli být v budoucnu cílem podobného podvodu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz