Článek
Spotřeba elektromobilů (EV) v současném prostředí technologického pokroku ukazuje na výrazný trend globální udržitelné dopravy. Analytici předpovídají, že do roku 2030 budou elektromobily představovat 66 % všech prodejů nových automobilů na světě. Tyto odhady vrhají světlo na obrovský investiční potenciál v tomto odvětví. Ne všichni výrobci elektromobilů však nabízejí slibnou návratnost, která by ospravedlnila zařazení do portfolia. Klíčoví hráči jako Tesla a BYD stojí za zvážení na základě svých vynikajících úspěchů a potenciálního budoucího směřování v tomto odvětví.
Společnost Tesla, která je v posledním desetiletí považována za dominantní sílu v segmentu elektromobilů, se významně podílela na pokroku v tomto odvětví. Úspěšné úsilí společnosti při zdokonalování dodavatelského řetězce ji posunulo nejen k tomu, že se stala synonymem pro elektromobily, ale také k automobilce s nejvyšší hodnotou na světě. Dlouhodobé ocenění společnosti Tesla je převážně spojeno s její produkcí elektromobilů, která převyšuje produkci ostatních výrobců automobilů; ti nadále rozšiřují své výrobní kapacity. S novou továrnou, jejíž výstavba má být zahájena v Mexiku v roce 2024, a perspektivními lokalitami v Thajsku a Indii společnost rozšiřuje svou globální působnost.
Kromě výroby elektromobilů umožňují finanční síly společnosti Tesla – podpořené historickými úspěchy – pustit se do výzkumu a vývoje futuristických technologií, které si konkurenční automobilky nemohou dovolit. S rezervou 26 miliard dolarů společnost aktivně investuje do autonomního řízení, umělé inteligence a svého humanoidního robota Optimus. Každý z těchto technologických projektů má potenciál generovat značné příjmy a zároveň posílit pozoruhodné postavení společnosti Tesla v odvětví elektromobilů.
Společnosti Tesla šlape na paty přední čínský výrobce automobilů BYD. Společnost BYD, která byla původně založena jako výrobce baterií v 90. letech minulého století, využila této schopnosti k řešení nejnáročnějšího aspektu dodavatelského řetězce elektromobilů. Společnost využívá vertikálně integrovaný obchodní model, který zahrnuje výrobu téměř všech komponent, nejen baterií, zcela ve vlastní režii. Tato efektivita obvykle zkracuje obvyklý čtyřletý výrobní cyklus většiny výrobců automobilů na pouhých 18 měsíců. Nízkonákladová vozidla společnosti BYD, jejichž cena dosahuje pouhých 11 000 USD, navíc poskytují konkurenční výhodu.
V posledním roce vzrostla celková výroba společnosti BYD o více než 75 %, zisky se zvýšily o téměř 142 % a dosáhly marží, které překonaly marže společnosti Tesla. Tuto úroveň růstu bude asi těžké udržet, ale zdá se, že dynamika pokračuje. Poté, co se společnost BYD úspěšně osvědčila na silně konkurenčním čínském trhu, se vydává na cestu mezinárodní expanze. Společnost již má významné zastoupení v asijsko-pacifických zemích, jako je Japonsko, Indie, Malajsie, Austrálie a Singapur, a usiluje o posílení své pozice na těchto trzích.
V rámci své strategie expanze se společnost BYD rozšiřuje na rozvíjející se trhy výstavbou nových továren v Brazílii a Thajsku a zahájením dodávek v Mexiku, kde se zaměřuje na získání latinskoamerického trhu. Pestrá nabídka vozidel za konkurenceschopné ceny dává společnosti BYD silnou pozici pro úspěch na různých světových trzích – což je výzva, se kterou se společnost Tesla stále potýká.
Navzdory technologické převaze společnosti Tesla podtrhuje působivý obchodní model společnosti BYD a ambiciózní plány globální expanze její potenciál dlouhodobého úspěchu. Vzhledem k tomu by nebylo překvapením, kdyby společnost BYD jednoho dne překonala společnost Tesla a stala se vedoucím výrobcem elektromobilů. Obě společnosti představují zajímavé příležitosti pro investory, kteří chtějí investovat do budoucnosti dopravy, ačkoli každá z nich nabízí jiné proměnné a atributy, které je třeba vzít v úvahu.