Hlavní obsah
Jídlo a pití

PHO: Vietnamské národní jídlo, které si snadno uvaříte doma

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Strych

Vydatná polévka, kterou si oblíbil celý svět, stále stoupá na popularitě. A není se čemu divit, poctivý vývar plný čerstvé zeleniny a libového masa Vám dodá energii na celý den.

Článek

Polévku Pho jsem poprvé ochutnal přibližně před deseti lety. Doporučil mi ji kamarád, který si ji dopřával pravidelně každou neděli. O jednom víkendu mě vzal do jeho oblíbené restaurace a objednal dvakrát Pho bo (hovězí polévku). Na stole přede mnou přistála obrovská mísa plná vývaru, plátků hovězího masa, nudlí a nějaké zeleniny. Vůně nepřipomínala žádné mnou doposud ochutnané jídlo. Popravdě mi ani příliš nevoněla. „Vymačkej si tam citron, naházej do toho chilli, dej si tam cibulku a hlavně nezapomeň na česnek,“ chrlil na mě instrukce kamarád. Po vykonání veškerých pokynů jsem vzal do ruky konečně lžíci a vidličku abych se mohl pustit do jídla. „Co to děláš?“ vyhrkl na mě kamarád. „Na, tady máš hůlky“, řekl a vrazil mi do ruky dva klacíky ze stojánku na stole. „Nejdřív sněz to, co tam plave. Vodu pak vypiješ“, dodal. Neobratně jsem se tedy snažil pomocí hůlek nasoukat si něco do úst. Ve chvíli, kdy kamarád dojídal poslední nudle ze své mísy, já měl stále tu svou téměř plnou. Hůlky jsem po několika dalších minutách boje s jídlem odhodil a polévku snědl starou dobrou lžící a vidličkou. „Barbare!“schytal jsem nadávku. Bylo mi to jedno, hlavně že jsem se s těmi hůlkami nemusel prát dalších dvacet minut. Po vyprázdnění celého obsahu mísy jsem byl najeden více než do syta. Ačkoliv jsem byl zprvu k této polévce skeptický, mile mě překvapila. Od té chvíli jsem začal polévku Pho vyhledávat, ochutnávat a porovnávat v různých restauracích, a dokonce jsem se ji pokusil i uvařit.

První pokus byla katastrofa

Po několika letech, kdy jsem opět tápal, co vařit, a do restaurace na oběd se mi nechtělo, vzpomněl jsem si na Pho. Co takhle si ji uvařit doma? Na internetu jsem si našel recept a zašel do nejbližšího obchodu. Přestože se jednalo o velký hypermarket, ingredience jsem v něm do Pho buď nenašel, nebo byly ve sterilované formě a navíc velmi drahé. Má první domácí polévka Pho nakonec dopadla tak, že to nebyla Pho.

Chybami se člověk učí

Jednomu mému vietnamskému kamarádovi jsem vyprávěl svou zkušenost. Nejen že mi dal přesný recept, ale odkázal mě i do specializovaného obchodu s asijskými potravinami. Brzy jsem se tam vydal a byl jsem mile překvapen, co vše je možné v daném obchodě pořídit. Všemožné druhy zeleniny, které jsem ani neznal, koření ve výhodných baleních a mnoho dalšího od tradičních vietnamských pochoutek přes veškeré druhy surovin na vaření. Prodavači v ochodě jsem vysvětlil, co mám v plánu, prošel se mnou obchod, naházel mi do košíku vše, co budu potřebovat, zaplatil jsem a utíkal natěšený domů, kde jsem se okamžitě pustil do přípravy polévky. Držel jsem se striktně předepsaného postupu a dosáhl kýženého úspěchu. Polévka byla téměř dokonalá. Chutnala jako z vietnamské restaurace. S každým dalším vařením se má polévka Pho ještě zdokonalovala. Rád ji vařím sobě i mým známým. Vždy si na ni náramně pochutnáme. Pokud jste i vy milovníci polévky Pho, zkuste si ji podle tohoto receptu doma uvařit také.

Pho bo

Pro 4 porce budeme potřebovat:

  • libové hovězí zadní - 500 g
  • hovězí kosti - 400 g
  • celá skořice - 2 ks
  • bílá cibule 1 ks
  • červená cibule 4 ks
  • badyán - 5 ks
  • kardamon - 4 ks
  • rýžové nude - 500 g
  • čerstvý koriandr - 200 g
  • jarní cibulka - 400 g
  • čerstvé mungo klíčky - 400 g
  • chilli papričky 2 ks
  • česnek - 8 stroužků
  • jablečný ocet
  • olej
  • citron - 1 ks
  • cukr
  • rybí omáčka
  • sojová omáčka
  • sůl
  • zázvor - 100 g

Část ingrediencí se vyplatí koupit v obchodě s asijskými potravinami, proto určitě zamiřte i tam a to hlavně pro skořici, badyán, kardamon, rýžové nudle, koriandr, mungo klíčky, rybí omáčku, sojovou omáčku a chilli papričky.

V první řadě si připravíme vývar. Do velkého hrnce vložíme hovězí maso v celku, kosti, skořici, bílou cibuli, badyán, kardamon, zázvor a sůl a necháme vařit na mírném ohni dvě hodiny. Poté vyndáme hovězí maso a necháme vařit ještě minimálně dvě hodiny. Hovězí maso po vychladnutí vložíme do mrazáku.

Foto: Michal Strych

Vývar na Pho

Mezitím si omyjeme zeleninu a na drobno nakrájíme koriandr a jarní cibulku a červenou cibuli.

Foto: Michal Strych

Ingredience na Pho

Foto: Michal Strych

rýžové nudle

Uvaříme rýžové nudle, scedíme a nandáme do mís, ze kterých budeme následně polévku jíst. Na nudle nasypeme mungo klíčky, dále koriandr a jarní cibulku. Maso vyndáme z mrazáku. Mělo by být tuhé, ale ne úplně zmrzlé. Nakrájíme ho na velmi tenké plátky a položíme do mís na zbytek ingrediencí. Na vrch položíme do každé mísy přibližně půlku červené cibule nakrájené na tenké měsíčky.

Foto: Michal Strych

maso na Pho

Foto: Michal Strych

Pho před zalitím vývarem

Krátce před tím, než budeme vývar slévat, přidáme do něj dle chuti několik kapek sojové a rybí omáčky. Vývar poté scedíme a zalijeme jím veškeré ingredience v mísách. Polévka je tímto krokem hotová a připravená k podávání.

Velice často se k polévce podává také nakládaný česnek. Ten si jednoduše připravíte tak, že na jemno nakrájíte několik stroužků česneku a zalijete je ve sklenici jablečným octem. Dle chuti si do polévky můžete přidat také karamelizovanou cibulku. Tu připravíte tak, že na pánvi osmahnete na jemno nakrájenou červenou cibulku, následně zasypete cukrem a podlijete jablečným octem. Do polévky je možní při konzumaci přidat také citron a nakrájené chilli papričky.

Foto: Michal Strych

cibulka při smažení

Foto: Michal Strych

Karamelizovaná cibulka

Kromě Pho bo (hovězí) se u nás často jí také Pho ga (kuřecí), nebo jejich míchaná varianta. Verzí, jako například krevetová, je ale spousta.

Mísu servírujeme na talíři. Hostům připravíme lžíci a vidličku, těm zručnějším můžeme dát hůlky. Na stole samozřejmě nesmí chybět zmíněný česnek, karamelizovaná cibulka, nakrájená chilli paprička, citron a nakládaný česnek. Někdo si do polévky přidává také nakládané bambusové plátky.

Foto: Michal Strych

Servírovaná Pho

Věřím, že se Vám vaření podaří a pochutnáte si na této tradiční vietnamské polévce stejně jako já. Dobrou chuť!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz