Hlavní obsah
Lidé a společnost

S-drazby.cz vymáhaly neprávem poplatky. Teď musí zaplatit milionovou pokutu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay - Succo

Portál S-drazby.cz nabízí zprostředkování příležitosti koupě nemovitosti, jak uvádí provozovatel ve smlouvě. Spousta klientů si tuto službu zakoupila a ani o tom neví.

Článek

Před několika lety jsem měl zájem pořídit si byt v exekuční dražbě. Koupě touto formou bývá často zajímavější a výhodnější cestou jak docílit vlastního bydlení. Mimo jiné portály, kde probíhají dobrovolné i nedobrovolné dražby, jsem narazil i na web S-drazby.cz. Na těchto stránkách jsem našel byt 2+1 v blízkosti mého dosavadního bydliště za relativně přijatelnou cenu. Kromě ceny a města, ve kterém se byt nachází, ale nebyly na stránkách uveřejněny žádné další informace. Ty obdrží zájemce až po registraci, která je dle informací na stránkách bezplatná, alespoň si to má nic netušící klikající myslet. Vyplnil jsem tedy veškeré požadované údaje a odeslal registraci. Na mail mi za krátko dorazil odkaz na veřejně dostupný insolvenční rejstřík, kde byly detailnější informace o zveřejněném bytu. K mé smůle ale nebyl byt k prodeji ani se u konkrétního insolvenčního řízení nepočítalo s dražbou, tudíž zbytečná registrace. Stránky jsem opustil a už bych si na ně nevzpomněl, pokud by mi o týden později nedorazil mail s žádostí o zaplacení služeb, které jsem prý využil, a to v hodnotě 6 000 Kč. V případě, že by se mi nechtělo uvedenou částku zaplatit, bylo v mailu připojeno upozornění, které už naznačuje, že se jedná ze strany portálu o chování, proti kterému se část klientů brání.

Registrace klienta ke konkrétní službě je v rámci systému doložitelná pro další případné řešení sporů, stejně tak, jako e-mailová komunikace se zasláním požadovaných informací. Pro vzájemné ušetření vynaloženého času při komunikaci prosím zvažte doložitelnost těchto skutečností digitální stopou zaznamenanou systémem. Než zahájíte komunikaci z Vaší strany, proveďte prosím rekapitulaci Vámi provedených kroků“.

Reagoval jsem samozřejmě slovy, že jsem službu nevyužil a platit nehodlám. Oplátkou mi bylo důrazné upozornění, že bych měl zaplatit, nebo bude zle. Jako důkaz jsem byl zastrašován výstřižky textů soudních sporů o registrační poplatky, které klienti prohráli.

Foto: Michal Strych

Zastrašující upozornění rozesílané provozovatelem portálu S-drazby.cz

Tou dobou byl ještě web S-drazby.cz plný naskenovaných rozhodnutí od soudu v neprospěch klientů. Ty už tam dnes nejsou. Možná provozovatel usoudil, že je to až moc vyhrožující.

Následovalo podání reklamace z mé strany na nesplnění podmínek smlouvy, kdy jsem upozorňoval na její předmět, kterým bylo „obstarání příležitosti nabytí vlastnického práva“. Domnívám se totiž, že jelikož v okamžiku uveřejnění nemovitosti na dražební portál není vyvěšena dražební vyhláška, není nemovitost k prodeji a tím pádem ani není naplněna podstata smlouvy. Mailová přestřelka ještě nějakou dobu pokračovala až do chvíle, kdy nejspíš pracovníky S-drazby.cz přestalo dopisování bavit.

Ne každý se ale nezalekl výzvy k úhradě jako já. Jsou tací, kteří částku ze strachu zaplatili a tím o peníze nadobro přišli. Jsou také případy, a není jich málo, kdy dotyčný na maily nereaguje, a v takovém případě odesílá společnost Pratenorm (kdysi Centrum aukcí), provozovatel portálu, klientovi soudní platební příkaz. Kdo odmítá reagovat i na něj, platební povinnost mu uloží soud. V tomto případě, jestli jste si jisti, že nic platit nemáte, musíte podat proti platebnímu rozkazu odpor. V opačném případě vyjadřujete souhlas se zaplacením.

Trvalo to několik let, stovky klientů byly poškozeny. Nyní to ale vypadá, že se konečně spravedlnost postavila na stranu poškozených. Společnost Pratenorm totiž dostala od České obchodní inspekce pokutu 1,3 milionu korun za tzv. nekalé praktiky. Není to první ani poslední pokuta, kterou tato společnost dostala. Vzhledem k historii bohužel není pravděpodobné, že by společnost Pratenorm s podvodným chováním přestala.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz