Článek
Procházíte se obchodem s potravinami a zastavíte u regálu se zavařenými okurkami. Máte na výběr i z několika desítek druhů. Někdo sáhne po těch nejlevnějších, jiný po těch, které zná z reklamy. Jaký je ale mezi nimi rozdíl?
Budeme-li se bavit o jedné velikost okurek i jejich balení, stále máme na výběr z několika druhů, co se složení týče. Pikantní, nasládlé nebo extra kyselé. Vybere si prostě každý. Co když ale narazíme na okurky, které se na první pohled zdají stejné? Člověk, pro kterého je rozhodující značka výrobku, sáhne pravděpodobně po těch, které zná z reklamy. U těch ostatních bude nejspíše rozhodovat cena.
V čem jsou tedy jiné?
Abychom se dokázali zorientovat, je potřeba důkladně pročíst etiketu. Supermarkety často nabízejí totožné výrobky s rozdílnou etiketou a tedy s rozdílnou cenou. Jako příklad uvedu značkové okurky, vystavené vedle okurek privátní značky. Na první pohled se může zdát, že se jedná o jiný výrobek, avšak po prostudování etikety se dozvíme, že výrobce obou produktů je stejný. I obsah sklenice, respektive složení, je totožné. Jednu ze sklenic však prodejce prodává za 24,90 a druhou za 37,90. Rozdíl v ceně je tedy 30%.
Okurky nejsou zdaleka jediným výrobkem, který se převlečený do privátní značky tváří jako méně kvalitní a je tím pádem levnější. Stejný produkt pod jinou značkou můžeme nalézt prakticky u všech druhů potravin. Dáme-li si tedy trochu práce a porovnáme výrobky různých značek, možná zjistíme, že kupujeme zbytečně drahé výrobky.
Nenechme se tedy zlákat obalem, ten stejně nakonec skončí v koši.