Článek
Brno se dlouhodobě řadí mezi nejoblíbenější studentská města ve střední Evropě. Každý rok do něj míří tisíce mladých lidí, kteří přinášejí energii, inovace a kulturní rozmanitost. Ale studenti, stejně jako všichni ostatní, prostě potřebují bydlet. A přehřátý trh s nájemním bydlením prostě nestíhá. My máme plán, jak to změnit.
V Brně aktuálně studuje více než 65 tisíc studentů, z toho téměř 15 tisíc zahraničních. Jenže univerzitní koleje mají místa pro méně než 10 tisíc z nich. Zbytek je odkázán na komerční bydlení – spolubydlení, nájmy a podnájmy. Desetitisíce mladých lidí hledající bydlení tak jen dál klíčovým způsobem ovlivňují situaci na trhu s bydlením. Aniž by měli na výběr. Vysoké nájmy brněnských bytů jsou tak problém, který se dotýká jich i všech obyvatel města.
„Studentská přirážka“ – skrytý motor drahých nájmů
Průměrný měsíční nájem za dvoupokojový byt v Brně se v roce 2025 pohybuje mezi 18 a 20 tisíci korunami. Pro spoustu lidí to je prostě neúměrně vysoká částka vzhledem k jejich příjmům. Pronajímatelé tak často dávají přednost skupině studentů, kteří si náklady na nájem rozdělí a ve výsledku zaplatí víc, než si může dovolit jedna rodina. Tento trend, označovaný jako „studentská přirážka“, je bohužel zcela běžný. Vytlačuje mladé rodiny i seniory na periferie města a nutí studenty platit mnohdy velké částky za neadekvátně vybavené, opravené nebo velké sdílené byty nebo dokonce sdílené pokoje.
Trh, který funguje čistě podle pravidel nabídky a poptávky, tak v praxi vytváří bariéry pro běžné obyvatele, kteří nedokážou skupinám studentů, kteří jsou ochotni strpět nižší standard bydlení, a hordám turistům cenově konkurovat.
Máme plán – koleje jako efektivní řešení
Výstavba studentských kolejí by zajistila dostupnější ceny bydlení. A to jak pro samotné studenty, tak pro jiné skupiny obyvatel, pro které by se po studentech uvolnilo tisíce bytů. Koleje navíc mohou být blíž univerzit, nabízet mladým lidem společenské vyžití a často tolik scházející komunitu. A v neposlední řadě mohou být i hezké a moderní koleje postaveny levněji a s větší hustotou než běžné bytové domy.
Bohužel tato možnost zůstává dlouhodobě mimo hlavní pozornost bytové politiky. Financování kolejí by přitom mohlo probíhat přímo ze státního rozpočtu, konkrétně z kapitoly školství, podobně jako je tomu v Rakousku, Německu či Polsku.
Brno jako město k životu, ne k přespávání
Dostupné studentské bydlení je zásadním předpokladem pro to, aby se z univerzitních měst nestaly jen ubytovny. V univerzitních městech by měli lidé chtít nejen studovat, ale také zůstat, založit rodiny a aktivně se podílet na jejich rozvoji. Proto by mělo být studentské bydlení zařazeno mezi priority státní bytové politiky.
Je potřeba vytvořit podmínky, které budou motivovat univerzity, aby investovaly do výstavby a modernizace kolejí ve spolupráci s městy, developery a státem. Příkladem může být projekt Ostravské univerzity, která s podporou města (konkrétně náměstkyně primátora Ostravy Andrey Hoffmanové za Piráty), připravuje výstavbu nových kolejí. Kombinace veřejných a soukromých zdrojů spolu s následným udržitelným hospodařením může vytvořit model financování i pro další česká města.
Výstavba studentských kolejí je nejen klíčovou součástí řešení bytové krize, ale zároveň umožní studovat tisícům mladých lidí, kteří si bydlení ve velkém městě z ekonomických důvodů nemohou vůbec dovolit.