Článek
O tom si už štěbetají i ti pověstní vrabci na střeše.
To, že se lékaři (i jejich počet je tristní) bez nich v drtivé většině případů neobejdou, ví asi každý. Už nyní je jejich počet žalostný. Důvodů je mnoho, ale já se chci zaměřit na jeden, o kterém se moc nemluví, resp. já jsem vlastně nezaznamenal vůbec nic. Čerpám z osobní zkušenosti a výpovědí studentek
Jde o to, že mnoho studentek, které si chtěly navýšit kvalifikaci na VOŠ zdravotního zaměření, a získat tak titul Bc. nebo DiS. a současně také dostály nařízení z centrály EU o navýšení počtu studijních hodin včetně praxe, aby mohly samostatně vykonávat práci všeobecné zdravotní sestry po třech letech náročného studia v kombinaci s praxemi přímo v nemocnicích, takové zatížení prostě nevydrží. Je pravda, že od roku 2022 mohou studentky nastoupit po 4 letech na SŠ přímo do 2. ročníku VOŠ, čímž by se zkrátila doba studia na všeobecnou zdravotní sestru o jeden rok. Pokládám si však otázku, zda to zatížení a náročnost nebude ještě ve výsledku horší.
Kdeže jsou ty léta, kdy studovaly ,,žákyňky“ 4 roky a dostaly odznak zdravotní sestry, na který byly pyšné. A jak se rychle naučily v praxi výborně starat o své pacienty. Až dodnes.
No zpátky k dnešku, nechám nostalgie. Výše zmíněné navýšení kvalifikace je určitě dobrou volbou. Nicméně si pokládám otázku: ,,Proč z 30 studentek jedné třídy dokončí studium na VOŠ třeba jen jedna jediná třetina a v posledním ročníku, zdůrazňuji v posledním, vypadne ještě třeba osm?“ Umím si na ni sám odpovědět. Znám totiž ty okolnosti z vyprávění neúspěšných studentek. Vypíchnu pár odpovědí: ,, V nemocnici mě hodnotili na výbornou, prý mám hezký vztah k pacientům, chválili mě nejen oni, ale i staniční sestra. Ale neuspěla jsem u zkoušky z angličtiny, nešla mi moc latina a latinské názvy části lidského těla“ atd. Další studentky se vyjadřovaly taktéž k teorii ve smyslu: ,,Nechceme být doktorky, abychom vše věděly do detailu jako budoucí lékaři či lékařky.“
Tak si říkám, zda by někteří pedagogové nemohli přeci jen přimhouřit oko při závěrečném ohodnocení zkoušky, např. z angličtiny, aby studentka zkoušku měla takříkajíc za sebou? Zvláště, když jsou výborně hodnocené z nemocnic a už prošly do posledního ročníku!?
Není to také jedna z cest, jak mít ve zdravotnictví více samostatných zdravotních sestřiček, které jsou bohem předurčeny pro toto povolání?
