Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nedostatek zdravotních sester je věčné téma

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

V brzké době dle odborných statistik bude odcházet do důchodu několik tisíc kvalifikovaných zdravotních sester.

Článek

O tom si už štěbetají i ti pověstní vrabci na střeše.

To, že se lékaři (i jejich počet je tristní) bez nich v drtivé většině případů neobejdou, ví asi každý. Už nyní je jejich počet žalostný. Důvodů je mnoho, ale já se chci zaměřit na jeden, o kterém se moc nemluví, resp. já jsem vlastně nezaznamenal vůbec nic. Čerpám z osobní zkušenosti a výpovědí studentek

Jde o to, že mnoho studentek, které si chtěly navýšit kvalifikaci na VOŠ zdravotního zaměření, a získat tak titul Bc. nebo DiS. a současně také dostály nařízení z centrály EU o navýšení počtu studijních hodin včetně praxe, aby mohly samostatně vykonávat práci všeobecné zdravotní sestry po třech letech náročného studia v kombinaci s praxemi přímo v nemocnicích, takové zatížení prostě nevydrží. Je pravda, že od roku 2022 mohou studentky nastoupit po 4 letech na SŠ přímo do 2. ročníku VOŠ, čímž by se zkrátila doba studia na všeobecnou zdravotní sestru o jeden rok. Pokládám si však otázku, zda to zatížení a náročnost nebude ještě ve výsledku horší.

Kdeže jsou ty léta, kdy studovaly ,,žákyňky“ 4 roky a dostaly odznak zdravotní sestry, na který byly pyšné. A jak se rychle naučily v praxi výborně starat o své pacienty. Až dodnes.

No zpátky k dnešku, nechám nostalgie. Výše zmíněné navýšení kvalifikace je určitě dobrou volbou. Nicméně si pokládám otázku: ,,Proč z 30 studentek jedné třídy dokončí studium na VOŠ třeba jen jedna jediná třetina a v posledním ročníku, zdůrazňuji v posledním, vypadne ještě třeba osm?“ Umím si na ni sám odpovědět. Znám totiž ty okolnosti z vyprávění neúspěšných studentek. Vypíchnu pár odpovědí: ,, V nemocnici mě hodnotili na výbornou, prý mám hezký vztah k pacientům, chválili mě nejen oni, ale i staniční sestra. Ale neuspěla jsem u zkoušky z angličtiny, nešla mi moc latina a latinské názvy části lidského těla“ atd. Další studentky se vyjadřovaly taktéž k teorii ve smyslu: ,,Nechceme být doktorky, abychom vše věděly do detailu jako budoucí lékaři či lékařky.

Tak si říkám, zda by někteří pedagogové nemohli přeci jen přimhouřit oko při závěrečném ohodnocení zkoušky, např. z angličtiny, aby studentka zkoušku měla takříkajíc za sebou? Zvláště, když jsou výborně hodnocené z nemocnic a už prošly do posledního ročníku!?

Není to také jedna z cest, jak mít ve zdravotnictví více samostatných zdravotních sestřiček, které jsou bohem předurčeny pro toto povolání?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám