Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Evropský trh je pro Česko požehnáním, měli bychom se ale více prosazovat i jinde ve světě

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Milan Klempíř

Česko nedávno oslavilo 20 let členství v EU a na jednotném trhu. Vzájemný obchod je pilířem naší ekonomiky, provázanost je vysoká. Okolo 80 % exportu míří právě sem. V době celoevropské stagnace bychom ale měli více usilovat také o mimoevropské trhy.

Článek

Česká ekonomika se během uplynulých dvaceti let silně integrovala s EU a zejména s eurozónou. Vstup do EU a volný přístup na společný trh měl významný a dlouhodobý vliv na konkurenceschopnost českých firem. Zvětšil se jim vnitřní trh a podstatně se změnily podmínky pro obchodování. Padly celní bariéry, byly odstraněny překážky při překročení hranic v rámci Evropské unie a snížily se transakční náklady.

Konkrétní dopady názorně ukazuje vývoj zahraničního obchodu ČR za posledních 30 let. Zatímco v období před vstupem do EU se naše obchodní bilance pohybovala převážně v záporných číslech, po vstupu do EU je patrné překlopení do kladné obchodní bilance. Objem zahraničního obchodu se ostatně zvýšil již za první rok po vstupu do EU, a to o 20,6 % proti stejnému období před vstupem.

Foto: Milan Klempíř

zahraniční obchod ČR (ČSÚ)

Vnitřní trh je tedy stěžejní pilíř pro růst mnoha tuzemských podniků a naše hlavní odbytiště. Jak je patrné z níže uvedených grafů, export ČR do EU27 tvoří plných 80 % z celkového tuzemského exportu, do eurozóny pak 65 %. Naši bezprostřední sousedé představují okolo 50 % exportu. Samostatnou kapitolou je samozřejmě Německo, jen sem směřuje třetina všech našich výrobků. Naopak na trh mimo EU27 vyváží Česko pouze cca 20 %. Trh mimo Evropu tvoří dokonce jen zhruba 9 %.

Foto: Milan Klempíř

struktura českého vývozu (ČSÚ)

Ačkoliv je vzájemná provázanost ČR s EU velmi významná, v čase se ještě dále prohlubuje. Svědčí o tom například dlouhodobý růst poptávky po úvěrech v eurech ze strany českých firem, který se od roku 2004 více než zdvojnásobil. V poslední době navíc dochází k tzv. spontánní eurizaci, kdy se podíl eurových úvěrů na celkovém objemu všech úvěrů dostal mezi nefinančními podniky na polovinu a ve zpracovatelském průmyslu přesáhl 60 %.

Foto: Milan Klempíř

podíl eurových úvěrů na financování (ARAD ČNB)

Z výše uvedených dat na druhou stranu vyplývá značná závislost tuzemské ekonomiky na domovském regionu, což s sebou v některých případech kromě výhod silného trhu nese i určitá rizika. V posledních letech se kontinent propadl do stavu blízkém hospodářské stagnaci a EU27 od r. 2019 v průměru zvýšila svoje HDP pouze o 3,9 %. ČR dokonce (vlivem dalších potíží) svojí předcovidovou ekonomickou úroveň dohání teprve v letošním roce a v současné době se proto vedou debaty o ustrnutí či dokonce krizi tuzemského hospodářského modelu – a o krocích, jak jej lidově řečeno „nakopnout“ vhodnými prorůstovými opatřeními.

Jedním z důležitých dlouhodobých kroků by mělo být posílení (prostřednictvím efektivní podpory exportu) mimoevropských trhů pro naše výrobky. Zejména se jedná o rostoucí ekonomiky se stabilním právním rámcem, jako je například Indie či některé země amerického kontinentu či Asie.

Indie je nejlidnatější země světa s více než miliardou obyvatel se zvětšující se střední třídou a rychle rostoucím hospodářstvím, výkon tamějšího HDP se za posledních cca 15 let každoročně zvýšil mezi 5-9 % (mimo období Covid-19). Dlouhodobě perspektivní business se tedy přímo nabízí.

Značný potenciál trvalého rozvoje představují také některé státy Latinské Ameriky v čele s Mexikem, Brazílií apod., kde mají české (československé) výrobky stále dobré jméno a je škoda nevyužít otevřené okno příležitostí. Podobně jsou na tom české výrobky v některých zemích Jihovýchodní Asie, např. v Indonésii, na Filipínách či ve Vietnamu.

Bylo by samozřejmě naivní se domnívat, že v těchto zemích místní firmy a spotřebitelé čekají, až je oslovíme. Konkurenční prostředí je tvrdé a o to více by naše podniky měly mít možnost využít komplexní podpory českého státu např. formou zajištěných půjček, aktivnější podpory ze strany vládních delegací, dlouhodobé propagace českých výrobků apod.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám