Článek
Nebudu zde dělat nějakého obrovského ekonoma, ale co znamenají celkově tato zvýšení cel pro svět?
Začátek ekonomické války. Evropa, Čína a další státy se zaobírají pokračující válkou na Ukrajině, když Donald Trump nehledě na světovou situaci zvyšuje cla všem svým obchodním partnerům. Všechny překvapilo, že cla nezvýšil vůči Rusku, KLDR, Kubě a Bělorusku.
Jaké jsou jejich zdůvodnění tu rozebírat nebudu, to už psali jinde. Je to ovšem překvapivý krok. Nahrává to hypotéze, že Trump je nějakým způsobem spolčen s Putinem a dalšími vládci podobného stylu.
Většina zemí už zareagovala tím, že zvýšila cla na stejnou hodnotu, jaké Amerika uvalila na ně a kupodivu se Trump těmto krokům diví. Tato obchodní válka může nějakou dobu pokračovat a žádný skutečný vítěz z ní nevyjde. Tato cla budou zpomalovat ekonomiku.
Této situace samozřejmě využila americká automobilka Ford, která snížila ceny vozů na americkém trhu. Ona si to samozřejmě může dovolit, protože dovoz komponentů do jejich aut je minimální a specializuje se hlavně na americký trh. Ovšem ostatní společnosti budou mít problémy a je to vidět i na akciovém trhu, kde padají ceny.
Samozřejmě se tímto otevírají dveře investorům, kteří nyní mohou levně tyto akcie koupit a později, až se trh ustálí, začnou na nich vydělávat, jelikož jejich cena opět poroste nahoru. To samozřejmě ovlivní i to, jak dlouho tato obchodní válka bude trvat.
Ale kdo nejvíce odskáče navyšování cel? Jsou to obyčejní občané. Ceny většiny zboží porostou nahoru, zatímco zaměstnavatelé, aby se udrželi na trhu budou muset snižovat náklady. V současné situaci se těžko boudou zvyšovat zisky, hodně záleží, jak moc jsou firmy specializované a jak mají šikovné obchoďáky, kteří mají na starosti získávání nových zakázek.
Snižování nákladů ve firmách vlastně znamená, že lidem, kteří nemají smlouvu na dobu neurčitou hrozí vyhazov. Lidé, kteří již takovou smlouvu mají může hrozit, že budou doma jen za část mzdy, což rozpočet rodiny může značně ovlivnit, hlavně chudší část obyvatelstva.
Pokud někdo stále fandí Trumpovi, tak by se měl nad sebou slušně zamyslet. Tato cla ovlivňují i naší zemi. Ač se to nezdá, spousta komponentů v automobilovém průmyslu se vyváží i do Ameriky nebo do Německa, kde se smontují v auto, které jde poté za moře.
Pokud chceme tuto blížící se krizi přežít, musí naše firmy hledat odbytiště i jinde. Můžeme si vzít příklad z Tomáše Bati, který část vývozu zaměřil i na Indii, kde v té době nikdo nechtěl boty prodávat.
Tomáš Baťa je člověk jakého by naše země dnes potřebovala. Bohužel v naší zemi je nízká konkurenceschopnost a Andreji Babišovi a jemu podobným lidem taková situace vyhovuje, protože může zvyšovat ceny svých produktů a házet vinu na jiné a on z toho vyjde jako člověk, který s tím nemůže nic udělat.
Každopádně jsme již viděli, že tuto strategii už použil v minulosti a lidé mu to uvěřili.
Ovšem mi potřebujeme člověka, který je jako Tomáš Baťa. Svého času naši političtí lídři létali po světě a snažili se získat zakázky pro naše firmy, někdy se dařilo, někdy ne. Potřebujeme, aby těchto cest proběhlo daleko více a aby i zástupci českých firem vyrazili a ne jenom seděli v teplé kanceláři na zadku.
V naší zemi je obrovský potenciál a jen my samotní ho můžeme probudit. Záleží pouze na nás, zda se jako občané více vzděláme v různých oblastech a půjdeme kupředu, nebo padneme dolů.