Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Přijímačky jsou v pohodě, to s výukou ve škole je to na štíru

Foto: MissBlogger

Přijímačky na střední školy prý byly příliš těžké

Každý rok slýcháme to samé: „Přijímačky byly strašné, dopadlo to katastrofálně, je mi z toho úzko atd.“ Ovšem problém není v nastavení zkoušek, ale v naprosto nevyhovujícím způsobu výuky ve školách.

Článek

Letos to bylo stejné jako v předchozích letech - žáci a jejich rodiče opět nestačí nadávat na přijímací zkoušky na střední školy, jak je vše složité, jak to nezvládají atd. Je nutné si ovšem přiznat jednu věc, a to, že zkoušky jako takové jsou nastavené dobře, jenom korespondují s moderními výukovými metodami, které ovšem mají hodně daleko do těch, jakými se dosud vyučuje v českých školách, resp. ve většině českých škol. V čem je tedy problém?

Jako dlouholetý pedagog působící v soukromém vzdělávání pomalu 20 let jednoznačně vidím, jak zastarávají výukové metody za tím, co opravdu vyžadují přijímací zkoušky na střední školy. Problém není v tom, co žáci a jejich rodiče, potažmo učitelé říkají, zkoušky vůbec nejsou nastavené špatně, jsou nastavené velmi dobře a dokonale poukazují na to, jak žáci umí, nebo spíše neumí přemýšlet, jak se vypořádat s jednotlivými cvičeními a jak postupovat. Nikdo se ovšem nepozastavuje nad tím, že ve školách se vyučuje zastaralým způsobem, který se používá už několik desítek let, školy se v minimu případech snaží o inovace ve výukových metodách a přístupech k výuce, výuka se pouze zakládá na strohých způsobech vysvětlování, kterým žáci mnohdy nerozumí, učitel se vůbec nezeptá na to, zda žáci rozumí, a jede dále a dále, mnohdy žáky udržuje ve sladké nevědomosti ohledně jejich skutečných znalostí tím, že jim dává dobré známky, aby se neřeklo nebo aby nevypadal neschopně před rodiči i svými nadřízenými.

Potíž je v tom, že učitelé žákům nevysvětlují postupy, jak jednotlivá cvičení zpracovávat a jak s nimi pracovat, aby došly k odpovídajícím výsledkům. Příprava na přijímačky není pouze o bezbřehém šprtání teorie, memorování pouček a pravidel, ale o tom, jakým způsobem žák musí nad jednotlivými cvičeními přemýšlet a na co se zaměřit, aby dokázal najít správné řešení. A místo toho, než aby učitel přiznal, že takto učit vůbec neumí, protože tomu sám ve většině případů vůbec nerozumí nebo nemá chuť na sobě pracovat, resp. vzdělávat se v moderních přístupech a výukových metodách, nedokáže děti odpovídajícím způsobem na přijímačky připravit, a to ani za předpokladu, že bude nabízet škola nebo on přípravné kurzy jako volitelné předměty nebo jako soukromé, placené kurzy. Za takovýchto okolností to vždy povede jenom k jednomu, k neúspěchu.

Milí rodiče, pokud hledáte pro své děti odpovídající přípravu na přijímačky a chcete, aby se dostaly na vysněnou školu, pak hledejte takové kurzy, kde dětem dokáží poradit se správným postupem u jednotlivých cvičení a jak správně používat logické myšlení. Pouhopouhé šprtání k ničemu nevede a nikdy tím děti nic neříkají. Jak to funguje, nebo spíše nefunguje ve školách, vidím sama u svých studentů. Věřte tomu, že učitelé neúspěch svých žáků vždycky nějak okecají, leckdy se nestydí ani shazovat děti samotné, ale to, že je nedokáži sami nic naučit, to už nikdy nepřiznají.

Závěrem nutno podotknout, že pokud se nezmění přístup k výuce a nedojde k modernizaci výukových metod, ale místotoho se budeme pídit pořád 30 let nazpět, nikdy nebude možné, aby děti úspěšně složily přijímačky na vysněné školy. Proto i vy, milí rodiče, vybírejte přípravné kurzy pro své děti pečlivě a nespoléhejte pouze na školy nebo učitele, kteří učí ve školách, neboť ty samé metody, kterými učí ve škole, budou učit i vaše děti, takže výsledek bude nula k nule.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám