Hlavní obsah

Bydlíte v satelitu na poli? Tak si stůjte v pražské zácpě

Foto: AI/ChatGPT

V Česku se stalo takřka národním sportem informovat obřími titulky na hlavních stranách celostátních médií o to, že v Praze je zácpa. Sociální sítě pravidelně zaplavují hysterické záchvaty řidičů. A nemůžou si to za to tak trochu sami?

Článek

Doprava v Praze kolabovala. Kolaps MHD v centru Prahy. Doprava v Praze totálně zkolabovala. To je jen výběr z hroznů z titulních stran zpravodajských serverů i třeba televizních stanic z tohoto týdne. Například na novinkách tato zpráva svítila na první pozici. To naznačuje, že má být prostě ze všeho nejdůležitější. Posedlost dopravou v Praze je v médiích až fascinující. Běžně se celostátní zpravodajské relace zabývají opravou Barrandovského mostu, kde stojí redaktoři od rána a čekají, kdy bude zase kolona, aby o se o ní mohla dozvědět i paní Jarmila z Šadové huti na hranicích ze Slovenskem.

Nabízí se otázka, zda si editoři titulních stran všech médií myslí, že národu opravdu leží na srdci to, jaká příkoří musí snášet ubozí řidiči v Praze a jejím okolí. Proto si v Bruntále chtějí přečíst o tom „dopravním pekle“ apod. Možná je to také tím, že tito pánové a dámy do Prahy sami dojíždí a tak se na tvorbě kolon a ucpaných ulic jaksi sami podílí.

Pojďme všichni bydlet na pole

Není tak trochu prvotní příčinou všeho zla to, že okresy Praha-západ a Praha-východ se od 90. let staly místem, kde se jako houby po dešti začaly stavět takzvané satelity. Bohatnoucí střední třídě přestalo stačit bydlet v 3+1 na sídlišti Pankrác a rozhodla se využít porevoluční konjuktury a zhmotnit svůj sen do katalogového domečku na okraji obce, kde dřív bylo pole. Ve vesnicích vznikaly celé nové bloky domů více či méně typizované a architektonicky zdařilé.

Nastěhovaly se do nich rodiny, které si nabraly hypotéky, co jsou sotva schopné splácet a zavázaly se bankám na dalších třicet let. Takto vypadá to pravé štěstí. To vše pokračuje skoro do teď. Dost dlouho trvalo, než se třeba začalo stavět na průmyslových zónách jako na Smíchově nebo v Bubnech, protože na polích kolem Prahy bylo místa dost a územní plány se měnily a majitelé bývalých polí na tom asi dost vydělávali. Takzvaně win-win situace.

Jako příklad může sloužit taková obec Jesenice, oblíbené bydliště lidí, co pracují dnes už ve vyšších manažerských funkcích v kancelářích v centru Prahy. V roce 1991 tu bylo zhruba 500 domů a necelých 1800 obyvatel. V roce 2021 bylo domů pětkrát tolik a obyvatel přes 10 000. To je růst v řádu stovek procent obyvatel. Takových obcí a jako pomyslný prstenec obepínají celou stověžatou matičku měst. Jde třeba o Černošice, Úvaly, Řevnice, Dolní Břežany, Klánovice a další.

Práce, škola, všechno v Praze

Je poměrně známým faktem, že v těchto satelitech lidé sice bydlí, ale jejich děti tam nechodí do školy, protože tam školy nejsou nafukovací a moc nikdo nikdy neřešil, že se desítky tisíc obyvatel Prahy stěhují do míst bez odpovídající infrastruktury a jak se říká, občanské vybavenosti. I když děti třeba na základní školu v těchto obcích chodit mohou, tak většinou v satelitech nebo jejich blízkém okolí nemají střední školy nebo třeba různé zájmové kroužky a řadu dalších věcí. Proto každé ráno desítky tisíc lidí sedají do svých motorových ořů a ze všech směrů jedou do Prahy. Spousta z nich chce dojet třeba do své kanceláře a nehodlá parkovat někde na Černém mostě a jet dál takzvanou „mastnou tyčí“.

A tito samí lidé pak tvoří ony kolony, dopravní pekla a kolapsy. A pak se také hlavně na sociálních sítích hystericky rozčilují. Možná by zvídaví pozorovatelé dopravního dění si měli zkusit postavit se třeba na ulici, kudy jezdí typicky lidé z Prahy nebo do Prahy a spočítat si, v kolika autech sedí jen jeden člověk. Není jich většinou zrovna málo. A ten každý jeden člověk tvoří mozaiku dopravního pekla, za které rozhodně může Zdeněk Hřib. Končící náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda Pirátů je v očích takzvaných automoto lidí hlavním satanem nebo pomyslnou žábou na prameni, co jim přeje jen to nejhorší a pravidelně po večerech posílá party permoníků rozkopávat ulice, aby všichni stáli v zácpě.

Paní Udženija to ví

Tento týden onen kolaps vyvolal řadu velmi odborných komentářů i od politiků, tedy často „odborníků“ na slov vzaté. Třeba paní Sandra z ODS, která ze všeho Hřiba. Možná by mohl i za to, kdyby tady přistáli Marťani a začali lidem krást jejich parkovací místa.

Svojí mimořádnou odbornost, kterou získala pravděpodobně tím, že všude jezdí autem, také tento týden potvrdila. Zajímavé je, že pravděpodobně četla jen titulek a ještě se odkazuje na podobně bizarní výrok populárního komika. Kdyby článek alespoň otevřela, tak by se dočetla, že za kolapsem MHD byli právě řidiči, co zablokovali tramvajové trati. Mimochodem, ODS byla v čele Prahy výrazně déle než Piráti a mají dokonce i primátora, i když se tváří, že neexistuje.

Kdo si chce dopřávat blahobytu života v příměstském ráji, holt bude prostě stát v autě. Nebo může zkusit vlak, tramvaj, metro, jak je libo. Poděkujte třeba těm, kdo tuhle situaci nikdy neřešili a nestěžujte si na zácpu, když sedíte sami v autě mezi tisíci vašich sousedů. Vybrali jste si to sami.

Anketa

Kdo může za zácpy v Praze
HŘIB, TEN ZLOMYSLNÝ SATAN
0 %
Řidiči, co v ní stojí
0 %
Permoníci, kteří rozkopávají ulice, aby naštvali Sandru
0 %
Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz