Článek
Zrovna hnutí SPD samo sebe prezentuje jako esenci vlastenectví. Sice se z této lásky k vlasti na domácí scéně stala bizarní směs posluhovačů ruské propagandy, nenávisti k Ukrajině a lidí úplně proti všemu, ale budiž. Pravý vlastenec by měl umět snad ovládat svůj rodný jazyk. Zrovna Tomio Okamura, přestože je sice napůl Japonec, lidem opakovaně vykládá, že jeho maminka je Moravy. Takže je vlastně Čech jako poleno.
Takový člověk by si opravdu neměl stoupnout na ulici a hlásat svoje politické bludy o šifrovacích telefonech a bůhvíčem za stojánkem, na kterém stojí nápis „Česko jaké chcete“.
Kde je chyba?
Samozřejmě, většině fanoušků Tomia to sice nedojde, ale zvídavému pozorovateli dojde, že tady něco nehraje. Dokonce tu něco chybí a to čárka před slovem jaké. Ono totiž stačí si svoje slogany nechat zkontrolovat takřka libovolnou kontrolou gramatiku, kterou lze najít opravdu na řadě webů. Nebo se třeba zeptat umělé inteligence a ta vám odpoví: Ve větě by měla být čárka. Důvodem je to, že „jaké chcete“ je vztažná vedlejší věta, která rozvíjí podstatné jméno „Česko“ (chatGPT).
Chybami se sice člověk učí, ale od politika, co veřejně vykládá, jak chce vládnout, bychom mohli očekávat, že gramatiku už má zvládnutou. Ono to, že SPD zrovna není velký mozkový trust, není úplně novinka. I ti, koho politika moc nezajímá, si jistě s úsměvem vzpomenou na již památné vystoupení jednoho z předních členů mozkového trustu Míly Roznera. Bohužel představa, že takoví lidé si myslí, že by se mohli stát třeba ministrem, už moc vtipná není.
To není všechno
Zvídaví pozorovatel se pozastaví i nad dalšími prvky Okamurova předvolebního banneru. O něco níže, než onen gramaticky nestandardní výraz se totiž nachází ještě další slogan. Možná by se dal nazvat zvoláním, nebo výkřikem.
Stojí tam: „JO! pojďme na to.“
Tady si opět nelze nevšimnout poměrně volného přístupu k pravopisu jazyka českého. Když už volají velkými písmeny JO a dají tam vykřičník, proč nemůže další věta začít velkým písmenem, když ji končí tečkou. Tím tak nějak naznačují, že to věta má být.
Anketa
Tato záhada nejspíš zůstane nevyřešená. Možná se jedná o geniální výmysl marketérů SPD. Upřímně řečeno, docela bych se styděl se pod tohle podepsat. Jak říká Tomio Okamura rád na každém svém videu: Co si o tom myslíte vy? Napište mi to do komentářů. JO!