Článek
Je to každý rok stejné, většina auto-moto magazínů a různých více či méně seriózních webů přichází jako kolovrátek s mnohokrát recyklovanou zprávou o tom, co lidem hrozí, když budou nesprávně škrábat své auto od námrazy. Je to rok co rok stejné, z archivu se vytáhne zpráva napsaná před X lety o tom, že lidé by neměli startovat svá auta, když jdou škrabat námrazu. A proč? No, protože jim přece hrozí pokuty – hlásají až bulvární, strašící titulky.
A my to uděláme schválně
Stačí si projet diskuse pod těmito články a skutečně se najdou jedinci, co jsou vystrašení z toho, že když svoje auto nastartují a jdou škrábat led z oken, že může přijet policie a dát jim pokutu. No, nebudeme zapírat, trochu si nad těmi jejich obavami ťukáme na čelo. A hlavně, jak se říká, kdo se bojí… však to dál znáte.
A tak jsme se rozhodli jednou provždy tohle téma rozseknout a zjistit, jak velká je společenská nebezpečnost tohoto činu a jak velký flastr dostaneme, když ten motor opravdu necháme několik minut nastartovaný.
Jdeme na to
S pocitem, jako má bankovní lupič, stojící s kvérem v ruce před vchodem banky ráno v 6:30, vycházíme ze dveří, jdeme na parkoviště a mačkáme tlačítko na dálkovém ovladači. Auto se odemkne, blikne na nás a pak už stačí udělat jediné – sednout, strčit klíček do zapalování a otočit. Vážně to uděláme, jsme rozhodnutí ten přestupek spáchat? Jo, už nejde couvnout. Sešlapávám spojku, dávám neutrál, otáčím klíčkem a auto naskočí.
Teď už není cesty zpět, jsme vinní, oba. Pachatel a spolupachatelka. A tak postáváme u nastartovaného auta s cigaretou u úst, protože v lochu si už tenhle komfort patrně nedopřejeme. Ale ono se nic neděje. Žádné majáky, žádné sirény, žádná jednotka rychlého nasazení, která by nás za tenhle hanebný čin zpacifikovala, nepřijíždí. Ach jo, to je nuda.
Voláme 156
Když se během ranního cigárka u nastartovaného auta nic neděje, musíme vzít spravedlnost do vlastních rukou, jak se říká ve fotbalové hantýrce, jít tomu štěstíčku trochu naproti. Vytahuji mobil, vytáčím 156 a čekám, až se ozve městský policista na místní služebně. Po pár zazvoněních bere telefon a já mu hned líčím, co se děje, jakého hanebného činu jsem svědkem.
Dávám přesnou lokalizaci, ulici, číslo popisné. Dávám popis auta, registrační značku a líčím, že toto auto je zde už dobrých 5 minut nastartované a jeho majitelé čekají, až námraza sama povolí. Městský policista tenhle hovor bere jako provokaci (a já se mu ani nedivím). Tak se ho snažím přesvědčit, že jsem vášnivý čtenář auto-moto magazínů, ty o tom pravidelně píšou a já jako odpovědný občan přece nemohu tolerovat, aby lidé každé zimní ráno porušovali zákon.
Provedeme občanské zadržení
Pracovník městské policie se nám snaží vysvětlit, že to, co hlásím, opravdu není žádná extrémně nebezpečná společenská událost a že je přesvědčen o tom, že než by hlídka přijela, bude dotyčný i se svým autem pryč. Stále to hraji na třetí osobu a nabízím pomoc, že můžeme provést takzvané občanské zadržení. Tedy omezení osobní svobody, které může provést kdokoli, pokud je nutné ke zjištění totožnosti, zamezení útěku nebo zajištění důkazů u osoby přistižené při trestném činu nebo bezprostředně po něm. To mi pán z městské policie okamžitě rozmlouvá.
Nabízím tedy další alternativy, jako je natočení a nafocení důkazního materiálu a případné zablokování řidiče svým autem nebo jeho sledování. Ani to se nesetká s velkým ohlasem a je nám to vymluveno. Začínám se vzdávat, rezignuji na své udání a bojím se, že to nakonec bude bez pokuty.
Pošlu hlídku
Pracovník MP mě ujistil, že na místo tedy vyšle pro kontrolu hlídku, ale z jeho hlasu jsme pojali podezření, že to žádný bleskový zásah proti nekalým živlům asi nebude. A to se potvrdilo. Stáli jsme tam asi 10 minut a do té doby nikdo nedorazil. Auto již bylo vyhřáté, námraza pryč, tak jsme svou snahu o to, vytasit po ránu nějakou tu tisícovku za pokutu, prostě vzdali, nasedli a odjeli vstříc jinému dobrodružství – ano, říká se tomu práce. Bohužel.
Co říká zákon?
Netušíme, jak horlivou městskou policii budete mít u vás, ale tipujeme, že v případě této banality to bude stejné. Že ani aktivní soused – udavač by neměl být vaší vstupenkou k pokutě. Konkrétně to může být až 2 000 korun na místě, ve správním řízení pak až 2 500 korun. Vtipné, že?
A za co byste ten flastr vlastně měli dostat? Dovolíme si citaci. Zákon č. 361/2000 Sb., ve svém paragrafu 7 kromě jiného říká, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží nebo bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.
Takže to máme hluk, znečišťování ovzduší i zbytečně nastartovaný motor. A výsledek? Dobrovolně jsme se udali, dobrovolně jsme chtěli zaplatit dvojku pokuty, ale ta společenská nebezpečnost našeho činu byla „tak obrovská“, že to bylo všem úplně jedno. Tak na to myslete, až si ráno nastartujete auto a budete ho pár minut škrábat. Ano, nepopíráme, že zákon porušujete, ale jaká je realita trestu za toto jednání, jsme vám právě popsali. Tak šťastnou cestu a nenechte se vystrašit.


