Článek
Vlastníte byt ve Společenství vlastníků?
Pravděpodobně jste na jaře obdrželi vyúčtování záloh na služby jako je voda, teplo, úklid, výtah a další. Toto vyúčtování vystavuje nejčastěji správní firma na základě podkladů, které dostane od uživatelů a dodavatelů. Jedná se o počet osob a měsíců užívání bytu, odečty spotřeby vody a tepla. Na zpracování vyúčtování se podílí také externí rozúčtovací firmy, které zpracovávají elektronické odečty. Podle zákona 67/2013 musí být vyúčtování doručeno do 4 měsíců po skončení účetního období. Tím je zpravidla kalendářní rok. Nejzazší termín pro doručení vyúčtování za rok 2024 byl tedy 30.4.2025. Následuje 30 dní, kdy je možné podávat reklamace, které musí SVJ také do 30 dní vyřešit.
Jak je to se splatností vyúčtování? Ze zákona je splatnost 4 měsíce od obdržení vyúčtování. Pokud vám bylo doručeno 29. března, splatnost je právě dnes. V případě, že SVJ využilo poslední možný den 30.4.2025 k doručení vyúčtování, splatnost je 31.8.2025. Splatnost se týká nedoplatků (hradí vlastník bytu) i přeplatků (vyplácí SVJ).
Ve vyúčtování byly chyby a reklamovali jste ho? Pokud reklamovaná chyba nemá vliv na výši vyúčtování, není tím splatnost ovlivněna. To se týká například špatně uvedené výměry bytu, kde ale výpočty jsou správně. Dále třeba zkomoleného jména, chyby v číslování jednotek nebo počtu osob v případě, že se u vás na počet osob nic nerozúčtovává.
Tak co, kdy budete nedoplatky hradit vy? Máte to raději za sebou hned v dubnu, nebo to necháváte na poslední chvíli?
Pospíchalo vaše SVJ s vyplácením přeplatků?