Článek
Ulice Kobylek amerického spisovatele Stephena Amidona svým poklidným maloměstským prostředím a sociologickým zaměřením na rodiny střední třídy připomíná slavný film Americká krása. Navíc však přidává nejtěžší zločin, a to na mladé Eden Perryové, která je po jednom večírku nalezena mrtvá. Kdo ji zabil a jaký měl důvod? Vždyť americká maloměsta, na rozdíl od velkoměst, se neutápí v chaosu, rasových konfliktech, drogách ani jiné zločinnosti.
Jsou plná zelených posekaných trávníků a rozkvetlých udržovaných zahrad. Na malých městech a předměstích je přece bezpečno, lidé se znají, pěstují si svou sousedskou komunitu a navštěvují se při grilování a oslavách narozenin svých dětí. Jenomže i zde kvasí vášně a sklony ke zločinnosti, zášť těch méně úspěšných k těm privilegovaným.
Investiční poradce Patrick, který před časem přišel o dceru, nemůže v noci spát a jezdí autem po předměstí. Při jedné noční jízdě srazí svým autem před setmělým domem v ulici Kobylek velkého černého psa, a když mu jde na pomoc, pes ho pokouše. Celou scénu pozoruje muž zahalený tmou, ale Patrick si ho všimne a vrtá mu hlavou, proč si ten chlap psa nepřivolal a nechal ho pobíhat po ulici. Nehoda se stane právě před domem, kde někdo té noci zabil Eden Perryovou.
A jak začne policejní pátrání, městečkem se šíří zpráva, že podezřelými jsou tři teenageři – syn libanonského přistěhovalce Christopher, syn bohatého právníka Jack a poněkud nevyrovnaná Hannah, která se s Eden přátelila. Ač to zpočátku popírají, vyjde najevo, že všichni tři na tragickém večírku byli přítomni. Byla to jejich parta, tajné společenství libující si v konzumaci toho, na co její členové nemají ještě ve svém věku nárok.
Čtenář se seznámí s řadou dalších obyvatel Emersonu, především s příbuznými účastníků večírku. Autor příběh střídavě vypráví z jejich perspektivy, stmelující postavou je právě Patrick, kterého ztráta vlastní dcery přivede k tomu, že navzdory varování ze strany policie, se čím dál víc zajímá o Edeninu smrt. Proti sobě má místního policistu, který Patricka nesnáší jako alkoholika i jako otce dcery, jež měla problém s drogami a nakonec se připravila o život.
Ulice Kobylek není ani tak detektivka (i když taky), jako spíš společenský román, v němž se dá napětí krájet. Co všechno děti a dospívající svým rodičům tají? A jak daleko jsou rodiče ochotni zajít, když mají pocit, že je jejich potomek v ohrožení? Možná až za hranici pravdy a lži, ke kmenovému pudu, kdy pro záchranu svého dítěte obětují dítě svého bližního…
Podobně jako v povídkách Shirley Jacksonové se v pohodovém na maloměstě zdánlivě nic neděje, ale v lidských nitrech zuří orkány paniky s šílenstvím.
Stephen Amidon se narodil v Chicagu, ale žije střídavě v italském Turíně a v Massachussetts na východním pobřeží USA. Je autorem sedmi románů a spoluscenáristou italského filmu Krásný únik. Podle jeho románu Lidský kapitál vznikly hned dvě filmové verze, italská a americká. Italská se dostala až do oscarového klání. Adaptace jeho románu Bezpečí byla hitem Netflixu.
Miloš Urban
#MojeArgo