Článek
Na malém venkovském hřbitově, kde vzadu u zdi leží moji praprarodiče, je hned vedle hrob mladého kováře Karla. Prý přijel po válce pomáhat na senoseč, a když se pak skočil zchladit do zdejší hasičské nádrže, dostal infarkt a na místě zemřel. Příbuzní bydleli daleko, o jeho hrob se dlouhé roky starala moje prababička Ludmila, po ní babička Stanislava, nyní moje máma Josefa a občas taky já. Však mám v plánu uložit se jednou k němu.
Vánoční čas je dobou vzpomínání na ty, které jsme ztratili. Já vzpomínám na děda B. (tak se vždy podepisoval na vzkazy a pohlednice, kterých za svůj život napsal nepřeberně), s nímž jsme s oblibou obcházeli všechny hřbitovy, ta zvláštně tichá, odlehlá místa; bloumali uličkami a četli si na starých náhrobcích jména dávno zemřelých lidí. A byl to děd B., kdo nám v dětství před spaním předčítal z Erbenovy Kytice. Znovu a znovu jsem se dožadovala „Svatební košile“. Ten uhrančivý rytmus, ta hrůzná cesta nocí a nakonec tanec umrlců, jemuž jen o chlup, o kohoutí zakokrhání unikne mladá panna, jež si zaslepená smutkem a touhou nechtěla připustit, že její milý už není mezi živými.
„Pěkná noc, jasná – v tento čas
mrtví s živými chodí zas;
a nežli zvíš, jsou tobě blíž –
má milá, nic se nebojíš?“
Tanec umrlců v románě Posmrtný život Mal Caldery od mladé autorky Nadi Reed Perez vyznívá na první pohled mnohem rozverněji než Erbenova balada, ale o tom, jak nebezpečné může být překračovat hranici mezi světem živých a mrtvých vypovídá stejně naléhavě.
Ještě před nedávnem pořádně divoká a sebedestruktivní Mal Caldera (bubenice v poměrně slavné rockové kapele) náhle zemře. Když se ke svému údivu probudí v zásvětí jako duch, rychle zjistí, že to tam dost „žije“ a není nouze o pokušení všeho druhu. Jenže ona se nehodlá poddat opojnému reji ve Strašíně, starosvětsky krásné duchařské tančírně; musí se nutně spojit se sestrou na druhé straně, doručit jí vzkaz, aby se mohla s její smrtí srovnat; aby se nezhroutila…

Posmrtný život Mal Caldery
Román plný hudby, sexu a sebevražedných představ má podivuhodně léčivé účinky. Nadi Reed Perez je břitce vtipná a zároveň empatická, nikoho nesoudí, ale rozhodně nezavírá oči před tím, co lidem v životě ubližuje; anebo čím si ubližují oni sami. A kdy jindy se pustit do čtení než v předvánočním čase plném podzimních plískanic a vzpomínání.
#Martina Mašínová
#MojeArgo
Nadi Reed Perez tvoří a píše podcast The Call of the Flame zaměřený na fantasy literaturu. Žije poblíž Denveru s čím dál početnější smečkou koček a patrně i hrstkou duchů. Ve své knižní prvotině Posmrtný život Mal Caldery (The Afterlife of Mal Caldera, 2024) se s nadhledem a empatií dotýká rodinných a vztahových traumat, která se kolikrát nezahojí po celý život. Je velkou záhadou, jak se Nadi Reed Perez podařilo v tomhle nápaditém a sexy románu o životě v zásvětí skloubit tolik intenzivních lidských emocí a naznačit cestu pro všechny, kdo se cítí ve světě až příliš osamělí, až příliš jiní.
Martina Mašínová studovala hispanistiku a bohemistiku na Karlově univerzitě. Pracovala jako redaktorka a později šéfredaktorka nakladatelství Plus ze skupiny Albatros Media, od roku 2019 je seniorní redaktorkou nakladatelství Argo.






