Článek
Autor Traveler ve svém článku vyjadřuje lítost nad odsouzením seriálu Eliška a Damián, protože údajně seriál rychle a nevhodně odsoudil po prvních dvou epizodách. Ze seriálu se ale podle něj vyklubalo něco jemného, co má duši a co ho i tak trochu dojalo. Pokud je tohle myšleno vážně, tak se musím jenom smát. U seriálu Eliška a Damián můžete ronit slzy, to je pravda. Ale budou to slzy zhrození.
Už první epizoda vás na to všechno ale připraví, takže kdo má rád alespoň trochu kvalitní tvorbu, nemůže ve sledování seriálu pokračovat. Virální video, které internetem obletělo celou Českou republiku, mluví za vše. Absolutně odbytá scéna, která měla ukázat fyzickou a hlavně morální sílu hlavní hrdinky, je naprosto tragicky natočená. Kamera absolutně selhala. Na ranách, které Emma Smetana muži ve videu uděluje, je jasně patrné, že jsou hrané a že se ho prakticky ani nedotýká. Pokud někdo z tvůrců seriálu tuto scénu viděl, tak ji snad přeci nemohl pustit ven. A přesto se tak stalo. A to byl první hřebíček do rakve, který tvůrci seriálu zatloukli.
Vlastně nebyl úplně první. Hřebíky začali tvůrci zatloukat už výběrem obsazení. Emma Smetana se snaží být osobou, která zvládá snad všechny pozice, které se v šoubyznysu zvládat dají. Moderuje, zpívá i hraje. Jenže moderování v DVTV ji nikdy moc nešlo, v rozhovorech na složitější témata se ztrácela. Zpěv je otázkou vkusu, ale na Youtube je možné si poslechnout její pěvecké a skladatelské dovednosti, takže o tom si může udělat obrázek každý sám. Ostatně je to slyšet i v úvodní písni seriálu. No a hraní je asi tou nejhorší věcí, do které se Emma Smetana mohla pustit. Je to provokace českého diváka.
Vybrat do hlavní mužské role Roberta Urbana by asi nemusela být úplně špatná volba, avšak paruka, kterou mu na hlavě vytvořili, je spíše úsměvná, než že by měla vytvářet dobový vzhled šlechtice. Stejně tak mluva u knížecího dvora je poměrně moderní, přestože se sem tam nějakým slovíčkem snažili scénáristé navodit atmosféru dob dávno minulých.
Seriál postrádá jakoukoliv logiku. Ta chybí už v samotném příběhu. Jeden vetřelec, který se snaží přijít na kloub cestování časem, je prakticky po většinu seriálu přítomen v domě Elišky a její rodiny, aniž by o tom kdokoliv z nich měl sebemenší tušení. Chodí tam v různých převlecích, instaluje odposlouchávací zařízení a nikdo ho prostě ne a ne odhalit. Vypravěč hlasem Jiřího Dvořáka, který je jinak výborný herec, komentuje to, co divák vidí na obrazovce, tudíž není žádného komentáře potřeba.
Logika ale nechybí pouze v příběhu. Chybí i v samotném jednání postav. Ty se mnohdy chovají iracionálně. Vážné problémy, jako je třeba uprostřed noci spuštěný alarm nebo vloupání do domu, vůbec neřeší a soustředí se na přízemnosti. Vrcholem je, že z babičky Elišky v podání Dany Syslové, což je mimochodem zcela normální veselá postava seniorského věku, dělají její příbuzní celý seriál absolutního blázna a nesvéprávnou osobu, a to dost neomaleným způsobem, přestože k tomu v seriálu není jediný důvod.
Seriál Eliška a Damián se prostě nepovedl. Je to tak jednoduché a zároveň nelogické, že to uráží inteligenci českého diváka. Žádná omluva tedy není na místě. Jak už bylo napsáno, seriál bezesporu patří k těm nejhorším tuzemským seriálům všech dob.