Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pokud jde EU o čisté ovzduší, proč nezruší clo pro čínské elektromobily?

Foto: Freepik

Zákaz spalovacích motorů a elektrický pohon, to je podle EU budoucnost motorismu. Opravdu ale jde o tu přírodu?

Článek

Jestli mají elektromobily někde slabiny, tak především v dojezdu a ceně. Současný dojezd elektrických aut vyhovuje běžnému, normálnímu, obyčejnému, průměrnému člověku, který denně najezdí maximálně pár desítek kilometrů. Když má svoje auto kde nabíjet, což se při takovém nájezdu děje tak jednou týdně, má vyhráno. Když ale zatouží po elektromobilu, narazí na problém číslo dvě. Tím je cena. Rozdíl mezi elektromobily a spalováky se sice stále snižuje, ale stále z tohoto porovnání dráže vycházejí auta na baterku. A to nechci spekulovat o tom, nakolik jsou spalovací auta záměrně zdražována právě proto, aby rozdíl mezi bateriovými nebyl tak výrazný.

Chceme čistou přírodu?

Plány Evropské unie jsou jasné. Čistá příroda. A k té má pomoci zákaz spalovacích motorů. Přírodu má spasit to, že z výfuků nebudeme při jízdě vypouštět žádné zplodiny. Vlastně, auta ani žádné výfuky mít nebudou. U elektrických vozidel ani nejsou, byly by tam zbytečně. A tak jakmile začneme elektrickými auty hromadně jezdit, bude příroda jásat. Nebo ne?

Proč nezrušíme clo?

Zpět k cenám elektromobilů, protože s čistotou přírody souvisí více, než by se zdálo. Jako první se dotknu dotací, které jsou v zemích EU poměrně běžnou a standardní věcí, aby se prodej elektromobilů podpořil. Právě dotace mají z elektromobilů udělat po finanční stránce konkurenceschopnější dopravní prostředky. No, budiž.

Ale ona je tu ještě jedna věc. Čína, místní automobilky a místní elektromobily. Ty normální, průměrné, určené pro běžné lidi, se na tamním trhu prodávají doslova za hubičku. Ale dovézt takové auto do EU, to je oříšek. Základem je homologace. A potom nutnost zaplatit clo. V tu chvíli se ten levný čínský elektromobil sice stává levnějším než ten od evropských automobilek, ale cena rozhodně není tak lákavá, jako v čínském ceníku.

Řešení to má. Zrušit clo a všechny další vysoké poplatky spojené s dovozem elektromobilů z Číny. Při zrušení cel evropský trh doslova zaplaví čínské elektromobily za pár kaček. Pravda, zasadí to pořádnou ránu našim automobilkám. Ale třeba se proberou a začnou snižovat ceny.

Stane se to, co chceme

K čemu tedy dojde? Nabídka elektromobilů v Evropě bude nejenom bohatší, ale také se zde konečně objeví vozy, které budou dostupné pro běžného člověka. Pokud se mu takové auto vyplatí, tak si ho koupí. Bude jezdit „bez výfuku“, tedy chránit přírodu. A to je přece hlavním cílem EU, nebo ne? Pokud ano, je přece zrušení cla a dalších poplatků na čínské elektromobily nejjednodušším řešením.

Ale ono k tomu nedochází. Elektromobily jsou drahé, včetně těch čínských, co se na náš trh už dostávají a snaží se prosadit. Mně to přestává dávat logiku. Pokud má jít opravdu o přírodu, je snad cílem, aby zde bylo nejlevnějších elektromobilů co nejvíce. Nebo je snad za tím vším něco jiného?

Anketa

Vidíte v elektromobilech budoucnost automobilismu?
Ano, vidím
14,6 %
Ne, nevidím
82,3 %
Nevím, neumím posoudit
3,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 96 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz