Hlavní obsah
Finance

Ve vyúčtování elektřiny je přeplatek. Stačil selský rozum a kupecké počty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

Kdo pláče nad vysokým nedoplatkem, měl by lépe počítat. Jak dopadne vyúčtování máme v rukou jen my sami.

Článek

Nikdo samozřejmě nerozporuje, že elektřina je dražší. Taky se slzou v oku vzpomínám, když jsem měl kWh za cenu okolo tří korun, zatímco v loňském ruce jsem musel akceptovat vládní strop, který se všemi poplatky přesáhl hranici šesti korun. Samozřejmě, že bych rád měl elektřinu levnější, ale taková je doba.

Tahle situace s dražší elektřinou postihla každého v naší zemi. Soukromé osoby i firmy. A poměrně hezky ukázala, jak jsou na tom lidé se svou finanční gramotností. No, někdy bych se nebál použít i slovo negramotností. Buď jim je všechno jedno, nebo jenom neumí počítat.

Je přece jasné, že pokud mi cena elektřiny, tedy sazba za kWh, narostla skoro dvojnásobně, bude to jasně vidět na výsledném vyúčtování. Tedy za předpokladu, že se neplánuji nijak výrazně omezit. Takže už ve chvíli, kdy vím že mi zdražují kilowatu, musím logicky vědět, že vyúčtování nebude stejné.

A teď mám dvě možnosti. Pokud mám na krku hlavu a v ní mozek, logicky si upravím zálohy tak, aby mě nečekalo žádné velké překvapení. A pro jistotu mohu během roku kontrolovat stav elektroměru, hlídat spotřebu a tím tak nějak přispět k tomu, že mě vyúčtování psychicky nerozhodí.

No, anebo to nechám být. Budu akceptovat vyšší cenu elektřiny, ale zálohy si nijak nezměním. Budu platit pořád ty nízké, jako v době, kdy kWh byla skoro poloviční. A potom, když to přijde, tak teprve nastane ten cirkus. Už dříve se zálohy jevily jako nedostatečné a nějaký nedoplatek tam byl. A teď bude ještě větší. A to už je ten pravý spouštěč, kdy se musí nadávat na všechny okolo, na Ukrajinu, Fialu, ČEZ, také na EU, klidně i NATO, Sorose a samozřejmě i Kalouska. Ten přece může za všechno.

A výmluva, že na vyšší zálohy člověk z měsíčního příjmu nemá? Vždyť ta je naprosto absurdní. Těm zálohám přece člověk neuteče. Jediné, co nezvýšením udělá, je odsunutí problému. Na dobu, kdy přijde vyúčtování. Najednou už to nebude pár stovek nebo tisíc měsíčně navíc, ale částka vynásobená dvanácti. Splatná do několika týdnů. A to teprve začne ten problém.

Za covidu spousta lidí křičela, jak jim vláda diktuje, co mají dělat. Teď dost možná ti samí křičí, jak vláda nic nedělá a musí si své životy řídit sami. A pokud ti stejní nadávají na vysoké nedoplatky, které je dokonce překvapily, tak tito lidé opravdu potřebují někoho, kdo bude jejich kroky řídit. Ostatním stačí kupecké počty a selský rozum. Tedy to, co se dá snadno naučit už na základní škole.

Všem těm nářkům na to, jak má někdo nedoplatek několik jednotek, nebo i desítek tisíc, se prostě musím smát. Vždyť nutnost zaplatit při zdražení pár set, nebo tisíc korun navíc, by mělo být automatická věc pro každého, kdo má občanský průkaz, a tedy volební právo. Já to udělal. Za elektřinu mi vrací. Ne, neobešel jsem systém, ani neměl spotové ceny. Jen jsem při platbě záloh použil selský rozum a kupecké počty. A pro jistotu tomu státnímu molochu poslal i něco více, aby nebylo nepříjemné překvapení.

Anketa

Upravujete si zálohy v souvislosti se změnou cen elektřiny?
Ano, upravuji
87,9 %
Ne, neupravuji
12,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 356 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz