Hlavní obsah

Dítě se bálo chodit do školy. Škola tvrdila, že je to jen fáze

Dítě se bálo chodit do školy.

Článek

Ne dramaticky, ne nápadně. Nebyl pláč ani vztek. Jen tiché zpomalení každého rána. Bolesti břicha, které „asi něco snědla“. Zdržování se oblékáním. Otázky, kolik je hodin, i když hodiny visely na zdi. A pohled, který se vyhýbal mým očím, když jsem řekla: „Je čas jít.“

Škola tvrdila, že je to jen fáze.

Zpočátku jsem tomu chtěla věřit. Říkala jsem si, že děti mají období. Že se jim někdy nechce. Že škola není vždycky radost. Nechtěla jsem být přehnaně úzkostná matka, která vidí problém tam, kde žádný není.

Jenže pocit v žaludku mě nepouštěl.

Strach neměl jasný tvar. Nebyl pojmenovaný. Když jsem se ptala, odpovědi byly vágní. „Nevím.“ „Prostě nechci.“ „Je mi tam nepříjemně.“ A pak ticho. Takové to ticho, kdy víte, že dítě ví víc, než dokáže říct.

Učitelka mě uklidňovala. Prý je citlivější. Prý se to srovná. Prý to vidí u spousty dětí. „Dejte tomu čas,“ říkala. A já jsem se snažila být rozumná. Nezpochybňovat autoritu. Věřit systému.

Mezitím se ale doma měnilo všechno.

Ráno bylo napjaté. Večer plný neklidu. Spánek přerušovaný. Dítě se budilo s nočními můrami. Drželo se mě silněji než dřív. Jako by se svět zmenšil na bezpečný prostor kolem mě.

Začala jsem si všímat drobností. Že se vyhýbá určitým tématům. Že se lekne při zmínce o konkrétném dni v týdnu. Že má strach z věcí, které dřív neřešilo. A že ten strach se vždycky nějak točil kolem školy.

Když jsem to znovu otevřela ve škole, slyšela jsem to samé: „Je to fáze.“ „Nemůžeme z každého nepohodlí dělat problém.“ „Děti musí získat odolnost.“

Jenže tohle nebylo nepohodlí. Bylo to vyčerpání. Úzkost. Tlak, který si dítě neumělo vysvětlit ani obhájit.

Zlom přišel doma. V úplně obyčejný večer. Bez nátlaku, bez otázek. Dítě samo, potichu, skoro omluvně řeklo větu, která mi zůstane navždy v hlavě: „Když budu hodná, tak to přestane, viď?“

Tehdy mi došlo, že nejde o fázi.
Jde o něco, co dítě nese samo a myslí si, že je to jeho vina.

Začala jsem jednat. Hledat. Ptát se jinak. Pomalu. Bez nátlaku. A postupně se začal rýsovat obraz prostředí, ve kterém se dítě necítilo bezpečně. Nešlo o jednu velkou událost. Šlo o drobné věci, které se opakovaly. O slova. O přehlížení. O tlak na výkon. O pocit, že když nezvládá, zklamává.

Nikdo to nemyslel zle. A právě to bylo nebezpečné.

Škola viděla „normální adaptaci“. Já jsem viděla dítě, které se zmenšuje, aby přežilo den. Které se učí mlčet, aby nebylo na obtíž. Které si myslí, že strach je slabost.

Nejtěžší bylo jít proti větě „to přejde“. Protože je uklidňující. Protože zbavuje odpovědnosti. Protože odkládá řešení.

Dnes už vím, že některé fáze nepřejdou samy.
Některé se jen prohlubují, když nejsou slyšeny.

Dítě se nebálo školy.
Bálo se toho, že mu nikdo nebude věřit.

A já jsem pochopila, že mou povinností není čekat, až to „přejde“, ale být hlasem tam, kde se dítě bojí mluvit. Protože strach, který je bagatelizovaný, nemizí. Jen se učí skrývat.

A to je ta nejtišší a nejnebezpečnější fáze ze všech.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz