Hlavní obsah
Zdraví

Infarkt na objednávku nemáme. Ale smích ještě skladem je

Foto: Rony Mach

Některé služby v záchrance jsou o krvi, potu a slzách a smutné práci. A některé – o smíchu.

Článek

Někdy se v sanitce odehraje malý zázrak. Paní, která se bála volat záchranku, protože ji naposledy „sprdla“ unavená doktorka, tentokrát narazila na nás. Přijeli jsme, vyptali se, změřili tlak, EKG… a hlavně jsme si dovolili být lidští.

Ona se třásla strachem, že má infarkt. My:

„Infarkt? Ten se musí objednat předem, běžně ho skladem nemáme. Nestačil by vám jen zrychlený pulz?“

A slzy mizely ve smíchu.

A nebyla sama. Tu noc jsme měli dohromady tři podobné „kardiaky“.

Muž, 39 let, přetížený manažer. V noci se probudil, celý opocený, nevolnost, bolest mezi lopatkami. V očích hrůza, na Googlu příznaky infarktu…

Na EKG komorová tachykardie, při druhém natočení RBBB. Hypertenze, úzkost. V sanitce se s námi uklidnil, zajímalo ho, co to vše znamená, vyptával se, chtěl vědět možnosti léčby. Humor a klid ho vrátily zpátky.

Muž, 42 let, trenér. Vrátil se ze soustředění, nemůže spát… děsí ho pocit, že mu „přeskakuje srdce“. Nic jasně špatného, ale ani jasně v pořádku. Do nemocnice šel už v úplně jiném rozpoložení – klidný, dokonce veselý.

Medicínský pohled

Bolesti na hrudi, palpitace, noční probuzení s pocením – to všechno jsou příznaky, které musíme brát vážně. Diferenciální diagnostika je široká: od akutního koronárního syndromu přes arytmie až po panickou ataku.

  • Komorová tachykardie u 39letého muže: život ohrožující arytmie. V sanitce paradoxně klesl stres, rytmus se stabilizoval. Psychické uvolnění tu hrálo velkou roli.
  • RBBB (pravé raménko Tawarova): nález, který může být benigní, ale v kombinaci se symptomy vyžaduje dohled.
  • „Přeskakující srdce“ u 42letého trenéra: typický příklad – nemusí to být nic, ale když to zanedbáme, může to být začátek velkého průšvihu.

Smích a klid pacienta nevyřeší patologii, ale sníží sympatickou aktivitu, zlepší toleranci obtíží a umožní lepší vyšetření.

Psychologický pohled

Humor funguje jako coping – zkracuje vzdálenost mezi pacientem a záchranářem, posiluje důvěru a snižuje napětí.

Ale musí se dávkovat:

  • U paní fungoval.
  • U manažera taky – protože chtěl rozumět, ne jen ležet pasivně.
  • U trenéra odlehčil situaci.

POZOR! Ale u někoho jiného by mohl vyznít jako bagatelizace.

Etický pohled

  • Respekt: humor nikdy nesmí být na účet pacienta.
  • Citlivost: rozpoznat, jestli pacient chce slyšet vtip, nebo jen pevný hlas a jasný plán.
  • Profesionalita: nejsme stand-up komici, ale když je situace správná, můžeme dát pacientovi něco, co nenajde v žádné lékárně.

P.S. Paní, která se bála volat, nakonec nejen že neprožila infarkt, ale ještě napsala vedení poděkování. Za trpělivost, milý přístup a klid.

Někdy tedy opravdu platí, že smích je nejlepší vizitkou profesionála.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz