Článek
Také jste si někdy říkali, proč jsou v e-shopech tak populární slevové kódy? Je to geniální tah, jak nabídnout slevu, na kterou nalákáte zákazníiky, jenže ne každý si na slevový kód vzpomene. A protože tyto kódy nelze použít zpětně, mají obchody v rukou geniální marketingový nástroj, kterým si finančně nijak nepohorší, ba naopak.
Slevové kódy jsou skvělým marketingovým lákadlem. Na internetu najdete Facebookové skupiny uživatelů, které si vyměňují slevové kódy, nebo na jejich existenci upozorňují, či specializované webové stránky nebo na slevy zaměřené tvůrce obsahu. Slevové kódy často mají omezenou platnost, aby se umocnil dojem jejich exkluzivity, nebo jsou vztažené jen k určitému typu zboží, popř. výrobci. Právě přes kódy prodejci mnohdy nalákají uživatele ke koupi produktu, o který třeba nemají zase až takový zájem (ale ve slevě nevypadá tak špatně!) a nebo jej měli vybraný na jiném e-shopu, jenže ten aktuální u produktu nabízí slevu.
Když nabízí slevové kupony solventní e-shopy, už při přidání zboží do košíku vám automaticky aplikují slevový kód, abyste měli u produktu slevu. Kód si nemusíte nijak hlídat, což je i vstřícný krok směrem k zákazníkům. Většina e-shopů však nechává zadání kódu na vás. Je běžnou praxí, že na jeho zadání člověk při objednávce zapomene, a právě na to prodejci spoléhají. Nabídnou slevu, kterou však část uživatelů (procenta se liší obchod od obchodu) nevyužije. A to se přece počítá.
Na slevu si musíte vzpomenout
Tyto triky obchodů byste rozhodně měli znát. Když vám nabídnou slevový kód, používají různé taktiky. Často není políčko pro jeho zadání vidět mezi prvními položkami, ale při objednávce je skryté pod podnabídkami. Nebo jej prodejci dají až nakonec, přičemž jej drobným písmem pod hvězdičkou omezí jen na určitý počet použití. A spoléhají na to, že ve čtvrtém z pěti kroků objednávky se vám nebude chtít všechny údaje vyklikávat na jiném e-shopu, a že zboží koupíte i tak - za plnou cenu.
Někdy za opomenutí kódu stojí technické problémy webu. Je to zvláštní, ale stává se to prakticky vždy při pořízení zájezdu přes cestovní kancelář, kdy vidíte akční cenu, za kterou si chcete zájezd co nejdříve koupit, ale web spadne a musíte začít znova. Přitom se nejedná o e-shop s desítkami tisíc produktů, ale o web, který nabízí několik desítek cestovních nabídek, a na tuto základní zátěž by měl být také stavěný. Ve stresu pak snadno opomenete slevový kód, na který jste mysleli, a prodejce slaví dvojité vítězství. Nalákal vás, a nestálo ho to ani korunu. Občas dokonce opomenu zadat kód i já, a to mám o těchto praktikách hodně široké povědomí.
Cena ani po zadání kódu nemusí být nejnižší
Pokud při nákupech využíváte slevové kódy, poohlédněte se po prodejcích, kteří kódy aplikují automaticky, jakmile zboží vložíte do košíku. Zde je důležitá i koncová cena zboží. Někdy totiž na jednom e-shopu vybraný produkt se slevovým kódem stojí stejně jako je běžná cena stejného produktu v jiném e-shopu. A když kód zapomenete do košíku zadat, prodejci na vás ještě vydělají!
Ve všech případech je i po zadání slevového kódu vhodná kontrola ceny produktu, třeba na webu Hlidacshopu.cz. Minimálně proto, abyste zjistili, zda se jedná o skutečnou slevu, nebo o slevu, která se jako sleva jen tváří. A pokud vás do obchodu nalákal slevový kód, myslete na to, že jej musíte zadat ještě před odesláním objednávky. I kdybyste si měli na monitor přilepit malý oranžový papírek s nápisem „Zadej kód!“
A pokud jste políčko zadání kódu přehlédli nebo se na konci objednávky dozvíte, že už neplatí, myslete na to, že všechny vyplněné údaje (e-mail, adresu, telefon apod.) můžete z políček v tomto e-shopu vykopírovat a vložit do podobných kolonek v druhém e-shopu. Není to zase až taková práce navíc, navíc skutečně ušetříte a příště už o tomto triku budete vědět.