Článek
Mánie okolo plyšových postaviček Labubu mě až dosud míjela. Na doporučení sestry jsem ji však ukázal svým dvěma dětem, které si je jen z obrázků okamžitě zamilovaly. Labubu přitom dnes není výsadou pouze dětí, které chtějí po rodičích stále nové kousky, ale také (a hlavně!) dospělých.
Krabice druhé edice - Have a Seat
Mánií se nechaly strhnout i zpěvačky, sportovci a celebrity, kteří si tyto roztodivné postavičky věší třeba na kabelky, na pásek nebo k batohu. Kde se najednou vzala mánie po novodobých „mončičácích“, které seženete ve třech velikostech?
Původ a tvůrce
Za originálními postavičkami Labubu stojí čínský řetězec Pop Mart, který má pobočky po celém světě, ne na každé je ale prodej těchto postaviček povolený. Kvůli obrovským frontám je možné si zde plyšáky jen vyzvednout po předchozí online objednávce. Za postavičkami řady The Monsters stojí umělec Kasing Lung, který vytvořil první postavičky v roce 2015, aby o čtyři roky později podepsal smlouvu se společností Pop Mart. Ta nejdůležitější, Labubu, v sobě spojuje dobro a zlo. A právě ta existuje v nespočtu barevných variant a designových provedení, z nichž každé má své unikátní jméno. Liší se nejen barvou kožíšku, ale i obličejem.
Můžete otevřít speciální verzi
Z ní vznikl unikátní distribuční model tzv. blind boxů. Objednáte si krabici z vybrané řady a přijde vám náhodný Labubu. Buď máte šanci na klasickou verzi (1:6) nebo na speciální model (třeba v případě řady Have a Seat je to 1:72). Pop Mart vlastně nevymyslel nic nového, protože tzv. lootboxy ve hrách jsou tu s námi už spoustu let. Lákaním je šance získat něco speciálního, byť se často nic takového nekoná.
Sisi a Duoduo - běžná a speciální edice druhé řady
Problém je i samotná nedostupnost plyšáků (což je ještě přidává na exkluzivitě - když nejsou, všichni je chtějí), které jsou dostupné v omezených množstvích a v zahraničí si dokonce musíte zahrát hry, ze kterých vyplyne, že si můžete postavičku dané řady objednat, nebo tentokrát máte smůlu. Postupem času přibývají i různé speciální edice a hlavním hnacím motorem prodejů je ale samozřejmě TikTok. Uživatelé natáčejí unboxing těchto krabic s tím, že očekávají úlovek limitované edice. Ten si mohou nechat nebo přeprodat dále. Jednou z nejvzácnějších je figurka „Secret“, kterou si rozbalí jen 1,4 % kupujících.
Labubu nebo Lafufu
Tam, kde je světový úspěch (Pop Mart prakticky stále zvyšuje své roční zisky), tam je i snaha ostatních přizpůsobit se. Svět tak po nedávném boomu Labubu zaplavily (více či méně povedené) kopie plyšáků, kterým se přezdívá Lafufu. Poznáte to podle toho, že stojí pár stovek.
Jak rozlišit kopii od originálu? Zjistěte, zda se končetiny a hlava otáčí o 360 stupňů, zaměřte se na nohy, počet zubů i na detail písma na textilním štítku
Pro účely článku jsem si zakoupil dvě „Labubu“ za 399 Kč/kus, které jsou však samozřejmě jen kopie. Pokud cílíte na sběratelské figurky, v Česku je seženete od 1 890 Kč za kus, popř. ještě dráž. Za celé edice můžete dát několik tisíc korun, tedy za předpokladu, že je (opět) reálně seženete.
Jak rozeznat originál od kopie
V Česku narazíte i na spoustu přeprodejců, kteří vám budou tvrdit, že mají originální figurku, ale pravda to být nemusí. Existuje spousta postupů, jak rozeznat originál od kopie, třeba počítání zubů, osvětlení tlapky (u edice Have a Seat) modrým světlem, font písma na štítku, nátisk loga na tlapce, barva kožichu, komplexnost obličeje, apod. Tou nejjistější metodou je ověření figurky.

Unboxing Labubu
Když naskenujete její QR kód, zadáte do něj poslední čtyři číslice, které zjistíte ze seškrabávacího pole pod tímto kódem. Pokud vše sedí, máte ověření, že se jedná o skutečný produkt od Pop Martu (ověření se dá udělat i při přeprodeji, pokud vám zůstane krabička). Logicky, pokud na zádech žádný QR kód nenajdete, ve většině případů to bude kopie. I když vám prodejci budou tvrdit opak.
Edice a dostupnost
Labubu má několik řad. Začalo se edicí Macaron, která vyprodukovala klasické plyšáky v bílé, růžové, zelené, modré, hnědé a šedé barvě. Navazující edice Have a Seat přidala další šestici základních postaviček, které tentokrát sedí. Další řada Big into Energy přinesla další sadu postaviček a zdražila.
Dostupné postavičky ve druhé edici
V obchodech Pop Mart jsou nové kusy k dispozici každý čtvrtek od 9 večer, a v obchodech každý pátek od 10 hodin dopoledne. Tedy, pokud je máte dopředu rezervované. Oficiální obchody Pop Mart však najdeme jen v Anglii, Itálii, Nizozemsku a ve Španělsku. Vyprodáno bývá u automatů za 15 minut.
V těchto sáčcích budou dvě Labubu. Možná, že ty, které už máte, a nebo úplně jiné čí dokonce speciální modely
Když se vám do ruky dostane vytoužený blind box, rozbalíte papírovou krabici a v ní najdete sáček. V něm se ukrývá postavička s kolečkem, které můžete zacvaknout třeba na batoh nebo kabelku. Současně ještě dostanete kartičku se jménem postavičky. Podle některých zdrojů bude právě Labubu jedním z nejčastějších dívčích doplňků roku 2025. Jen počet vyhledávání slova „labubu“ stoupl na Googlu v květnu o 5 000 procent!
Pořízením Labubu to ale nekončí. Zejména v USA na postavičky navazuje nový byznys - pořizování oblečků a doplňků pro Labubu, které zajistí, že ten váš „ukořistěný“ bude skutečně světový unikát. Navléknte jej do obleků, přidáte bundu, brýle, kloubouk a kabelku. Prostě šílenost - kterou chce mít každý, a stojí se na ni fronty podobně jako na iPhony první den prodeje.
Tak co, za jak dlouho budete mít i vy svého Labubu?
Zdroje:
https://variety.com/2025/shopping/news/labubu-plush-toys-buy-online-1236380218/
https://shopee.sg/blog/real-vs-fake-labubu/#1_Check_the_box