Článek
Evropská unie chystá rozšíření systému emisních povolenek, které se nově dotknou i oblastí dosud mimo tento rámec – například pohonných hmot, domácího vytápění uhlím a plynem, ale i spaloven odpadu. Podle odhadů odborníků by to mohlo znamenat zvýšení ceny benzínu o minimálně tři koruny za litr. Změna má vstoupit v platnost od ledna 2027, přičemž finální rozhodnutí se očekává na podzim tohoto roku.
Rozšířený systém emisních povolenek, označovaný jako ETS 2, je součástí evropské klimatické strategie známé jako Green Deal. Cílem je snížit emise skleníkových plynů i v segmentech, které byly dosud mimo hlavní systém emisní regulace. „Tento krok se dotkne každého, kdo používá benzín, naftu nebo doma topí uhlím či plynem,“ upozorňuje energetický analytik Lukáš Kaňok.
Benzín o tři koruny dražší. A možná i víc
Předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček odhaduje, že při ceně povolenky kolem 45 eur by mohlo dojít k navýšení ceny benzínu v Česku o zhruba tři koruny za litr. Pokud by cena povolenky stoupla, růst cen pohonných hmot by byl ještě citelnější.
Spalovny a odpady: Další zdražení na obzoru
Systém se ale netýká pouze dopravy a domácností. Nově budou povolenky platit i spalovny odpadů, což může vést k nárůstu cen za svoz a likvidaci odpadu. Takový zásah se pochopitelně promítne do peněženek občanů.
Politická jednota, ale omezené možnosti
Zajímavostí je, že napříč politickým spektrem – napříč vládou i opozicí – panuje v České republice shoda, že tento návrh není vítaný. Přesto jsou možnosti odporu vůči rozhodnutí Evropské komise omezené. „Česká republika nemá mnoho prostoru k manévrování, může se pouze pokusit vyjednávat,“ uvedl ústavní právník Jan Kudrna. Pokud by se Česko rozhodlo systém bojkotovat, hrozily by vysoké pokuty – v krajním případě až desítky miliard korun ročně.
Odborníci volají po odkladu
Někteří experti proto doporučují alespoň roční odklad zavedení systému. „Získaný čas by mohl posloužit k nastavení kontrolních mechanismů a k předcházení náhlým cenovým výkyvům,“ navrhuje energetický analytik Jiří Gavor.
Rozhodnutí o podobě rozšířeného systému emisních povolenek se očekává již během letošního podzimu. Pokud nedojde k zásadní změně, nový režim začne platit od 1. ledna 2027.