Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Nestihla jsem si vyzvednout balík a stálo mě to nemalé peníze. Zákon to prodejci umožňuje

Foto: Pixabay

E-shopy tratí na nevyzvednutých zásilkách nemalé peníze. Některé své ztráty vymáhají - ať už slušnou komunikací mailem, nebo prostřednictvím vymahačských agentur dopisem ve schránce.

Pokud zákazník nevyzvedne zásilku na dobírku, poruší tím kupní smlouvu. E-shop si může dát do obchodních podmínek, že má právo na náhradu škody ve výši odpovídající poštovnému a balnému nevyzvednuté zásilky. Číst podmínky se vyplácí. Doslova.

Článek

Pokud zákazník nevyzvedne zásilku na dobírku, poruší tím kupní smlouvu ze strany zákazníka. Alespoň to se můžeme dočíst v zákoně č. 89/2012 Sb., občanském zákoníku. Přesto se to běžně děje, přestože si provozovatelé e-shopů do obchodních podmínek vkládají klauzule o smluvní pokutě, v praxi jim to většinou moc nepomáhá. Najdou se ale firmy, které si jdou tvrdě za svým a za pomoci vymáhacích agentur své peníze získávají zpět. V obchodních podmínkách si e-shopy obvykle vyhrazují, jakým momentem dochází k uzavření kupní smlouvy. Často se jedná o okamžik odeslání objednávky. Uzavření kupní smlouvy má pro e-shop i jeho zákazníka právní důsledky, které si zejména zákazníci často neuvědomují nebo je záměrně ignorují. V mém případě šlo o nevědomost, ale také souhru okolností, kdy jste kvůli dovolené zkrátka nestihla zásilku vyzvednout.

Foto: Olí Štrejbarová

Byli jste na dovolené a nestihli jste vyzvednout zásilku na dobírku? Pak vás může po návratu čekat stejně nepříjemné překvapení ve schránce, jako mě.

Foto: Olí Štrejbarová

Dobírka se v případě nevyzvednutí může pořádně prodražit, evidentně až šestinásobně. Alespoň v mém případě tomu tak bylo, ačkoli má prodejce nárok žádat částku ve výši původního poštovného a balného.

Datovka? K čemu je, když ji tolik úřadů nevyužívá - i když má!

„Pokutu“ za porušení smlouvy jsem navíc odeslala o dva dny později. V den, kdy šla dcera do poštovní schránky pro očekávanou platební kartu. Jinak bychom o dopisu vůbec nevěděli, protože do klasické poštovní schránky chodíme tak dvakrát do roka. Proč taky, letáky mě nezajímají a na důležitou korespondenci mám zřízenou datovou schránku. Nabízí se tak otázka, jestli vymáhací agentura postupovala kvalifikovaně a podle zákona, když dopis odeslala „obyčejně“ a klasickou poštou. V českém právu je od roku 2009 zakotvena možnost užívat datovou schránku a zřízených datových schránek je v ČR kolem milionů, člověk by čekal, že už si za 14 let úřady na povinnost doručovat úřední dokumenty právě tam zvykly. Ale vím, že tomu tak není, ani některé obecní úřady to do této chvíle neřeší a některé úřednice /vlastní zkušenost, kdy jsem jednu z nich s datovkou osobně seznamovala/ o existenci a funkci datové schránky vůbec nevědí. České soudy ovšem stanovily, že písemnost je řádně doručena i tehdy, kdy je doručována prostřednictvím pošty a adresát ji převezme, i když správně měla být písemnost doručována do datové schránky adresáta. Důležité je ale slovíčko „převezme“, které by se mělo vztahovat na doporučené psaní. Mám-li se řídit zákonnými povinnostmi, očekávala bych, že to budou dělat i úřady. Protože, když bych se rozhodla tvrdit, že jsem zásilku nedostala, jen těžko mi někdo prokáže, že ano. Dokonce bych mohla vznést u příslušného ministerstva nárok na náhradu škody, pokud by mi byla následně způsobená.

Raději se vykašlete na dobírky

Jestli jste stará škola, která u obchodu, který nezná, raději zvolí platbu dobírkou, je čas přehodnotit myšlení. Kdyby vás chtěl podvést, krabice přijde tak či tak, možná jen s jiným nebo nekvalitním obsahem. Dobírka je nevýhodná pro obě strany. Pro obchodníky, kteří řeší chronické „nevyzvedávače“, je určitě jedním z možných řešení úplné zrušení dobírky. Někomu to funguje, ale většina provozovatelů e-shopů má oprávněný strach ze ztráty části zákazníků. Samozřejmě záleží na druhu zboží, které prodávají. U mladé generaci zvyklé používat online platby asi zrušení dobírky tolik vadit nebude. Ale o starší zákazníky, kteří se bojí platit předem na účet nebo nemají platební kartu s povolenými online platbami, tímto krokem pravděpodobně přijdou. Jenže ve výsledku by si zrušením dobírky obchodníci ušetřili práci s vymáháním a zákazníci se stresem, jestli stihnou zásilku vyzvednout a nebude je čekat pokuta. Na zboží zaplacené se totiž zákon nevztahuje. Vyplatí se také nelhat o dostupnosti zboží. Zákazník, který vidí zboží skladem, očekává doručení do 1-2 dnů. Pokud zboží naskladňujete až po objednávce a doručujete se zpožděním, nevyzvednuté zásilky na dobírku pak pro ně nemůžou být žádným překvapením.

Komunikace místo strašení

Pokud nejde o chronického nevyzvedávače a zákazník zkrátka jen nestihl nebo zapomněl zásilku vyzvednout, čekala bych místo výhružného dopisu od agentury, s hodnocením jedna z pěti hvězdiček, raději mail od prodejce, který mi lidsky vysvětlí, že došlo k porušení kupní smlouvy z mojí strany a že ho to stálo poštovné a balné, které nyní žádá zpět v konkrétní lhůtě dle obchodních podmínek. Omluvila bych se ušlý zisk ihned napravila. A snad bych i očekávala k pokutě klasický daňový doklad. Jednoduše lidskou komunikaci. To se bohužel nestalo.

Foto: Pixabay

Ilustrační obrázek

Zaplatili jste za zboží a dopravu předem? Pak se vás tyhle nervy netýkají

Smluvní pokutu lze sjednat se spotřebitelem pouze ve smlouvě, nikoliv v obchodních podmínkách, a to jen pro porušení povinnosti. Porušením smluvní povinnosti však nemůže být výkon práva, které spotřebiteli náleží ze zákona, typicky realizace práva na odstoupení od smlouvy uzavřené na předváděcí akci či přes internet. Zákon výslovně zakazuje prodejci jakýkoliv postih spotřebitele při odstoupení od smlouvy. Ujednání ve smlouvě, která tomu odporují, jsou zakázaná a nepřihlíží se k nim. To jen uklidnění závěrem, ve kterém chci dodat i to, že veškeré tyto informace jsem si vyhledala (viz. uvedené zdroje) ve chvíli, kdy jsem si nebyla jistá, jestli má prodejce právo po mně pět stovek za nevyzvednutí balíčku chtít. Nejsem právník ani poradce, pouze jsem chtěla upozornit na to, že se to může stát komukoli z vás a varovat před tím. Číst sáhodlouhé podmínky dříve, než je před potvrzením objednávky odfajfkujete, se totiž opravdu vyplatí.

Zdroje:

https://blog.shoptet.cz/e-shop-a-nevyzvednute-zasilky-na-dobirku-jak-je-resit/

https://www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/muze-prodejce-za-odstoupeni-od-smlouvy-uctovat-smluvni-pokutu/54

https://grou.cz/marketing-blog/neprevzeti-zasilky-na-dobirku/

https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/dorucovani-organu-verejne-moci-do-datove-schranky/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz