Článek
Lov pokladů vám dá v Phantom Abyss zabrat
Představa toho, že mají lovci pokladů jednoduchý život, v jehož rámci pouze nacházejí jeden poklad za druhým je mylná. Ano, ve filmech se jim daří, avšak většina odvážných mužů a žen, kteří se vydají vstříc starodávným chrámům se ze svých výprav nikdy nevrátí. Pěkně to ukazuje děj akční hry Phantom Abyss, ve které se transformujete do jednoho z řady dobrodruhů, kteří touží po nalezení pokladu, pro něž je bude celý svět obdivovat.
V útrobách prvního chrámu, který navštíví na ně však žádný velký poklad nečeká. Namísto toho jsou chyceni do pasti a musí sbírat zlaté sošky potřebné proto, aby bylo možné útroby tajemného místa opustit. Jen ten kdo získá dostatek artefaktů totiž získá svobodu. Základní myšlenka Phantom Abyss stojí na roguelite formátu, takže jsou před vámi stavěny náhodně generované úrovně, ve kterých na vás vždy čeká trošku jiné spektrum nástrah než v poslední destinaci.
Nikdy tím pádem úplně nebudete vědět, s čím se na své cestě střetnete. Jednou se střetáváte s gigantickými kyvadly. Jindy zase všude kolem vás létají smrtící šipky, zatímco některý průchod před vás nepostaví takřka žádné záludnosti. Esem kobky jsou pak duchové daných míst, kteří hráče celým komplexem pronásledují a specifickými způsoby mu znepříjemňují život, nebo ho dokonce za pomoci temné magie zraňují.
V instanci naštěstí nejste sami. Vždy s vámi do ní mohou zamířit vaši přátelé, nebo dostanete doprovod v podobě zástupu dalších lidí, kteří mají stejný úkol jako vy. Všichni se zkrátka chcete dostat na konec kobky a odnést si z ní zlatou sošku. Díky přítomnosti dalších hráčů se máte možnost v Phantom Abyss poučit z jejich chyb a aby toho nebylo málo, dokonce mám jejich smrt může vyloženě posloužit, protože z jejich těl vypadávají srdíčka, jimiž si můžete léčit zranění, která utržíte od různých smrtících mašinek.
Koncept je to dobrý, nemůžete se na něj příliš spoléhat, protože jak postupujete hrou tak náročnost pastí narůstá a vy se musíte vypořádávat s čím tím více obtížnými situacemi žádajícími si maximálně vaše soustředění a vnímání prostoru kolem vás. Když však během průzkumu určité instance selžete a přijdete o všechny životy a také cestou získané bonusy. Nemusí se ale jednat o konec. Vybrat si totiž můžete mezi tím, zda si dáte opáčko, nebo mapu opustíte a vydáte se třeba na jinou.
Konec po ztrátě určitého počtu životů není jediným faktorem, jímž ukazuje Phantom Abyss, že má blízko k roguelite žánru. Další pak je přítomnost postupného vývoje, kterým si otevíráte různé prvky, jimiž si můžete usnadnit následující průchody. Získat lze za splnění určitých úrovní nové formy bičů a také různorodé pasivní bonusy, k nimž dostanete přístup tak, že do nich zainvestujete klíče získané během cest kobkami. Některými si navýšíte počet životů, jiné zase dávají možnost obdržet větší objem penízků. Škála možností je celkově pestrá.
Hraní Phantom Abyss jde s přáteli lépe
Phantom Abyss je originální záležitostí, která vás vyšle pokaždé vstříc jiné kobce plné nástrah. Koncept je to zajímavý a ve své podstatě plně funkční. Hodně se mi na něm pak líbí skutečnost, že se tvůrci nebojí pracovat také s online prvkem, v jehož rámci se člověk má možnost poučit z chyb ostatních a následně udělat své vlastní, z nichž si vezme ponaučení zase někdo jiný.
Pro někoho se může stát překážkou pro hraní vysoká náročnost. Pokud ale máte rádi plošinovky, které vám nedají nic zadarmo, pak tento kousek patří mezi zajímavá díla u jejichž hraní můžete strávit nemálo času. Osobně však doporučuji hraní spíše s přáteli, protože pak má hratelnost o kapku zajímavější dynamiku. Za předpokladu, že vám je však tento žánr cizí, asi bych se tomuto kousku vyhnul.