Článek
Strategie Port Arthur maximálně otestuje během hodiny schopnosti obou zúčastněných
Rusko-japonská válka trvající mezi lety 1904 a 1905 patří mezi jedny z těch rychlejších konfliktů. Opět je to ale jeden z těch střetů, ve kterém se imperiálnímu medvědovi příliš nevedlo. Dokonce v něm přišel o svou flotilu, což byla katastrofa. Ve hře Port Arthur máte možnost změnit historii, protože v ní nedochází k ničemu jinému než k válce mezi Ruskem a Japonskem, s tím, že vám nic nebrání si vybrat stranu. Jelikož se jedná o strategii, opět je každá ze stran nastavená odlišně.
Počet hráčů: 2
Herní doba: 60 minut
Věk: 14+
V případě Japonska proto dostanete k dispozici lodě, které mohou vyplout z hlavního japonského přístavu do přilehlých oblastí. Rusko se v tomto ohledu liší, protože jeho koráby vyplouvají vždy ze specifických přístavů dle místa určení. Podobně jako v případě Japonska, i ty mohou vyplout v úvodu partie (fáze výpadu) hry Port Arthur pouze do přilehlých destinací. Celkem se tu nachází čtveřice přístavů, ve kterých může zakotvit neomezený počet lodí s tím, že trojici kotvišť může užívat pouze Rusko, zatímco Japonsko disponuje jen jednou destinací. Aby však nebylo příliš znevýhodněno, Port Arthur může tento status ztratit.
Celkem se partie v této hře odehrává v šesti kolech. Zatímco jinde nemají často kola jasný vliv na to, co se ve hře děje, v případě Port Arthur ve 4. a 5. kole do hry vstupuje baltská flotila, která se během reálných událostí snažila neúspěšně porazit síly Japonců. Její vojenský výtlak není úplně malý, musíte s novými koráby však správně naložit. Samotný vstup této námořní síly značně narušuje základní tempo tahů, protože do jejího příchodu hraje vždy první Japonsko, načež má k posunu lodí příležitost Rusko.
Nepoškozené koráby se mohou přesunout až o dvě oblasti s tím, že dopad připlutí do destinace s nepřátelskou lodí nemá účinek. Dojít pak může také k opravám poškozených lodí v loděnicích a popřípadě též k přepravě japonských vojáků. Jakmile máte výpad za sebou, je tu fáze námořních operací. V té si házíte kostkou a realizujete tahy. Nejdříve hraje ten s vyšší hodnotou, načež má možnost hrát protistrana nebo pasovat. Námořní operace jsou různého rázu.
Aktivní hráč v jejich rámci může přesunout lodě z jedné z oblastí. Jakožto eskadra (celek) se přesunují do sousední lokace. Zda se ale posune určuje v Port Arthur rychlost nejpomalejší lodi. Tedy, přesněji řečeno, vámi realizovaný hod kostkou. Eskadra může v rámci další námořní operace napadnout nepřátelské koráby. Startuje hráč, který má nejvyšší rychlost eskadry. Následně se pustíte do palby.
Nejdříve určíte palnou sílu eskadry (PSE), načež si hodíte jednou až šesti kostkami. V případě, že je hodnota menší nebo stejná jako palebná síla eskadry, je počet zásahů roven počtu hozených kostek. Dojde-li v Port Arthur ke shodě hodnot minimálně na dvou a více kostkách, jedná se o zásahy kritické, díky nimž máte možnost poškodit koráby nebo potopit poškozené kusy, když už není dostupné žádné plavidlo k poškození. Za předpokladu, že je hodnota kostek vyšší než PSE, počet zásahů definuje pouze takový objem kostek, který je nižší než PSE.
Nejdříve jsou vyhodnoceny už zmíněné kritické zásahy, načež vyhodnocujete ty běžné. Jedním zásahem dokážete koráb poškodit, potopit jej ale dokážete pouze překonáním hodnoty jeho obrany skrze odpovídající počet zásahů. Poté, co má v Port Arthur odehráno jeden hráč, je na řadě druhý, který využije zbývající koráby ve své eskadře. Jakmile je vyhodnoceno, bitva končí. Nic vám však v rámci námořní operace ve svém tahu nebrání vyvolat bitvu novou. Vedle pohybu lodí a bitev je tu pak varianta pasování, po níž tato fáze končí a nastává etapa zisku bodů nadvlády.
V této fázi vyhodnocujete to, kdo má pod kontrolou kolik námořních oblastí, načež si přičítáte body nadvlády. Pokud v této etapě nemá Rusko pod kontrolou Port Arthur, může Japonsko utratit jeden bod nadvlády a zablokovat za něj Port Arthur. Každé kolo to Japonce stojí jeden bod. Samotné Japonsko se pak snaží dlouhodobě o pozemní invazi, skrze kterou zabírá jednotlivé body, a tak umrtvuje schopnost Ruska reagovat na některé situace.
Poslední fází celého kola je etapa návratu do přístavu, v níž se všechny lodě vrátí do přístavů a jsou dokončeny všechny opravy, načež startuje další kolo. Japonsko vítězství v Port Arthur dosáhne pouze tak, že obsadí políčko Mukden, načež přepočítáváte vítězné body. Rusko vyhrává v případě, že protivník pozemní invazi není schopen realizovat. Pokud vám hra přijde nedostatečně složitá, ještě je v nabídce modifikace Skrytá hrozba, která přináší miny a posouvá celkový zážitek opět na trošku vyšší úroveň.
Port Arthur představuje silný duel s námořní tématikou
Válečná strategie Port Arthur představuje zajímavý strategický titul prezentující střet dvou silných národů, který se odehrává primárně na moři. V rámci náročnosti tento kus nepatří k nejsnazším, avšak je nutno říci, že když do něj proniknete, dokáže zaujmout a otestovat vaši mysl. Pokud tedy máte rádi tento formát her, asi bych se nebál po tomto kusu skočit, protože jeho zpracování je vzhledem k cenovce velmi povedené.
Za poskytnutí kopie hry Port Arthur na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Fox in the Box.