Článek
Středozem v této verzi Války o prsten měníte za pomoci karet
Válka o prsten je deskovou hrou, která disponuje rodnou dvěma verzemi. Na jedné straně máme skutečně impozantní kousek plný figurek, jenž jsem vám představil v jedné z mých předchozích recenzí. Vedle něj tu ovšem najdete také karetní hru Válka o prsten fakticky pracující se stejným tématem. Opět zde máme střet dobra (Svobodné národy) se zlem (Stín).
Počet hráčů: 2 – 4
Herní doba: 120 minut
Věk: 12+
Tentokrát ale nepracujete s kostkami nebo hromadami figurek posouvaných po mapě. Namísto toho máte karty zastupující nejen figury a hrdiny obou stran, nýbrž také lokace s bojišti, na nichž se temnota a světlo střetnou. Všechny karty jsou mistrně zpracovány, takže stejně jako ve velké verzi i tady se můžete kochat designem hrdinů a také míst, která se objeví na herním stole.
Pokud jde o to, jaký mají jednotlivé strany v karetní hře Válka o prsten cíle znovu se příliš neliší od toho, co už znáte. Svobodné národy se snaží dotlačit prsten do Mordoru a zničit ho, zatímco Stín se pokouší dobýt jednotlivá města a samozřejmě polapit nositele prstenu Froda. Formát, jakým herní svět funguje, opět dost stojí na tom, že tu znovu píšete unikátní příběhy. Hráči tentokrát vytahují náhodně karty bitevních polí a stezek, po nichž Společenstvo kráčí. Nikdy tím pádem nemusíte zažít totožné dobrodružství.
Na začátku každého kola musíte nejdříve aktivovat kartu bojiště. U té vždy vyhodnotíte text, který prezentuje. Jakmile máte hotovo nastává čas aktivovat kartu stezky, u níž stejně jako v případě bitevních polí můžete nalézt různé texty, které je třeba vyhodnotit. Zatímco bojiště lze vytahovat víceméně náhodně, v případě Stezek pracujete s tím, jaká čísla prezentují, protože zkrátka představují ukotvení příběhu k daným místům, skrze která družina prochází.
V úvodu hry si pak během partie Válka o prsten vezmete sedm karet, z nichž dvě odložíte. Startujete tedy s pěti kartami. Ty můžete následně během své akce vyložit na určitou stezku, bojiště nebo do záloh. V případě, že máte v ruce kartu předmětu, ten musíte vyložit vyloženě na postavu, která se následně stane jeho nositelem. Nositel však nemusí patřit k totožné frakci jako předmět. Určité věci jsou pak pevně spjaty s jednotlivými postavami. Ve hře jsou také karty událostí, které ihned po vynesení vyhodnocujete.
Ve fázi akcí se střídáte a vedle vykládání karet máte možnost také přesouvat postavy ze záloh na některou z aktivních scén, odložit kartu z ruky, protřídit je (vyřadit dvě a jednu dobra), realizovat akci na kartě nebo použít žeton prstenu, k dobrání dvou karet. Není tu vyloučeno ani pasovat, avšak musíte mít méně karet než protivník nebo disponovat objemem rovným maximálními limitu vašich karet. Jakmile máte provedeny všechny akce startuje fáze Bojů.
Střety mohou probíhat ve dvou formách. S nepřáteli se střetáváte na kartě Stezky a také na bojištích. Pokud dojde na boj v rámci stezky, je Stín útočníkem, zatímco Svobodné národy se brání. Během tohoto boje před sebou máte vždy postavičky, které mají kartou požadovanou úroveň stezky. Bitva pak probíhá tak, že sečtete symboly lebky na jednotlivých kartách Stínu, načež od tohoto čísla odečtete symbol štítu na desce.
Pokud ještě nějaká lebka zbývá, musíte za Svobodné národy vyřadit tolik karet, aby výsledkem byla 0. Když se vám to podaří vezmete si danou kartu k sobě. Pokud zvítězí zlo tak si stezku vezme k sobě s tolika žetony lebky (podmanění) kolik převyšovala síla temnoty počet realizovaných štítů. Na konci jsou pak vyzářený všechny postavy Stínu.
Bitvy neprobíhají pouze na Stezce, ale jak už bylo řečeno též na velkých bojištích. U těch definují to, kdo je obráncem a kdo naopak útočníkem to, o jakou destinaci se jedná. V případě Dol Gulduru rozhodně zlo neútočí, zatímco Minas Tirith nebrání zlo. Ve fázi boje vždy sečtete nejdříve sílu útočící strany, od níž odečtete počet štítů prezentovaných na kartě bojiště. Poté musí obránce nasazenými kartami vyrovnat všechny symboly meče.
Když se mu to podaří vítězí. Pokud nikoliv připadne bojiště sokovi. V rámci vyhodnocování můžete ještě do celkové hodnoty často započítat hodnoty jednotlivých postav, které jsou přítomné. Stejně jako v případě Stezek i na bitevních polích je možné nasadit pouze ty karty, jež patří k dané destinaci. Takže elfí voje nikdy do Minas Tirith nedorazí. Myšlenka je to funkční a osobně s ní nemám žádný problém.
Finále hry pak stojí na tom, že si spočítáte, kolik bitevních polí se vám podařilo získat. Následně získáte body ze Stezek. Z nich těží primárně Svobodné národy, zatímco Stín těží z bodů podmanění, které na stezku umístil. Pracujete tu též s žetony prstenů. Když je nevyužijete přinesou vám vítězné body. Hra končí okamžikem, kdy má kterýkoliv tým o 10 bodů více než konkurent, nebo dojde k vyhodnocení boje na poslední stezce scénáře. Pokud není vítěz jasný, tak je vítězství přiřknuto Stínu.
Válka o Prsten: Karetní hra - Proti stínu
Znám hodně lidí, kterým se v poslední době hráč deskové hry bez toho, aby jim u toho někdo asistoval nebo je zdržoval. A přesně pro tuhle skupinu hráčů je tu první rozšíření pro tento titul, které nese název Válka o Prsten: Karetní hra - Proti stínu. To do hry přináší 60 karet frakcí Stínu určených pro boty, jimž se musíte postavit, protože jak napovídá jmenovka, nejste tu proti dobru, ale zlu.
Počet hráčů: 1 – 2
Herní doba: 60 minut
Věk: 13+
Proti temnotě stojíte sami, nebo s kamarádem. AI funguje pak v Válka o Prsten: Karetní hra - Proti stínu na formátu prezentovaném na speciální kartě, které určuje, co bude při určitých situacích dělat. Zajímavé pak je, že Stín nemá možnost protřídit své karty. Stejně tak za poutavé považuji to, že Stín nikdy nevykládá, nepřesouvá ani dobrovolně nevyužívá karta jež nedisponují označení Užitečné.
Válka o Prsten: Karetní hra - Proti stínu je expanzí, která je postavená a určená k tomu, aby vám dala možnost hrát výbornou karetní hru Válka o Prsten: Karetní hra sami nebo s kamarádem. Vše, co vám nabídne, představuje optimalizaci, v jejímž rámci se střetnete se Stínem na vlastní pěst a stojí to za to.
Válka o prsten nezklame ani v karetní verzi
Jeden by si mohl říci, že Válka o prsten udělá radost fanouškům tohoto univerza pouze v případě, že se jim dostane do rukou v podobě velké deskové hry. Osobně však musím říct, že karetní verze za tou velkou nikterak nezaostává.
Nebál bych se proto pracovat s myšlenkou, že se opět jedná o velkolepé dobrodružství, které stojí za to buď za jednu nebo za druhou stranu konfliktu absolvovat. V případě, že máte rádi vesmír Pána prstenů, nebo jen milujete karetní hry orientované na zajímavé střety, tohle je právě to, co by ve vaší knihovničce zřejmě nemělo chybět.
Pokud pak nemáte v dosahu nikoho, kdo by s vámi hrál určitě stojí za to vzít se základní hrou také Válka o Prsten: Karetní hra - Proti stínu, protože právě skrze něj se můžete do hraní pustit do hraní sami či v kooperaci a nebudete o nic ochuzeni.
Za poskytnutí kopie hry Válka o prsten: karetní hra a rozšíření Válka o Prsten: Karetní hra - Proti stínu na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti REXhry.