Článek
V Korál spolu budete bojovat o světlo za pomoci krásných kostiček
Je to už chvíle, co jsme tu měli hru Monolyth, ve které hráči budují stavbu mající přetrvat staletí. Dnes tu máme dosti podobný kousek. Minimálně tedy v rámci hratelnosti. Opět totiž do rukou dostaneme řadu kostek, se kterými je možné pracovat. Tentokrát ale nepůjde o realizaci lidských budov, nýbrž útvarů přírodního rázu. V Korál před sebou máte možnost aktivně se účastnit růstu korálového útesu, který musíte dostat do stavu, kdy bude schopen přežít.
Každý z hráčů si hned ze startu vezme jeden druh korálu, načež si vytvoří zásobu dílků, která je v Korál určená tím, kolik bude zachránců korálového útesu vlastně hrát. V případě dvou hráčů si můžete vzít až šest dílků své barvy a k tomu 3 dílky neutrálního druhu, což jsou barvičky, které si ani jeden z hráčů nevzal na startu. Při růstu počtu hráčů se snižuje počet neutrálních dílků a v případě maximálního počtu hrajících pak máte rovnou o 2 své díly méně, protože je musíte odevzdat vašim sousedům tak, aby měl každý váš sousední hráč jeden dílek.
Jakmile máte rozděleny dílky nutné k budování korálového útesu, můžete se dá do práce. Základním kamenem celého útesu je v Korál skála, tedy přesněji řečeno šedá kostka, kolem níž se pomaličku rozrůstá ekosystém tvořený korály. První kousky korálů však neumísťujete, jak se vám zlíbí, ale dáváte je podle startovních karet, které určují podmínky pro jednoho, dva, tři nebo rovnou čtyři hráče. Jednou bude na začátku budování atolu, jindy zase písčiny, ostrůvku, či skaliska. Před hráčem stojí v Korál vždy dvě možnosti akce. Tou první je Růst. V rámci této aktivity přikládáte dílek z vaší zásoby k části korálového útesu, na které stojí váš žeton. Přiložení má dvě podmínky. Kostka nesmí spadnout, a především se nesmí dotýkat prostoru kontrolovaného protihráčem.
Pohyb vás tu může něco stát
Druhou možností je pak při hraní hry Korál akce Pohyb. Ta vám dává možnost přesunout, nebo posunout svůj dílek po útesu. Zajímavé pak u ní je bezpochyby skutečnost, že když použijete akci pohybu dvakrát po sobě, tak následně musíte odstranit jeden dílek ze své zásoby. Hra vás tím pádem nutí aktivně pracovat s dílky, protože když budete pouze hýbat svým žetonem musíte počítat vždy s tím, že o něj přijdete. Posouvání žetonu probíhá tak, že se na herní plochu podíváte seshora načež vidíte všechny potenciální cesty, které vám Korál nabízí.
Posun však není neomezený. Můžete se pohybovat pouze rovně nebo pravoúhle. Úhlopříčný pohyb tím pádem vůbec nepřipadá v úvahu. Další překážkou pak jsou vaše vlastní korály. Nemůžete se totiž posouvat skrze žetony vašeho druhu, nebo na nich skončit. Stejně tak není možné skončit cestu na už zabraném symbolu. Logicky pak nemůže žeton opustit útes, avšak nic vám nebrání ho vyprostit, pokud je startuje pod některým z dílků. Akce nesoucí v Korál název Přesun pak vyloženě funguje tak, že svůj žeton odstraníte a další kolo ho položíte na herní plochu. Za oba kroky však zaplatíte plným využitím svého kola.
Celá hra pak končí v Korál tak, že jeden z hráčů vynaloží poslední dílek. Ostatní mohou hrát pouze pokud mají ještě nějaké další korály. Jakmile jsou všechny dílky pryč, tak nastává bodování spojené s tím, že se vám započítávají symboly, na které svítí slunce. Každý hráč si sečte své body a následně dochází k vyhodnocení výsledků. Neschází tu ani alternativa pro jednotlivce, u které plníte různé podmínky.
Korál výborně pracuje s myšlenkou budování ekosystému
Monolyth excelentně zvládl budování staveb majících přetrvat staletí. Korál se sice zaměřuje na trošku odlišné budování, avšak nebál bych se říct, že se jedná o velmi povedené dílo, s přístupnou hratelností, díky níž se do hraní nebudou mít problém proniknout všechny věkové skupiny hráčů.
Za poskytnutí kopie hry Korál děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire.