Článek
Žádná výprava není v party hře Nakrmte Krakena stejná
Námořní výpravy byly odjakživa zrádným podnikem, který testoval schopnosti všech, kteří se jich účastnili. V párty hře Nakrmte Krakena, která je plná skrytých rolí, se přesně do takového dobrodružství pustíte. Na začátku hry si určíte, kolik vás bude hrát. Právě počet hráčů definuje následující podobu celé partie, včetně toho, na jaké části oboustranné herní desky se bude odehrávat. Do 7 hrajících je vám poskytnut menší prostor, zatímco když se vás účastní partie více, je nutné vybrat též větší svět, v němž bude více pirátů a obyčejných námořníků. Podpory se pak na delší plavbě může dočkat i kultista.
Počet hráčů: 5 - 11
Herní doba: 45 - 90 minut
Věk: 12+
Ano, čtete správně. Ve hře Nakrmte Krakena se můžete těšit na to, že se vám na startu dostane kartička s jednou ze tří prezentovaných rolí. Tedy ony jsou zde celkem čtyři, avšak po většinu času se dostanete pouze k možnosti stát se pirátem, námořníkem nebo vůdcem kultu. Každá role tu má jasně definovaný cíl své cesty. V případě pirátů a námořníků se jedná o přístavy nesoucí jejich barvy a symbol. Kultista naopak míří ke žluté, avšak vyhrát může daleko dříve. Stačí jen jím nakrmit Krakena a je v jeho případě hotovo, což ovšem ostatní nemohou dopustit.
Takřka nikdo neví, kdo k jaké skupině patří. Jediní, kterým je umožněno poznat své kolegy, jsou piráti, kteří ve chvíli, kdy mají ostatní zavřené oči, prozřou. Poté ještě obdržíte karty postav, které je možné aktivovat pouze jednou, avšak kdykoliv. Škála postav, jež se vám mohou dostat do ruky, je v Nakrmte Krakena neskutečně pestrá. V nabídce máte učitelky, bylinkářky, buřiče, minstrela nebo také šéfkuchaře. Co postava, to nějaká ta speciální schopnost, s níž můžete nasměřovat vývoj partie a pomoci tak sobě nebo jiným při plavbě oceánem. Samotná hra probíhá tak, že si kapitán vybere lodivody, což v praxi znamená, že je určen první důstojník a také kormidelník.
Jakmile si kapitán vybere z ostatních, kdo mu pomůže směřovat loď, musí vyhodnotit, zda posádka podporuje jeho myšlenky. Test loajality probíhá v Nakrmte Krakena tak, že si nespokojení hráči mohou vzít do ruky určitý počet bambitek, zatímco spokojení nemusí dát do placu žádné. Bambitky mají rozloženy v obou rukách, přičemž v jedné nemusí být žádné. Poté kapitán napočítá do tří a hráči otevřou pěst, prezentující nespokojenost. Vzpoura je následně úspěšná dle počtu hráčů – čím více jich je, tím větší objem bambitek musí být během ní vynesen na světlo. Vítězem úspěšné vzpoury je ten, který vynaložil nejvíce bambitek. Jestliže je vzbouřenců více, kapitán je vyřazovací metodou protřídí, načež je poslední vzbouřenec jmenován kapitánem.
Kapitánem tu může být prakticky každý, protože jak vidíte, tato pozice je dosti nestabilní. Hráči ale po úspěšné vzpouře musí odhodit užité bambitky. Do rukou se jim dostanou až poté, co jsou jmenováni lodníci a není odstartována další vzpoura. Jinak by tento proces mohl být prakticky nekonečný, protože vždy se může najít někdo, kdo touží po kapitánském klobouku. Poté, co v Nakrmte Krakena máme pevně stanoveného kapitána, prvního důstojníka a kormidelníka, si první dva zmínění vezmou každý dvě karty plavby, z nichž dojde k výběru jedné následně putující do krabičky, načež jednu z dostupných vybere kormidelník. Karty určují směr, jakým bude v případě jejich zahrání koráb plout, a také akci spojenou s danou kartou. Celkem je zde šest různých výsledků.
Kapitán díky nim může přijít o svou pozici bez vzpoury. Hráči se skrze ně mohou podívat na karty na odhazovací hromádce nebo je dána možnost nakouknout do dobíracího balíčku. Nejzajímavějším kouskem je pak akce vzestup kultu, při níž otočíte kartu kultovního rituálu. Tato akce může vést k vyzbrojení některých hráčů, prohledání kajut vůdcem kultu nebo konvertování. Konverze je cestou k vytvoření dalších členů kultu, kteří tak ztrácí předchozí příslušnost a vítězí pouze při realizaci vítězných podmínek kultu. Jakmile je koráb posunut, může aktivovat žeton Prohledání kajuty, Jazyk pryč, Bičování nebo Nakrmte Krakena. Všechny žetony mají odlišný dopad. Za pomoci prohledání může kapitán nakouknout do vaku některého z hráčů. Uřezáním jazyka pak umlčí jednoho z hráčů.
Nejpěknějším žetonem je pak ten s akcí Nakrmte Krakena, při jejímž vyhodnocení kapitán hodí jednoho člena posádky Krakenovi. Po skončení pohybu je tu fáze Mimo službu, při níž obdrží držitelé určitých rolí stejnojmenný žeton, který jim znemožní pracovat, avšak nikoliv stát se aktérem vzpoury nebo kapitánem. Kolo tímto momentem končí, načež kapitán opět jmenuje lodivody a celá situace se opakuje až do okamžiku, než dorazíte do cíle, či obětování kultisty. Vývoj hry je různorodý, díky čemuž je opravdu náročné prožít jeden příběh více než jednou.
Nakrmte Krakena je bezpochyby party hrou roku 2024
Party her a titulů se skrytou identitou není na deskoherní scéně úplně málo, trošku jsem se proto bál, že bude Nakrmte Krakena pouze jedním z mnoha. Realita je ovšem nakonec taková, že se jedná o jeden z nejvýraznějších projektů tohoto žánru, které jsem měl letos možnost hrát. Nadchnut jsem byl doslova z každé výpravy, na níž má skupina vyrazila, protože vždy jako celek dostala unikátní zážitky, někdy dokonce spojené i s pláčem.
Takže komu bych Nakrmte Krakena doporučil? Tahle party hra se skrytou identitou je ideální pro relativně širokou skupinu hráčů. Vzhledem k její přístupnosti je vlastně takřka pro každého, kdo má touhu zažít něco unikátního a ve své podstatě velmi intenzivního. Za sebe proto nemám problém tomuto kousku dát palec nahoru – je to totiž pecka!