Článek
Vůdčí hráč vždy vstupuje do Přestřelky s odkrytou kartou
Když chcete ke hraní nadchnout mladší hráče je jedním z faktorů, které je mohou zaujmout rychlost partie. Přestřelka v tomto ohledu představuje klenot v rámci dynamicky laděných karetních her. Za předpokladu, že vám štěstí nepřeje je schopen vás protivník vyřadit prakticky během prvního tahu, buď tak že odhadne správně to, co chystáte, nebo naopak jasně udeří proti vámi vynesené kartě. Možností, jak se to pro vás může zvrhnout, je opravdu hodně, což má hra podobné s karetkou Mocichtiví mazlíci.
Počet hráčů: 1 - 7
Herní doba: 10 minut
Věk: 8+
Každý hráč hned v úvodu obdrží pět karet, načež náhodně vyberete čtyři karty schopností a odložíte je do krabičky, čímž je permanentně vyřadíte ze hry. Poté co tak učiníte zbytek balíčku schopností dáte do středu plochy a korunujete jednoho z hráčů vůdcem, čímž Přestřelka reálně začíná. Vůdce si na startu vezme z balíčku jednu kartu a dá si jí ke zbytku karet obdržených na startu.
Jakmile má hotovo, zvolí jednu ze svých karet a vyloží jí tak, aby každý viděl hodnotu a také text, který karta prezentuje. Všichni tudíž ví, s jakým číslem se jejich vůdce do boje řítí. Přestřelka následně nechá všechny ostatní přidat jednu z jimi vybraných karet. Karty jsou ovšem otočeny lícem dolů, takže až do poslední chvíle nevíte, kdo jakou hodnotu přidal. V okamžiku, kdy mají všichni hotovo, přetočíte všechny karty a následně vyhodnocujete čísla od nejmenšího po největší.
Základní myšlenka stojí na tom, že vítězí nejvyšší karta. Kdyby ovšem Přestřelka neměla pár vylepšení, kterými se liší od jiných karetních her. Tou zásadní je skutečnost, že valná část karet má na sobě nějaký ten popis prezentující schopností, která se aktivuje poté co dojde k jejich odkrytí. I hráč s jedničkou díky tomu má šanci na to dané kolo vyhrát, nebo minimálně docílit toho, že se udrží do dalšího kola, zatímco jeho konkurent s dvojkou bude vyloučen. I když ani dvojka není k zahození. Dokáže totiž vyřadit všechny čtyřky a pětky transformovat dvojku v devítku, čímž získáte fakticky nejsilnější kartu.
Mezi kartami se ale ve hře Přestřelka nesmí nacházet trojka. Ta totiž mění pořadí vyhodnocení síly v rámci jejich hodnoty. Z nejsilnější karty se díky tomu stane nejnižší a naopak, takže devítka se takto může hravě zařadit na chvost síly a může dokonce vést k vyřazení daného hráče, protože zkrátka bude mít tu nejnižší hodnotu síly. Za zajímavé považuji však čtyřky a pětky. Čtyřka stojí na myšlence posilování, takže když chcete můžete vyložit další kartu, a tak čtverku posílí o daný objem síly. Pětka zase dokáže vyřadit všechny karty mající karty otočené lícem dolů. K čemuž dojde v momentu, kdy více hráčů má vynesenou totožnou kartu.
Hra pak končí momentem, kdy zůstal pouze jeden hráč, jemuž se podařilo přežít. Tedy to je jedna varianta. Vedle ní je však ještě ta, že ve čtvrtém kole partie karetní hry Přestřelka má hrát kartu vůdce a tím se automaticky transformuje ve vítěze.
Přestřelka zaujme rychlostí i designem karet
Během jednoho dne jsem si dal několik desítek partií karetní hry Přestřelka a musím říct, že zaujala nejen mě, ale především mladší hráče, kterým nabídla dynamickou hratelnost, v jejímž rámci nejeden z nich vypadl hned na startu celého kola, což vedlo k dalším vlnám zábavy. Základní myšlenka karet je velmi jednoduchá, takže jakmile máte spoluhráče, co umí číst a zvládá rozlišit větší a menší hodnotu, klidně ho můžete do hraní hodně rychle zapojit. Pěkné jsou pak také samotné karty, jež sice nepředstavují nic nenáročného, avšak po hraní některých karetních her dokáži ocenit i tento formát.
Přestřelka je rychlou karetní hrou, která patří mezi ty, jimž se rychle naučíte, načež je můžete díky jejich nebývalé přístupnosti hrát prakticky kdekoliv se vám zlíbí. Jestliže tedy hledáte něco nenáročného, co vás nechá blafovat a pořádně rozlítit vaše spoluhráče, je tohle jasná volba.
Za poskytnutí kopie hry Přestřelka na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Blackfire.