Hlavní obsah
Hry

Recenze Avowed – Skvělé RPG, nebo promarněná šance?

Foto: Obsidian Entertainment

Nové RPG od Obsidian Entertainment vás zavede do světa Pillars of Eternity. Avowed nabízí silný příběh, dynamické souboje i bohatý svět, ale nevyhne se chybám. Jak obstojí ve srovnání s konkurencí?

Článek

Avowed vás jakožto správného vyvoleného vyšle na velkolepé dobrodružství

Svět Pillars of Eternity je místem, kde se neustále něco děje. Naposledy do něj bylo hráčům umožněno vyrazit skrze výborné RPG Pillars of Eternity II: Deadfire. Nyní ale mají novou příležitost, protože vývojáři z Obsidian Entertainment jsou tu s novým titulem, který vás opět transformuje do kůže někoho jedinečného. Vaše výjimečnost je vám však už od počátku dána, protože zatímco některé hry dělají z vašeho hrdiny vyvoleného tak nějak náhodně, v případě Avowed se s požehnáním od bohů vyloženě narodíte, což v praxi neznamená pro „člověka“ nic moc dobrého. Vyvolení tohoto rázu jsou totiž společností vnímáni různě. Někteří je považují za požehnání, avšak většina společnosti se z vašeho vzhledu a také potenciálu příliš neraduje.

Foto: Ondřej Zeman

Narazit lze v Avowed na různé postavičky.

Naštěstí tu byl prozřetelný vládce, který se rozhodl s vámi pracovat. Je však otázkou, zda to bylo reálně vaším štěstím, protože vás vyslal za dobrodružstvím, jež, jak už to tak bývá, nešlo úplně dle plánu. Ale popravdě, jaké RPG kdy startovalo tím, že by vše probíhalo, jak má? Jakmile pak máte vše vyřešeno, zamíříte opět do ráje. Tedy přesněji řečeno do přístaviště, jež může, avšak nemusí být cestou k v džungli ležící metropoli Paradis. Tímto okamžikem se před vámi otevírá velkolepé dobrodružství ve světě, který sice není až tak otevřený jako Kingdom Come: Deliverance 2, avšak stále člověku nabízí dostatek prostoru na to, aby jej toužil aktivně procházet a zkoumat jednotlivé jeho části.

Foto: Ondřej Zeman

Nabídnutý svět patří mezi esa Avowed.

Vlastně má svým formátem blíže k tradičnímu formátu Pillars of Eternity než k čistokrevným open-world RPG, což v praxi znamená, že tu sice máme jistý koncept otevřeného světa, avšak má své limity. Často navíc narazíte na jeskyně a destinace jasně oddělené od většiny míst načítací obrazovkou. Osobně s tím nemám problém, leč se samozřejmě najdou tací, pro něž absence plně otevřeného světa může představovat problém. Za sebe ovšem patřím spíše do kategorie těch, kteří mají raději dobře vyplněnou mapu s jasně danými hranicemi než nekonečný prostor zející prázdnotou. Města tu kypí životem a prostor mimo ně má velmi intenzivní atmosféru tradičního fantasy. Hodně se mi tu líbí zpracování pohybových hádanek a různých menších rébusů.

Foto: Ondřej Zeman

Ani podzemní prostory nejsou v Avowed nikterak malé.

Zatímco realizace různých hádanek a objevování detailů se mi tu hodně zamlouvá, problém mám se škálováním nepřátel, které je naprosto stupidní. Vlastně je to jedna z nejhorších forem, jaké jsem v poslední době viděl, a to je co říct. Otevřené světy tak nějak tradičně pracují s myšlenkou, že protivníci mají určitý level. To jsem schopen pochopit a dává to smysl, jenže musíte ji navrhnout tak, aby si člověk mohl říct, že vyšší úroveň daného protivníka prezentuje jeho lepší verzi. Bohužel vývojáři kráčí podivnou stezkou, v jejímž rámci před hráče staví slabší verze monster s vyšší úrovní, které zastiňují svou efektivitou kolegy, kteří mají být naopak výraznější hrozbou.

Foto: Ondřej Zeman

Ve truhlících toho v Avowed najdete mnoho.

Jedním příkladem za vše budiž situace, při níž jsem se střetl s pavouky. Jeden by čekal, že opravdovým problémem budou velcí zástupci nohatého druhu, jenže realita byla naprosto odlišná, jelikož nějaký dobrák udělal ze slabších, snadno rozšlápnutelných pavoučků tvory vyšší cenové kategorie, takže jsem jimi byl během chvíle rozmáznut. A přitom by to šlo vyřešit o poznání lépe. Kupříkladu kdyby byly úrovně pevně spjaty s určitými soky, život by byl v Avowed hned veselejší. Stejně tak by mi více seděla větší interakce obyvatel herního světa mezi sebou. To je ovšem už jen sen.

Foto: Ondřej Zeman

Nepřátele dokážete v Avowed zabít jedinou ranou.

Vedle obyčejných soků a lidu vám tvůrci staví do cesty také elitní protivníky a bosse. Střety s nimi jsou zajímavé a rozhodně jim nelze upřít jistou nápaditost. Osobně jsem si vychutnal každý z nich, čímž se dostávám k soubojovému systému. Ten je dle mého názoru silnou stránkou Avowed. Tvůrci totiž pracují s dobře fungujícím formátem, který užívají FP akční RPG už nějaký ten pátek. Podoba útoků je spjata primárně s tím, jakou výbavu si nasadíte. V nabídce najdete obouruční kladiva, meče, luky nebo také pušky. Ano, čtete správně. Toto univerzum pracuje se střelným prachem, takže se lze vybavit i jimi.

Foto: Ondřej Zeman

Někteří protivníci jsou v Avowed tužší než jiní.

Neschází zde pak ani magické hůlky, s nimiž si připadáte jako Harry Potter sázející do nepřátel jedno zaklínadlo za druhým. Magickou energii pak můžete získat za pomoci lektvarů nebo čistou eliminací protivníků, jelikož jejich těla jsou plná many toužící po tom do někoho přetéct. Všechno dostupné lze zdokonalovat za pomoci hromady surovin.

Foto: Ondřej Zeman

Občas si člověk v Avowed případá jako Harry Potter.

Jako v každém správném RPG i tady se pak během své cesty herním světem máte možnost za pomoci zkušenostních bodů specializovat a tak formovat svého hrdinu do podoby, která bude sedět co nejvíce vašemu hernímu stylu a také tužbám. Stát se můžete mágem, válečníkem nebo také odborníkem na práci s luky. Postupem času se pak dostáváte k různým dodatečným schopnostem. Vývojem pak procházíte jak vy, tak i ti, kteří vás doprovázejí, čímž se dostáváme ke společníkům. Avowed vám nabídne řadu zajímavých postav, které vás svým způsobem dokáží oslovit a také pomoci svými schopnostmi ovládnout bojiště. Těšit se můžete na podporu válečníka, mágů a také odvážného hraničáře. Co postava, to unikátní osobnost, takže jakmile postavíte tábor, absolvujete vždy hromadu zajímavých dialogů.

Foto: Ondřej Zeman

Avowed vás postaví před různé diskutéry.

Dialogy samotné jsou tu napsány dobře, stěžovat si pak nemohu ani na to, jak je zpracován příběh. Ano, někteří jej kritizují, avšak minimálně za sebe jsem si jej po celou dobu hraní maximálně vychutnával, protože mi prezentoval další linky světa Pillars of Eternity, plného různě náročných voleb. Pozitivně pak vnímám také vedlejší úkoly, jejichž vývoj je slušný a zápletky též stojí za to. Samozřejmě bych vám o nich pověděl rád více, avšak pak už se dostáváme do roviny spoilerů, které leckomu vadí, takže, leč jich je mnoho, vyzradit by o nich bylo cokoliv škoda.

Foto: Ondřej Zeman

To je ale velký medvěd.

Je Avowed ukázkou ztráty sil vývojářů z Obsidian Entertainment?

Obsidian Entertainment má za sebou řadu úspěchů na poli RPG. Hry z jeho stáje jsou tudíž víceméně jistotou a nejinak je tomu v případě Avowed. Opět tu máme velmi kvalitní titul se silným příběhem, pěkně zpracovaným herním světem a soubojovým systémem, jenž má grády. Špatné pak nejsou ani vedlejší úkoly nebo systém výroby a vylepšování předmětů. Mám však problém s tím, jak na vás interaguje zdejší univerzum. Od hry z dílen Obsidian Entertainment bych v tomto ohledu zkrátka očekával více, stejně tak mi přijde špatně zpracované i to, jak jsou definovány nepřátelům úrovně. Tyto dva důvody jsou hlavními faktory, proč jsem si celé putování vesmírem Pillars of Eternity užil jen napůl. Rozhodně mohlo být odvedeno více práce.

Komu bych za sebe Avowed doporučil? Za mě se jedná o výborné RPG, které má ovšem své mouchy. Sázka na jistotu je to dle mého názoru pro fanoušky Obsidian Entertainment a také fantasy RPG jakožto celku. Pokud mezi tuhle skupinu patříte, berte, jestliže nikoliv a chcete raději středověk, tak sáhněte raději po Kingdom Come: Deliverance 2.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz