Článek
Taktický duel Saladin vás nechá prožít dvě významné středověké bitvy
Musím se přiznat, že poprvé jsem se se jménem Saladin setkal při sledování filmu Království nebeské od Ridleyho Scotta. Byla to velkolepá podívaná a samotná postava legendárního vůdce fascinovala diváka svým zpracováním. Upřímně jsem se proto na stejnojmennou deskovou hru opravdu těšil a po několika partiích musím uznat, že jsem „vsadil“ na správnou kartu. Hra se zaměřuje na střet křižáků a muslimů vedených právě Saladinem, přesněji na dvě bitvy, které měly zásadní vliv na směřování Blízkého východu. První z nich je chronologicky bitva u Hattínu, přestože vám tvůrci doporučují hrát ji až jako druhou.
Počet hráčů: 2
Herní doba: 60 minut
Věk: 14+
Důvod je jednoduchý: nejde o vyvážený střet. Fakticky se jednalo o tak zásadní prohru, že následně vedla k pádu Jeruzaléma a dalšímu vývoji křižáckých států. Druhá bitva, jíž mají hráči začít cestu historií, je Arsuf, kde naopak došlo k porážce samotného Saladina díky využití nové taktiky s anglickými dlouhými luky. V každé bitvě máte k dispozici řadu oddílů, které čekají na zahájení boje v jasně definovaných pozicích. U Hattínu jsou křižácké síly obklíčeny ze všech stran, zatímco u Arsufu se můžete snažit prorazit.
Zajímavé je, že každý ze scénářů má své specifické podmínky, které ovlivňují jejich průběh. U Hattínu je kupříkladu jedním z hlavních úkolů „zlikvidovat“ dva nepřátelské oddíly. Také je nutné po splnění určité podmínky přesunout křižáckého krále do Hattínských rohů, což je místo, kde došlo k finální obraně křižáků. Své jednotky během partie hry Saladin „posíláte“ do boje primárně pomocí disků, kterými aktivujete karty jednotlivých praporů vedených slavnými muži té doby. Na straně křižáků najdete Renauda de Châtillon, Garniera z Nablusu nebo Roberta de Sablé. U muslimů jsou to naopak Manguras, Sajf ad-Dín nebo Kukbári.
Obě armády mají vždy svého velitele. U jedné strany je vůdcem v obou bitvách Saladin, zatímco druhou vede nejprve Guy z Lusignanu, v další bitvě pak Richard Lví srdce. Každý velitel má vlastní figurku. Specifickou nabídku možností najdete také na kartách jednotlivých vůdčích postav. Tyto charakteristiky odrážejí mentalitu jednotlivců a taktiku armád té doby. Křižáci byli totiž znatelně agresivnější než jejich soupeři. Jedním z rozkazů, které můžete ve hře Saladin vydat, je například Neřízený útok, zatímco nepřátelé spoléhají na harcování a snahu vyhnout se boji, což však vede k pomalé decimaci protivníka.
Snaha udržet nepřátelské síly na sebe je klíčová zejména pro křižáky, protože pro ně je zásadní držet protivníky blízko a pomalu je likvidovat. Každý hráč má k dispozici určitý počet praporů, se kterými pracuje, a hráči se v aktivaci střídají. Vždy máte možnost reagovat na tah nepřítele zaměřený na vaše oddíly. Zajímavé je, že můžete své akce cílit pouze na určité oddíly, takže s praporem A nebudete moci zaútočit na prapor D, který je na druhé straně bojiště.
Rozkazy mají ve hře Saladin určitou cenu. Některé jsou levnější, zatímco jiné vyžadují více žetonů. Pokud vám náhodou žetony dojdou, nezbývá vám nic jiného než provést rozkaz s nulovou hodnotou, což ale není ideální, protože každá akce vyvolá reakci, a v případě útěku či neřízeného útoku mohou být následky dost negativní. Když totiž vedete za křižáky útok s jasným záměrem, házíte třemi červenými kostkami, což vám dává velkou šanci na úspěch. Pokud ale provádíte neřízený útok, házíte pouze jednou červenou kostkou a dvěma zelenými (nepřátelskými). Brutální dopad může mít i čistý útěk, kdy muslimové hází třemi červenými kostkami, což vede téměř k jistým ztrátám.
Rozkazy je proto nutné rozdělovat obezřetně. Přestože je možné zasypat nepřátele šípy, někdy je lepší zvolit levnější rozkaz a využít příležitosti přidělit rozkaz dalšímu praporu, který za svou akci nebude penalizován. Postupem času během partie Saladin ztrácíte žetony rozkazů. Vítězem je na konci ten, komu se podaří uchovat si žetony rozkazů, zatímco jeho protivník už žádné nemá. Každý scénář má navíc různé podmínky vítězství.
Saladin představuje perfektní duel užitelný i k výuce historie
Dějiny mám rád, a proto jsem se na strategický duel Saladin velmi těšil. Nakonec musím uznat, že mě nezklamal, ba naopak. Jeho zpracování patří mezi velmi povedená, i když na první pohled asi nezaujme, protože před sebou máte jen mapu a hromadu dřevěných kostiček. Jakmile se ale pustíte do hry, ihned vás upoutá přístupnost, která však dává hráči mnoho možností, jak se během bitvy rozhodnout. Dokázal bych si představit, že by hra nabízela více než jen dvě bitvy, ale i ty vám vystačí na hodiny zábavy díky nepřebernému množství alternativ, které hra nabízí.
Saladin je poctivá strategie pro dva, která může sloužit milovníkům historie k realizaci jejich snů. Pomoci může i pedagogům, kterým dává možnost ukázat žákům, že vývoj bitev nikdy nebyl předem dán, ale závisel na mnoha rozhodnutích vedoucích k vítězství či katastrofě. Za sebe rozhodně doporučuji.
Za poskytnutí kopie hry Saladin na recenzi děkuji českému distributorovi, společnosti Fox in the Box.