Článek
Základní principy výchovy
- Individualita a rozmanitost: Každé dítě je jedinečné a má právo na lásku a přijetí. Zrakové postižení by mělo být vnímáno jako součást této jedinečnosti, nikoli jako překážka.
- Rozvoj potenciálu: Dítě přichází na svět s potenciálem, který je třeba rozvíjet s ohledem na jeho individuální předpoklady.
- Podpora samostatnosti: Důležité je podporovat dítě v samostatném životě, což zahrnuje rozvoj dovedností, schopností a sebedůvěry. Ochranný přístup může naopak bránit v jeho rozvoji.
- Stanovení hranic: Dítě potřebuje jasné hranice a pravidla, která mu poskytují pocit jistoty. Zároveň je však důležité, aby cítilo bezpodmínečné přijetí.
- Aktivní učení: Podporujte zájem a radost dítěte z poznávání světa.
Komunikace a interakce
- S dítětem se zrakovým postižením zacházejte jako s kterýmkoli jiným dítětem.
- Povzbuzujte ho, aby samo odpovídalo na otázky ostatních.
- Zapojujte ho do všech aktivit po konzultaci se speciálním pedagogem.
- Umožněte mu, aby se aktivně zapojovalo do her a vedlo ostatní.
- Dodržujte stejná pravidla chování jako u ostatních dětí.
- Umožněte mu pohybovat se po třídě, aby si mohlo prohlédnout texty nebo pomůcky.
- Zajistěte mu prostor pro speciální optické pomůcky.
- Buďte mu vzorem svým přístupem a chováním.
- Povzbuzujte ho k používání speciálních pomůcek.
Specifika vzdělávání
- Čtení a psaní: Nevidomé děti používají Braillovo písmo, zatímco slabozraké děti čtou zvětšený černotisk.
- Prostorová orientace a samostatný pohyb: Výuka těchto dovedností je klíčová a probíhá podle individuálního plánu.
- Využití zbytků zraku: Podporujte dítě v maximálním využití zbytků zraku pomocí vhodného osvětlení, kontrastních materiálů a zvětšovacích pomůcek.
- Další podněty:Zajištění kopií poznámek z tabule.
Možnost přiblížení se k tabuli nebo prohlížení pomůcek zblízka.
Komentování psaného nebo promítaného textu.
Podpora používání hmatu, sluchu, čichu a chuti u nevidomých dětí.
Důraz na kvalitní popis při výkladu.
Bezbariérové prostředí.
Podpora v různých etapách života
- Raná péče: Rodiče se mohou obrátit na střediska rané péče, kde jim speciální pedagogové pomohou s vedením dítěte.
- Předškolní a školní vzdělávání: Dítě může navštěvovat speciální mateřskou školu, běžnou mateřskou školu nebo speciální třídu v běžné mateřské škole. Školní docházka probíhá ve speciální škole, formou integrace v běžné základní škole nebo ve speciální třídě základní školy.
- Středoškolské a vysokoškolské vzdělávání: Existují speciální střední školy pro zrakově postižené a také možnost studia na běžných středních a vysokých školách.
- Dospělost: Tyfloservis poskytuje rehabilitační a rekvalifikační služby, včetně nácviku sebeobsluhy, prostorové orientace a práce s kompenzačními pomůckami.
Instituce poskytující podporu
- Společnost pro ranou péči
- Škola Jaroslava Ježka – školy pro zrakově postižené
- Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK v Praze
- Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina, o. p. s.
- Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana
- Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
- Tyfloservis, o. p. s.
Tento přístup pomáhá zajistit, aby se děti se zrakovým postižením mohly plně rozvíjet a žít kvalitní a samostatný život.