Hlavní obsah

Jak přistupovat k dětem se zrakovým postižením: Průvodce pro rodiče a pedagogy

Foto: Pixabay

Výchova dítěte se zrakovým postižením vyžaduje specifický přístup, který zohledňuje jeho individuální potřeby. Důležité je vytvořit prostředí, kde se dítě cítí milované, přijímané a podporované v rozvoji své samostatnosti.

Článek

Základní principy výchovy

  • Individualita a rozmanitost: Každé dítě je jedinečné a má právo na lásku a přijetí. Zrakové postižení by mělo být vnímáno jako součást této jedinečnosti, nikoli jako překážka.
  • Rozvoj potenciálu: Dítě přichází na svět s potenciálem, který je třeba rozvíjet s ohledem na jeho individuální předpoklady.
  • Podpora samostatnosti: Důležité je podporovat dítě v samostatném životě, což zahrnuje rozvoj dovedností, schopností a sebedůvěry. Ochranný přístup může naopak bránit v jeho rozvoji.
  • Stanovení hranic: Dítě potřebuje jasné hranice a pravidla, která mu poskytují pocit jistoty. Zároveň je však důležité, aby cítilo bezpodmínečné přijetí.
  • Aktivní učení: Podporujte zájem a radost dítěte z poznávání světa.

Komunikace a interakce

  • S dítětem se zrakovým postižením zacházejte jako s kterýmkoli jiným dítětem.
  • Povzbuzujte ho, aby samo odpovídalo na otázky ostatních.
  • Zapojujte ho do všech aktivit po konzultaci se speciálním pedagogem.
  • Umožněte mu, aby se aktivně zapojovalo do her a vedlo ostatní.
  • Dodržujte stejná pravidla chování jako u ostatních dětí.
  • Umožněte mu pohybovat se po třídě, aby si mohlo prohlédnout texty nebo pomůcky.
  • Zajistěte mu prostor pro speciální optické pomůcky.
  • Buďte mu vzorem svým přístupem a chováním.
  • Povzbuzujte ho k používání speciálních pomůcek.

Specifika vzdělávání

  • Čtení a psaní: Nevidomé děti používají Braillovo písmo, zatímco slabozraké děti čtou zvětšený černotisk.
  • Prostorová orientace a samostatný pohyb: Výuka těchto dovedností je klíčová a probíhá podle individuálního plánu.
  • Využití zbytků zraku: Podporujte dítě v maximálním využití zbytků zraku pomocí vhodného osvětlení, kontrastních materiálů a zvětšovacích pomůcek.
  • Další podněty:Zajištění kopií poznámek z tabule.
    Možnost přiblížení se k tabuli nebo prohlížení pomůcek zblízka.
    Komentování psaného nebo promítaného textu.
    Podpora používání hmatu, sluchu, čichu a chuti u nevidomých dětí.
    Důraz na kvalitní popis při výkladu.
    Bezbariérové prostředí.

Podpora v různých etapách života

  • Raná péče: Rodiče se mohou obrátit na střediska rané péče, kde jim speciální pedagogové pomohou s vedením dítěte.
  • Předškolní a školní vzdělávání: Dítě může navštěvovat speciální mateřskou školu, běžnou mateřskou školu nebo speciální třídu v běžné mateřské škole. Školní docházka probíhá ve speciální škole, formou integrace v běžné základní škole nebo ve speciální třídě základní školy.
  • Středoškolské a vysokoškolské vzdělávání: Existují speciální střední školy pro zrakově postižené a také možnost studia na běžných středních a vysokých školách.
  • Dospělost: Tyfloservis poskytuje rehabilitační a rekvalifikační služby, včetně nácviku sebeobsluhy, prostorové orientace a práce s kompenzačními pomůckami.

Instituce poskytující podporu

  • Společnost pro ranou péči
  • Škola Jaroslava Ježka – školy pro zrakově postižené
  • Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK v Praze
  • Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina, o. p. s.
  • Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana
  • Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
  • Tyfloservis, o. p. s.

Tento přístup pomáhá zajistit, aby se děti se zrakovým postižením mohly plně rozvíjet a žít kvalitní a samostatný život.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz