Článek
Jeho cílem je poskytnout jasnou a srozumitelnou pomoc všem obyvatelům a návštěvníkům a přispět k jednoduššímu pohybu ve městě. Abychom ověřili jeho srozumitelnost a přístupnost, otestovali jsme nový orientační systém na stanici metra Palmovka.
Výzvy městského navigačního systému
Praha má dlouhodobě problémy s orientačním značením ve veřejné dopravě a v městských prostorách. Značení je nejednotné a často se plete s reklamami. Cílem projektu „Čitelná Praha“ je vytvořit přehledný a snadno pochopitelný orientační systém, který bude fungovat pro všechny – včetně lidí se zdravotním omezením.
Rozsáhlá kampaň na hledání respondentů
Nejprve bylo potřeba pochopit, jak se po Praze pohybují lidé s různými bariérami – jaké mají potřeby a s jakými problémy se potýkají. Spustili jsme intenzivní nábor respondentů přes sociální sítě a organizace, které pomáhají znevýhodněným a seniorům. Díky tomu jsme pro výzkum získali respondenty s různými životními zkušenostmi – Čechy i cizince, pravidelné i „sváteční“ uživatele MHD.
Testujeme na zastávce Palmovka
Abychom ověřili srozumitelnost a čitelnost navrhovaného orientačního značení, provedli jsme uživatelské testování s respondenty. To probíhalo na stanici Palmovka, kde jsme zkombinovali dvě metody:
- doprovázené návštěvy s respondenty, kde jsme sledovali jejich interakci s navrhovanými cedulemi,
- terénní pozorování s cíleným dotazováním na jejich zkušenosti s orientací.
Z testování vyplynulo několik důležitých poznatků, díky kterým mohou designéři navrhovaného orientačního značení vylepšit :
- Tmavé pozadí tabulí s výraznými prvky usnadňovalo čitelnost i pro lidi se zrakovými omezeními.
- V některých částech stanice zhoršovalo osvětlení viditelnost cedulí. Bude nutné najít vhodné umístění prvků navigačního systému a případně doplnit osvětlení, aby byly dostatečně viditelné..
- Informace na cedulích by měly být strukturované, srozumitelné a jasné, aby cestující snadno pochopili, kam mají jít.
Budoucnost projektu
Náš výzkum na Palmovce byl jen začátek. Získané poznatky o potřebách cestujících a doporučení na úpravy jsme předali klientovi a grafikům, kteří je přenesli do dalších návrhů orientačního značení.
Na základě zkušeností z testování na Palmovce se navrhované orientační značení mění a testuje i na dalších zastávkách metra, například na Jiřího z Poděbrad a Chodově. Tento přístup umožňuje průběžně získávat zpětnou vazbu od obyvatel a postupně vylepšovat značení ještě před tím, než bude nainstalováno po celém městě a jeho okolí. Vyhneme se tak drahým opravám a výměně celého navigačního systému.
Detailní výsledky z výzkumu si můžete přečíst také v tiskové zprávě vydané klientem – Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID).