Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak ještě učitelé kazí maturitu

Foto: Seznam.cz

Maturitní zkouška jistě není příjemnou procházkou po klidné a idylicky vyhlížející krajině. Nemluvě, když přítomní dospělí negativně vstupují do probíhajícího procesu.

Jak vypadají konkrétní příklady? Mezi časté se řadí položení tzv. obtížné otázky. Mezi další podoby řadíme nevhodné poznámky. Máme ještě několik variant, se kterými se student přímo nesetká.

Článek

Již víme, že vyučující na SŠ mají ve svém arzenálu tři způsoby přístupu k maturitním zkouškám. Pokud nepočítám možnost, že se navzdory delegování onomu aktu zcela vyhnou. Třeba formou pracovní neschopnosti. Po představení „lepších“ a úvodu do „horších“ budeme dnes pokračovat.

Jak vypadají konkrétní příklady? Mezi časté se řadí položení tzv. obtížné otázky. Její existence by sama o sobě nemusela mít přílišný význam. Jenže leccos se pozná podle načasování. Je kupříkladu narušena plynulá a vcelku jistá a kvalitní odpověď mladého člověka? Usilovně přemýšlí nad jinou oblastí? Zasekl se a neví si rady? Je cílem zvýšit jeho rozrušení a nejistotu? Důležitý je rovněž tón. Má a chce se jím naznačit svrchovanost dospělého? Má se dát najevo, kdo je zde pánem? Kdo má moc a kdo rozhoduje? Vzniká dojem, že si rozpaků, rozechvělosti a tápání studentů či studentek dospělá osoba užívá? Ponechám bez odpovědi. Je mi znám případ, na který sedí autentický výrok - Mně paní profesorka teda dopředu nic neporadila. Pak se u zkoušky stejně ještě zeptala na něco jiného.

Mezi další podoby řadíme nevhodné poznámky. Do jejich podob patří výroky jako - „myslel/a jsem, že se připravíte lépe“, „moc jste pro dnešní slavnostní den neudělal“, „no, je to slabé, ostatně jako v průběhu celého studia“, „dnes se řadíte mezi spíše slabší odpovědi“, „rozhodně jsem čekal/a více“, „no, nějak se vám nepodařilo naplnit, co jsme si v minulých měsících vícekrát říkali“, „vy si to nepamatujete, to jsme si přece zdůrazňovali xkrát“, „myslím, že jste měl/a projevit větší tah na branku“ apod. Jedná se o konstatování a hodnocení, které nemuselo zaznít. Vždyť studijní historie ani nemá mít vliv na známku z maturitní zkoušky. Jak je patrné, nepůjde o vhodný vklad v oblasti mezilidských vztahů. Zejména má-li vyučující pověst, že „je nevyzpytatelný“ a „rád uškodí“. Na závěr odstavce nabízím jinou autentickou větu, nad níž lze uvažovat - „Tvoji spolužáci, kteří nikdy nebyli v hodinách aktivní, to měli na jedničku. Tvůj výkon u maturitní zkoušky byl slabší, čekala jsem od tebe víc. Takové neslané, nemastné.“ Musela být vyslovena? Komu a čemu pomůže? Adresátovi zajisté nikoli…

Doposud šlo o poznámky, které byly mladou zkoušenou osobou k zaslechnutí. Máme ještě několik variant, se kterými se přímo nesetká. Do jisté míry by se dalo hovořit o zákulisním ovlivňování zkušební komise. Jistě sehraje svůj vliv stanovisko jako - „Na toho K. Z. je třeba si dát pozor, během celého studia vedl řeči, tak co nám dnes předvede?“, „J. P. má otce nějakého vyššího funkcionáře, vždy se z toho snažila aspoň trochu těžit, tak čím nás dnes překvapí?“, „Dáme jí to sežrat?“, „Pozor, teď přijde syn pana podnikatele…“ apod.

Ještě o kus dále se nacházejí kroky, kdy se učitel/ka snaží sehnat podklady, jimiž by bylo možné uchazeče či uchazečku o maturitní vysvědčení poškodit. Je možné, že se ocitáme ve světě fantazie a spekulací. Nicméně bych připomněl, že na vyučující se vztahuje působení psychologických mechanismů a zákonů, jimž nelze uniknout. Proto by nás nemělo zaskočit, že také oni zažívají pocity jako radost, smutek, zklamání, zloba, hněv, závist, vztek, napětí, strach a řadu dalších. Proč by se mezi oběti dopadů nemohl dostat někdo, s kým tráví společně pár hodin týdně? Ba někdy i denně. Svůj názor podpořím údajem, že nejvíce vražd spáchají blízké a příbuzné osoby. Cosi se mezi nimi stalo, vyvíjí se a občas kulminuje. Též oni skládají jakési maturitní zkoušky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz