Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nakolik se bůh stará o život homosexuálů

Foto: Patocka Otakar

Někteří z homosexuálů se modlí, aby je bůh přijal, jiní, aby se neprozradili, třetí, aby jim někdo nějak pomohl, čtvrtí žádají slitování a milosrdenství, ale pomůže jim někdo na nebesích?

Žít s někým stejného pohlaví dnes již není nezákonné. Je tu starost - co se stalo s lidmi, kteří museli jít prvně do pekla z důvodu, že byli homosexuálové? Byli tam mučeni? Zostouzeni? Šikanováni? Byli omilostněni? Omluvil se jim někdo za chybu?

Článek

Velikonoce obecně chápeme jako jeden z nejvýznamnějších křesťanských svátků. Kdo se vyzná, zařadí ho úplně na první místo. O důležitosti a umístění nechci spekulovat. Podobně jako jde-li u popisovaných událostí o fakta, smyšlenky či pověsti. Pouze chci dané období využít jako pozadí pro následující úvahy. Dopředu prozradím, že se bude jednat o souběh náboženského a vědeckého pohledu na oblast, kterou leckdo ještě i dnes považuje za nejasnou a kontroverzní.

Kolem existence a života homosexuálů jsme v lidských dějinách zaslechli dost. Byť ne tolik jako o jiných oblastech a typech osob a jejich konání. Nemusíme patřit mezi výborně vzdělané a ani mezi nositele vysoké inteligence, abychom věděli, že v dřívějších časech se jednalo o nezákonné počínání. Náklonnost ke stejnému pohlaví byla považována za úchylku, kterou bylo záhodno léčit. Kupříkladu vyhnáním z obce, uvržením do vězení, požíváním elixírů, elektrickým proudem namířeným do lidského těla atd. Proběhly experimenty s tzv. přesměrováním a přeškolením, výchovou aj. Jak se zjistilo, nic nefungovalo a nezměnilo se. Postupně jsme se posunuli k dnešnímu pojetí, ač s ním zdaleka všichni nesouhlasí. Dost se sem hodí pojem „stigma“. Přesto či právě proto můžeme sáhnout po vědeckém poznání a dozvíme, jak vypadá skutečnost.

Nejdříve jeden zajímavý pohled do dvou rodin před asi třiceti roky. Vše začalo drobnou zmínkou jedné paní směrem k rodině žijící opodál, že jejich dcera žije v hříchu s nějakou ženou v P., což není zrovna malé město. Označená rodina po zásahu paní, která doma skoro o všem rozhodovala, s jejich rodinou přestala komunikovat. Muž místo mluvení s nimi a s kýmkoli dalším založil podpůrnou skupinu pro rodiny homosexuálů. Na počátku rozhodně neměli na růžích ustláno. O skupině bylo kýmsi vydáno prohlášení, že je vstupní branou ke schvalování nemorálnosti. Oni se tam budou rouhat, pokoušet nebesa, protivit se jim a přírodě a kout pikle a páchat zlo. Bůh vše uvidí! Jak vidíme, nijak snadné uspořádání. A takřka nulová citlivost k někomu, kdo je odlišný.

Synovi odmítajících a kritizujících rodičů nebylo v probíhajících událostech jasno. Jednak byl malý a chybělo mu vzdělání. Jednak žil v jiné době. Nerozuměl, a tak požádal svého otce o vysvětlení. Jaké se mu dostalo odpovědi? Být „gay je špatné, protože to je v bibli“. Opravdu jasný argument, že? S uvedenými informacemi poté žil v dalších letech.

Pak se doba změnila. Staré časy zmizely. Cosi se nalomilo. Názory a postoje lidí se posunuly. Ale co se vlastně stalo? Přemýšlel a lámal si hlavu. Poctivě hledal cestu. Kladl si mnoho otázek. Žít s někým stejného pohlaví dnes již není nezákonné. Jak se mohla situace jen tak změnit? Proměnila se pravidla? Kdo tak učinil? A především je tu starost - co se stalo s lidmi, kteří museli jít prve do pekla z důvodu, že byli homosexuálové? Byli tam mučeni? Zostouzeni? Šikanováni? Jestlipak je někdo později vzal zpět? Byli omilostněni? Omluvil se jim někdo za chybu? Třeba že byl nevzdělán, zkostnatělý, nechápající, a proto postupoval špatně? Mohli se sami přihlásit, že se vrátí? Nebo tam zůstali? Trpí dodnes? Nikdo jim v onom pekle neřekl, že na zemi mezitím došlo ke změně úhlu pohledu? Jaké by byly rozumné důvody, aby se stalo tak či onak? Neznal odpovědi.

Jeho hlava dále plodila nové a nové podněty. Kdyby byl do celé záležitosti zapleten bůh, pak bychom si spolu se synem měli položit následující otázky. Stará se bůh o to, co lidi jedí? Co a kolik pijí? Co nosí za oblečení na sobě? S kým ne/mluví? A proč? Koho milují? A v jaké míře a s jakými pocity? Jakou formou? Podařilo se mi od něj zachytit výrok, že bůh je asi příliš velký, než aby se staral, kdo s kým má sex. Myslí se, že se zabývá tzv. vyššími elementy a procesy než nízkostmi kolem uspokojování základních lidských potřeb. Neměl by se raději zabývat osobami z řad církve a i mimo ni, které páchají nereprezentativní a dokonce trestnou činnost? Patří přece mezi jeho zásady konat dobro a přinášet lásku a odsuzovat hříchy, ne?

Několik odkazů, které s tématem souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dospeli-deti-sex-a-kriticky-pohled-na-cirkev-106026

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-zacne-papezske-konklave-a-co-ne-mame-cekat-141724

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz