Článek
Obojí nám po svátcích přijde velmi vhod. Jeden přežene oslavování vánočních svátků a/nebo se jaksi necítí svůj ve vlastní kůži, a tak si nechá uvařit známou napravovací či jinak řečeno vyprošťovací polévku. I odborníci se shodují, že se jedná o jeden z nejúspěšnějších prostředků pro situace typu kocoviny. Kdo nedobře nakoupil, bude místo propriet k jídlu hledat písemné potvrzení o koupi. Smolnější a obtížnější časy zažijí jedinci, kterých se týká obojí potřeba.
Nedosti na tom. Navíc nás leckdy znervózňují „hrdinové“, kteří na ulicích dobouchávají své zásoby pyrotechnických vymožeností. Kdyby se jich jen chtěli zbavit, člověk by je pochopil. Jenže oni na sebe leckdy chtějí upozornit a schválně ruší své spoluobčany, kteří si chtěli po několika náročných nocích přispat. Navíc leckteří pociťují radost, když mohou vyplašit a ke stresu dohnat domácí zvířata a jejich majitele, kteří s nimi cítí až moc. Není divu, že mnozí do nového roku vstupují s potížemi a cítí napětí. To nám ten rok panečku začíná. Jen aby neplatilo okřídlené úsloví - „jak na nový, tak po celý rok“.
Zpět k dárkům, které se zřejmě příliš nepovedly. Někdy se tak opravdu stane. Podívejme se na některé okolnosti. Jde zejména o problém vracení nakoupeného zboží. Důvodů je několik. Dárek se nelíbil jako celek, netrefili jsme se do vkusu, nebyla zvolena vhodná barva, koupili jsme špatnou velikost, vyskytly se závady atd. Co pak? Jistě jste již slyšeli o významu prevence. Známe ji z oblasti zdraví, provozu na silnicích, aplikace návykových látek ad. Jak ji můžeme vhodně uplatnit zde? Platí řada zásad již pro činnost před nákupem a při něm. Třeba že budeme shánět informace od známých, přátel a kamarádů, na jejichž mínění se můžeme v širší míře spolehnout. Pozorně pokračujeme v místě nakupování. Předně se na všechno se řádně zeptáme již při shánění, obhlédnutí a prohlídce zboží. Někdy je nabízeno i praktické vyzkoušení. Dotazy by dále měly směrovat především na zásady činnosti, obsluhy a údržby a v neposlední řadě jak se postupuje v případě reklamace. Jestliže je prodejce rozumný a jde mu o dobré vztahy se stálými zákazníky a nikoli o okamžitou tržbu, rád vznesenému požadavku vyhoví. Psychologie okamžiku je vcelku jasná. Kde se budeme cítit příjemně, projeví starost o naši spokojenost a budou se nám snažit vyjít vstříc, tam se rádi vrátíme a znovu nakoupíme. Optimální je dohodnout se přímo v obchodě na možnosti výměny či vrácení. Obchody o takových službách nemluví, ne že by pracovníci nesměli, ale cílem je prodat a ne upozorňovat, že s ním pak zákazníci mohou přijít zpět. Vlastně by si dělali protiereklamu, protože by do jeho mysli zasévali sémě pochybnosti a od dalšího nákupu by je odrazovali.
Někde jde o standardní službu, jinde o akt písemné nebo ústní smlouvy pro individuální případ. Různá je také ochota pracovníků obchodů. Připomeňme si, že hrají stanovenou roli a že jde také jen o lidi, kteří mají své úkoly, problémy, cíle a potřeby. Určitě potřebují doma také stihnout své „vánoční“ úkoly jako všichni ostatní a nevědí, kde jim hlava stojí. Možná se potýkají s existenčními potížemi, třeba na ně tlačí nájemce a/nebo majitel obchodu. Na každého vnější tlaky konkrétním způsobem dopadají a způsobují cosi v jeho vnitřním světě. Jinými slovy - máme co dělat se zátěží a stresem.
Uvědomme si, že existují dále rozdíly také mezi formou a místem kupního aktu. Jde-li o nákupy přes internet, v rámci nabídkových a prezentačních akcí, podomního obchodu anebo při zájezdech, pak podle nového zákona má zákazník možnost do 7 - 14 dnů odstoupit od smlouvy. Jde o reakci na řadu potíží, na něž již leckdo nepěkně doplatil, a na množící se stížnosti. Zákon přišel sice pozdě, ale přece jen spatřil světlo světa a může situaci zákazníka příznivě ovlivnit. Nenechme zmíněný prvek jen tak „ležet“ na ulici.
Kdo je unaven z přemíry podkladů, může si klidně odpočinout. Třeba mezitím zjistí, že jeho nákup nebyl zcela ideální a přiučil se. Nebo si odskočí dát dohromady náležitosti pro reklamaci. Informaci si doplníme příště.