Hlavní obsah

Poslední školní den před Vánoci a nepříjemné překvapení

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Všichni známe řeči o klidu, pokoji, pohodě, vstřícnosti, toleranci, vlídnosti, uvolněnosti… Ale kdo si uvědomí, kolik by za nimi mělo být práce a snahy?

Žák nic nedostal. Měl by být od dětí obdarován, když je ve třídě znám jako narušitel a jedinec, který omezuje, otravuje, provokuje a až ohrožuje ostatní děti? Mají snad ony projevit zájem, ohled a citlivost, kterou od něj sotva mohou kdy očekávat?

Článek

Hned na úvod si řekněme, že je docela zbytečné se přesvědčovat, čím by Vánoce a také dny před nimi a po nich měly být. Myslí se pro život člověka a jmenovitě rodiny. Všichni známe řeči o klidu, pokoji, pohodě, vstřícnosti, toleranci, vlídnosti, uvolněnosti - a ještě by se dalo pokračovat. Pochopitelně si přejeme, aby nám vše vyšlo. Jinou otázkou a úhlem pohledu je, zda se zde dostatečně přičiňujeme. Tady by se mohla a nejspíše měla vést diskuse. Třeba se stane jindy. Dnes zamíříme do školního prostředí. Ani tam se totiž nemusejí procesy odehrávat ideálně. Ba někdy vyzní po emocionální stránce náročně. A dost blbě, jak jsem se dozvěděl od několika dospělých osob.

V hlavní roli nebude vystupovat výzdoba a kulturní akce ve škole a mimo ni. Půjde o dárky dětem. Na počátku stojí důležitá otázka - mají děti ve škole před Vánoci nějaké dostat? Na pověstný první pohled se vše jeví jako jasné a jednoznačné. Je hezké, když je obdrží. Kráčí přece o součást svátečních dnů. O posílení předvánoční atmosféry a najdeme další vyjádření a hodnocení, která nás dovedou ke kladné odpovědi. Jenže jak víme, ledacos se může zkomplikovat. Zejména pokud se někde objeví lidé. O dětech ani nemluvě. Měl jsem možnost vyslechnout několik historek, jak se akce s dárky dětem nepovedla.

Jako první vzpomenu, jak děti dostaly námět, aby vyrobily drobné upomínkové předměty, jimiž v závěrečný den potěší své spolužáky. Nezazněla přesná definice. A paní učitelka trochu v obavách čekala, co nastane. Znala totiž své svěřence docela dobře. A trampoty opravdu přišly. Měly podobu, že jednomu chlapci chyběly ony věci pro dva kamarády. Dokonce začal natahovat, jak dění litoval. Když se pátralo po příčině, tak vyšlo najevo, že si dopředu s maminkou spočítali děti a zpracovali seznam, komu dárek dá. Avšak žák ho respektoval pouze částečně. Potkal spolužáka J., kterému se jeho nápad velmi líbil. Nelenil a požádal za podpory tradičního psího pohledu o jeden kousek. A dostal ho! Podobně se stalo s jednou dívkou. Ne snad že by do ní byl zamilován, ale vnímal ji jako sympatickou. Je přece příjemné, když se o něj zajímá opačné pohlaví a navíc v kladném smyslu. Žel se neocitli na seznamu! Jen si filmově vzpomeňte - dajli medaili!

V jiné třídě si měly děti dárky připravit a během posledního dopoledne si je vyměňovat. Jak se dalo trochu čekat, žák I. skončil bídně. Nedostal nic. Díval se na učitelku velmi smutnýma očima. Za chvíli už vypadal, že se blíží k výbuchu zlosti. Paní učitelka už jeho procesy znala, a tak se snažila situaci zachránit. Vyndala ze šuplíku určitý předmět a nabídla mu ho jako náhradu. Hezky se na něj usmála a sdělila - „ten dárek máš přímo ode mě“. Jeho vnitřní uspořádání se posunulo jen o píď. Ano, nezačal řádit, nikoho nenapadnul, ale konstatoval - „no jo, ale ten je jen od vás“. Z jeho slov zaznělo zklamání. On chtěl něco od dětí. Od nich by měl vyšší cenu.

Musí nutně padnout dotaz. Měl by být od dětí obdarován, když je ve třídě znám jako narušitel, výrobce naschválů, ničitel nálady a jedinec, který omezuje, otravuje, provokuje a někdy až ohrožuje ostatní děti? Mají snad ony projevit zájem, ohled a citlivost, kterou od něj sotva mohou kdy očekávat? Přece není vůbec automatické, abychom obdarovali někoho, koho nemáme rádi. Což je dost vysoko. Ale sejděme níže - ani nám není sympatický. Máme snad v sobě něco lámat jen z důvodu, že nám tak nařizují jakési konvence? Co jestli s nimi ani nesouhlasíme? Nebo nám dílem z jistých důvodů vadí? Paní učitelka byla nucena vystoupit ze své komfortní zóny, usilovala napravit vzniklý stav a úplně se netrefila. Jako kdyby na ni dopadla známá lidová zkušenost - „za dobrotu na žebrotu“.Příště budeme mít možnost se seznámit s jinými a rovněž neveselými poznatky a zkušenostmi. Nechť se nám stanou poučením.

Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vanoce-a-darky-detem-jako-ohnisko-sporu-211865

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vanocni-cukrovi-jako-dukaz-lenosti-212759

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vanoce-a-stesti-na-dosah-213507

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-take-zazivate-adventni-dusno-215690

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaci-a-zakyne-proc-se-ne-tesi-na-vanoce-218594

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vanocni-svatky-jako-svatky-obzerstvi-a-plytvani-219355

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-darku-by-mely-deti-dostat-105456

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zkazene-vanoce-111984

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-pokazi-vanoce-112729

V některých je řada dalších užitečných odkazů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz