Hlavní obsah
Finance

Jak hledá Warren Buffett investiční příležitosti? Seznamte se s těmito 5 jednoduchými tipy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Jak uvedl Benjamin Graham ve své legendární knize Inteligentní investor: „Ty nejinteligentnější investice jsou ty nejvíce podnikavé.“ Pojďme se podívat na jeden příběh, ve kterém Warren Buffett vysvětluje svůj podnikavý přístup k investicím.

Článek

V dopise akcionářům Berkshire Hathaway z roku 2013 se Warren Buffett podělil o několik myšlenek o investování a ilustroval tak svůj investiční přístup na skutečném příběhu koupi farmy.

Rozhodl jsem se, že se s vámi o příběh podělím, a uvedu některé nápady, které si můžete z příběhu odnést. Pojďme se podívat, co před více než 9 lety Věštec z Omahy akcionářům konglomerátu Berkshire Hathaway na jejich výročním setkání vyprávěl:

„V roce 1986 jsem koupil farmu o rozloze 400 akrů, která se nachází 50 mil severně od Omahy. Stálo mě to 280 000 dolarů. To bylo podstatně méně než výše hypotéky, kterou poskytla banka před několika lety farmě proti zástavě nemovitostí. O jejím fungování jsem nevěděl nic, zkrátka to byla farma.

Nicméně mám syna, který miluje zemědělství a zjistil jsem od něj, jaký objem kukuřice a sóji může farma vyprodukovat. Stejně tak jsem měl představu o tom, jaké budou provozní náklady. Z těchto čísel jsem vypočítal přibližnou návratnost z investice do farmy na 10 % ročně.

Také jsem předpokládal, že je pravděpodobné, že se produktivita farmy postupem času zlepší a že se ceny plodin také s časem posunou výše. Oba předpoklady se ukázaly jako pravdivé. Nepotřeboval jsem žádné neobvyklé znalosti ani inteligenci, abych mohl dospět k závěru, že tato investice nemá žádné podstatné nevýhody a potenciálně velmi zajímavý prostor pro růst.

Samozřejmě přišlo čas od času období špatné úrody a ceny komodit mě také v některých letech zklamaly. Ale co? Vyskytly se také neočekávaně dobré roky a nikdy jsem nebyl podtlakem, abych musel prodat nemovitosti. Nyní o 28 let později, farma ztrojnásobila své roční zisky a má 5× vyšší hodnotu, než kolik jsem zaplatil. O zemědělství přitom stále nic nevím a teprve nedávno jsem na farmě uskutečnil svou druhou návštěvu.“

Jaké poučení si tedy můžete vzít z příběhu Buffettova nákupu farmy?

  1. Abyste dosáhli skvělé návratnosti investic, nemusíte být odborníkem.
  2. Poznejte vaše limity vědomostí. Snažte se věci zjednodušit a nehledejte bombastické investice. Rychlé zisky nejsou vaším cílem a neměli byste ani trávit čas jejich hledáním.
  3. Zaměřte se na budoucí růst aktiv, o jejichž koupi uvažujete. I když nebudete moci učinit přesný odhad budoucích výnosů aktiv, nenechte se odradit. Nemůžete analyzovat všechno, ale musíte chápat důvody pro investici, kterou hodláte podniknout.
  4. Spekulace je hra, které se musíte vyhnout. Nezaměřujte se na možné cenové změny aktiv. Warren Buffett říká: „Polovina všech lidí, kteří si hodí mincí, vyhrají. Žádný z těchto výherců by však neměl očekávat dlouhodobý zisk, pokud bude ve hře pokračovat.“
  5. Vytváření jakýchkoli názorů na základě tržních prognostiků je ztráta času. Většina analytiků má stejné výsledky, jako kdybychom si hodili mincí.
Výše uvedené je hrubý rámec toho, jak Buffett nakupuje akcie. Pokouší se zjistit, zda dokáže logicky odhadnout zisky z daného aktiva na příštích 5 nebo i více let.

Pokud dospěje ke kladné odpovědi, pak se Věštec s Omahy pokusí koupit investici za rozumnou cenu na základě výše uvedeného odhadu hodnoty ziskovosti. Doufá při tom, že najde investice s takovou cenou, která je nižší, než jsou tyto odhady zisku. Pokud Buffett nedokáže ziskovost odhadnout, jde pokorně dál. Stručně řečeno, takto se rozhoduje o společnostech, které se chystá koupit.

Výše uvedené popisuje přesný proces, který by měl každý investor pro své portfolio využívat. Otočit spoustu kamenů a snažit se najít ty nejlepší příležitosti. Pokud nemůžete najít společnost se ziskem, kde byste mohli odhadnout jeho růst a nakoupit tyto investice za rozumnou cenu, měli byste jít dál.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz