Článek
Nebyla by to nádhera? Malý český podnik se prostřednictvím sociálních sítí obrátí na své zákazníky, aby ho ochránili před krachem. To vše ověnčené dojemným příběhem o létech práce, lidských osudech a touze v podnikání pokračovat. Následuje v Česku poměrně často vídaná vlna solidarity v podobě objednávek, za kterou o chvíli později v ještě tklivějším příspěvku majitel firmy děkuje. Jenže nesměli bychom být v naší hezké zemičce, aby do příběhu nevklouzlo takové jedno české, záludné „ale“.
Vše začalo ve středu ráno, kdy majitel Brašnářství Tlustý Ivan Petrův vyzval zákazníky, aby pomohli jeho firmě odvrátit černý scénář. „Visí nad námi krach. Reálný, opravdový krach. Po jedenácti letech dřiny. Bez prodeje není výroby. (…) Je to kritické. Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne damoklův meč. Obstavení účtú. Insolvence. Konec,“ popisoval na sociální síti Facebook naléhavě možný konec příběhu jeho podniku.
VÝZVA: Tohle se nepiše lehce. Visí nad námi krach. Reálný, opravdový krach. Po jedenácti letech dřiny. Bez prodeje není...
Posted by Brašnářství Tlustý a spol. on Tuesday, August 6, 2024
V době psaní tohoto textu má post přes 1200 sdílení. Odhadem se tak smutný příběh krachujícího sympatického podnikatele dostal ke statisícům potenciálních solidárních zákazníků, z nichž minimálně stovky rychle běžely navzdory pověsti cynického českého národa objednat z obchodu pásek, boty nebo peněženku ve snaze pomoci lokálnímu byznysu. Tématu se chytily i velké zpravodajské portály E15, iDnes.cz nebo Novinky.cz. Přístupů na e-shop bylo dokonce tolik, že to servery neustály.
Mezi uživateli sociálních sítí, kteří se jali svým dosahem pomáhat, byli i některé české celebrity nebo tvůrci veřejného mínění. Ty schválně nejmenuji, protože jsem přesvědčen o tom, že byli napáleni. Stejně jako já.
Už ve čtvrtek totiž sám Petrův začal korigovat svá vyjádření a měnit narativ, který svými příspěvky vytvořil. „…nikdo nekrachuje. Však jen potřebujeme práci. Jinak ten krach přijde. Kdo podniká, tak to dobře ví, jak málo někdy schází…,“ stojí v odpovědi z profilu brašnářství na jeden z komentářů pod příspěvkem.
„Možná jsem použil expresivní slova. Nebylo to oficiální stanovisko, byl to lidský apel na naše zákazníky, aby nám dali ve slabé měsíce více práce,“ snažil se majitel interpretovat příspěvek pro server Novinky.cz.
Odhlédněme teď od jemně řečeno rozporuplných recenzí pod profilem firmy na Googlu, které zmiňují (navzdory všem slibům) dodací lhůty trvající měsíce a prakticky nulovou komunikaci. Stranou nechme i reálnou finanční kondici společnosti, kterou mohou znát jen a pouze lidé s přístupem do jejího účetnictví.
Co ale přejít nelze, je naprostá naivita a především arogance, se kterou se Petrův a spol. pustili do špinavé a neetické marketingové praktiky.
Je otázkou, ke kolika ze stovek zákazníků, kteří učinili v posledních hodinách na e-shopu objednávku, se informace o lži majitele dostane. Motivem psaní tohoto textu je, aby jich bylo co nejvíce. Doufejme, že se k těm méně šťastným objednávajícím i přes všechny pochyby, které kolem brašnářství v online prostoru kolují, dostane všechno objednané zboží.
Nicméně těm, kteří čtou tento text a cítí se stejně jako já obelháni, lze doporučit jednoduchý úkon. Zrušte svou objednávku. Protože to jediné by mělo panu Petrůvovi vyslat naprosto jasný signál k uvědomění, k jak laciným obchodně-marketingovým praktikám se uchýlil.
Bude zároveň přímým svědkem toho, co znamená v oboru všem známé pořekadlo, že důvěra a reputace se dlouho a těžce buduje, ale může se také rychle a snadno ztratit. Vždyť přeci už malé děti se v pohádkách učí, že lhát se nemá a když už to udělají, může se jim to setsakra rychle vrátit i s úroky.