Článek
V roce 2023 bylo podle policejních statistik zaznamenáno 94 945 případů dopravních nehod. Skutečné číslo je však zřejmě mnohem vyšší, neboť ne všechny nehody vyžadují policejní zásah. Co dělat, pokud jste se stali účastníky dopravní nehody, a jak správně oznámit tuto škodní událost vaší pojišťovně?
Co udělat jako první?
Postup v případě dopravní nehody by měl vypadat takto:
- Jako první krok vypněte motor vozidla a zapněte varovná světla.
- Oblečte reflexní vestu a za vozidlo umístěte varovný trojúhelník.
- Prověřte zdravotní stav všech zúčastněných a v případě zranění okamžitě poskytněte první pomoc a zavolejte na tísňovou linku 112.
- Pokud není zapotřebí volat policii, vyplňte protokol o dopravní nehodě.
- Proveďte podrobnou fotodokumentaci poškození vozidel a oznamte škody své pojišťovně.
Jak zdokumentovat dopravní nehodu
„Jedním ze základních kroků při řešení dopravní nehody je podrobná fotodokumentace místa činu, která je klíčová pro pojišťovnu a další právní důkazní procesy. Pečlivá dokumentace může výrazně zvýšit šance na získání maximální možné kompenzace od pojišťovny. Je důležité fotografovat nejen místo nehody, ale i všechna poškození na vozidlech s co největší přesností. Kromě toho mají velký význam i svědecké výpovědi. Pokud byli přítomni svědci, zaznamenejte jejich jména a kontaktní údaje a požádejte je o poskytnutí videa, pokud nějaké natočili,“ uvádí Petr Jermář, odborník na finanční služby z webu banky.cz.
Hlášení události na pojišťovnu
Ohledně hlášení škodné události pojišťovně se často setkáváme s otázkami, kdo má povinnost škodu nahlásit a kdy by měla být nehoda oznámena. Zákon přikazuje, aby škodu nahlásili všichni účastníci nehody, a to jak osoba, která nehodu způsobila (viník), tak i ta, která byla poškozena. V případě, že nehodu nezpůsobili vy, je vaší povinností informovat o nehodě pojišťovnu osoby, která nehodu zavinila. I když zákon nestanoví přesný termín pro hlášení pojistné události, je obecně doporučeno udělat tak co nejdříve, ideálně ihned po nehodě.
Lehké a vážné nehody - jak postupovat?
Postup při lehkých a vážných dopravních nehodách se liší. Pokud se stane nehoda, při které je nutné volat policii, zahrnuje to situace, kdy došlo k zranění některého z účastníků, škoda na vozidle přesahuje 200 tisíc korun, došlo k poškození majetku třetí strany, nebo pokud se účastníci nehody nedokáží domluvit při vyplňování záznamu o nehodě. V takových případech policie obvykle provede vlastní dokumentaci nehody a instruuje vás o dalším postupu. U méně vážných nehod je fotodokumentace vaší odpovědností.
Role pojištění při dopravní nehodě je důležitá
„Mnoho řidičů stále není plně obeznámeno s tím, jaké škody jsou kryté povinným ručením a jaké havarijním pojištěním. Povinné ručení, které je ze zákona vyžadováno pro všechny majitele vozidel s platnou registrační značkou, kryje škody způsobené třetím osobám. Naopak škody na vlastním vozidle nejsou povinným ručením pokryty. Pro tyto škody je určeno havarijní pojištění, které kryje většinu škod, pokud jste byli vy ti, kdo nehodu způsobil,“ vysvětluje Petr Jermář, finanční specialista z portálu banky.cz.
Právní aspekty dopravních nehod
Účastníci dopravní nehody mají zákonnou povinnost okamžitě zastavit vozidlo, zajistit bezpečnost dopravního provozu na místě nehody a předcházet vzniku dalších škod. Dále jsou povinni prokázat si navzájem svou totožnost a poskytnout informace o vozidlech. V určitých případech, stanovených zákonem, mají také povinnost ohlásit nehodu Policii České republiky a je samozřejmé, že musí poskytnout první pomoc zraněným. Pokud není povinnost volat policii, je nutné vyplnit záznam o dopravní nehodě.
Postup hlášení pojistné události se může u jednotlivých pojišťoven mírně lišit, nicméně všechny pojišťovny nabízejí na svých webových stránkách přehledné návody, jak postupovat při nahlášení škody. Zde je přehled několika pojišťoven a specifických výhod, které nabízejí:
Allianz
- Možnost nahlášení pojistné události online: Ano
- Výhody: Možnost sledovat stav vyřízení škody 24/7
Kooperativa
- Možnost nahlášení pojistné události online: Ano
- Výhody: Po nahlášení škody vás už do tří hodin kontaktuje technik
ČPP (Česká podnikatelská pojišťovna)
- Možnost nahlášení pojistné události online: Ano
- Výhody: Nonstop asistenční služby
Generali Česká pojišťovna
- Možnost nahlášení pojistné události online: Ano
- Výhody: Možnost zkontrolovat stav škodní události přes Klientskou zónu
Arval
- Možnost nahlášení pojistné události online: Ano
- Výhody: Nonstop asistenční služba, mobilní aplikace
UNIQA
- Možnost nahlášení pojistné události online: Ano
- Výhody: Pohodlné vybavení škodní události u smluvních servisů pojišťovny UNIQA
Co dělat při dopravní nehodě v zahraničí?
Postup při dopravní nehodě v zahraničí je velmi podobný tomu, jak postupovat při nehodě na českých silnicích. Vzhledem k tomu, že se pravidla týkající se nutnosti přivolání policie mohou v různých zemích lišit, je vhodné v případě nehody vždy zavolat policii, aby bylo zajištěno správné postupování dle místních zákonů.
Tipy jak efektivně vyřídit pojistnou událost
Klíčem k co nejrychlejšímu vyřešení pojistné události je pečlivá dokumentace místa nehody a správně vyplněný záznam o dopravní nehodě. Čím dříve nahlásíte pojistnou událost pojišťovně, tím rychleji může být škoda vyřízena. Rychlejší vyplacení pojistného plnění je také pravděpodobnější, pokud využijete služeb smluvních servisů vaší pojišťovny. Dbejte na to, aby nedošlo k pozdnímu hlášení škody a zároveň se ujistěte, že záznam o dopravní nehodě je kompletní a správně vyplněn.
Zdroje: