Hlavní obsah
Politika

Cože, motoristé nechtějí řídit ministerstvo dopravy?

Foto: Pixabay

Místo na dopravu míří Motoristé na rezort životního prostředí, zahraničí a kultury.

Článek

Očekávali byste, že strana s názvem Motoristé sobě bude v rámci vyjednávání o vládní koalici přednostně usilovat o ministerstvo dopravy? Dávalo by to smysl, protože se právě na toto téma se vyjadřovala nejčastěji. Skutečnost je ale taková, že jeden z nejdůležitějších rezortů předpokládaní ministři za tuto stranu obloukem obešli.

Pokud si podrobněji přečtete jejich volební program, zjistíte, že se vlastně není čemu divit. Ústředním sloganem této části je tvrzení, že „automobil je symbolem svobody a prosperity“. A to je vlastně jediné téma, kterému se důkladně věnovali. Jak jinak než z pohledu držitele řidičského oprávnění a vlastníka vozu se spalovacím motorem.

Moderní dálnice a ještě ušetříme za známky

Ale pojďme se na jejich program podívat podrobněji. Co vlastně Motoristé chtějí ?Především moderní a efektivní silnice a dálnice. A jak jich dosáhnou? Tvrdí, že s pomocí soukromého sektoru, „aby výstavba nebyla blokována byrokracií a nedostatkem peněz“. Co to znamená? Vlastně fakt, že budou pokračovat v tom, co dělalo několik vlád předtím - PPP projekty. Například před rokem si premiér Petr Fiala pochvaloval PPP projekt, který pomohl k dostavbě a dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. A už předtím rezort posvětil další projekty tohoto typu - nejen dálnice, ale i na železnici.

Vlastní invenci projevili zejména v oblasti „práv automobilistů“. V této části například slibují, že omezí měření rychlosti radary, které navíc budou muset být označeny a budou se vyskytovat jen na místech jako je třeba škola. Potom se kouknou na zoubek bodovému systému, který prý lidi zbytečně připravují o řidičáky. Nezapomněli pochopitelně ani na majitele veteránů, kteří jsou zatěžováni emisními vyhláškami a samozřejmostí je dodatek, že nedovolí „umělé prosazování elektromobility na úkor klasických automobilů“. A také plánují zavést sdílené dálniční známky. Ty nebudou vázány na SPZ auta, lidé si je tedy budou muset půjčovat. Kde vezmou peníze, které jim z rozpočtu takto vypadnou a budou chybět na avizovanou modernizaci a výstavbu silnic, nezmiňují.

Vysokorychlostní tratě nepotřebujeme

Jenže automobil podle nich není jen symbolem svobody, ale i prosperity, a tak se zaměřují i na byznys. Omezují se v tom však na nicneříkající „budeme chránit práva kamionové dopravy.“ Plán ale mají i pro drobné podnikatele - zruší knihu jízd.

Jak se Motoristé staví k veřejné dopravě? Zdá se, že za pozornost jim stojí jen ta železniční. Plán je jasný - nepodpoří výstavbu vysokorychlostních tratí. Ty by prý stály moc peněz a vlastně je jedno, jestli vlak jezdí rychlosti 250 nebo 350 kilometrů za hodinu.

To je důvod, proč budou modernizovat již existující tratě, čímž zajistí, že rychlíky budou jezdit právě oněch 250 kilometrů v hodině. Jak to udělají v místech, kde vlaky projíždějí zatáčkami, svahy nebo třeba městy, není jasné. A také nezmiňují, kolik bude stát úprava míst jako jsou přejezdy, tunely či mosty nebo výstavba protihlukových stěn. Nebude ona rekonstrukce nakonec dražší než výstavba nové trati? Nevíme, ale někteří zlí jazykové to naznačují a srovnání nákladů motoristický program nenabízí.

Až začne úřadovat motoristická trojka

Tolik k motoristickému programu, který působí spíše jako politický manifest za práva majitelů řidičského oprávnění a proti „progresivistům“ a „eurohujerům“, kteří tvrdí, že kromě svobody máme také jisté povinnosti a zodpovědnost.

Upřímně, nemám pocit, že by Motoristé měli nějaký smysluplný dopravní plán pro Českou republiku. A tak není divu, že o toto ministerstvo vůbec neusilují. Tím spíše, že jde o rezort, který je na očích a každá chyba nebo zpoždění jde na vrub ministra.

A tak Motoristé pravděpodobně budou za práva „benzinových konzervativců“ raději bojovat na méně exponovaném ministerstvu životního prostředí prostřednictvím Petra Macinky, který neváhá na Pražský hrad přijet v šest metrů dlouhém pick-upu.

Filip Turek možná usedne do prestižního křesla ministra zahraničí. Že je to pro nováčka bez diplomatické zkušenosti příliš? S takovým mentorem, jakým je Václav Klaus, tedy proruský odborník na českou diplomacii, se jistě rychle naučí, jak v zahraničí hezky mluvit… a také nevyslovit nic, co by narušilo staré dobré vztahy s východní velmocí.

A doufejme, že snad alespoň Oto Klempíř na ministerstvu kultury, o které stojí, nenapáchá moc škody. Třeba tím, že nakonec podlehne tlaku ze strany koaličních partnerů na zestátnění veřejnoprávních médií. Zatím se v tomto směru vyjadřuje velmi mlhavě.

Další zdroje:

Idnes.cz: Macinka dorazil na Hrad v náklaďáku. Americký pick-up je dlouhý téměř 6 metrů, 6. října 2025

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz