Článek
Pro srovnání, ve Španělsku, které patří mezi lídry v oblasti vysokorychlostních tratí, se buduje moderní trať pro rychlost až 320 km/h za cenu kolem 424 milionů korun za kilometr. To znamená, že rozdíl mezi cenami naší tratě a té španělské je neuvěřitelných 280 milionů korun na kilometr. Tento astronomický rozdíl by mohl znamenat, že bychom mohli během stejné investice postavit téměř o dvě třetiny více kilometrů nové železnice, čímž by se výrazně zlepšila dopravní infrastruktura v naší zemi.
Problém však není jen v cenách, ale i v nízké konkurenci na trhu. V Česku se často stává, že na veřejné zakázky na stavbu železničních tratí podávají nabídky jen dvě společnosti. V zahraničí je běžně násobně více, což zvyšuje konkurenci, snižuje cenu a zvyšuje kvalitu vykonané práce.
Na obzoru je klíčový projekt – skutečná první vysokorychlostní trať (VRT) v Česku, která má spojit Přerov a Ostravu. Tato trať bude zásadní nejen pro rychlejší spojení, ale i pro posílení průmyslového a dopravního významu regionu Moravy a Slezska. Další vláda bude mít zásadní slovo, jakým tempem a za jakých podmínek se bude tento projekt realizovat. Plánuje se totiž forma partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), která může být dvojsečná – buď nastaví transparentní pravidla tak, aby firmy musely o zakázku férově soutěžit, nebo nechá prostor pro úzkou skupinu aktuálních firem.
My ve Voltu Česko bojujeme za to, aby z našich železnic skutečně profitovali občané, a nikoli úzké korporátní skupiny, které dnes často dominantně ovlivňují veřejné zakázky. Veřejné finance by měly směřovat do tvorby co možná nejefektivnější a cenově dostupné dopravní infrastruktury, kterou bude mít možnost využívat každý.
Nízké ceny a efektivní výstavbu však nemohou zajistit politici hnutí ANO ani ODS, kteří často z různých důvodů brání skutečné konkurenci na trhu železniční výstavby. Pouze otevřený trh a tlak na větší počet soutěžících firem dokáží přinést nižší náklady a kvalitnější výstavbu.
Musíme proto prosazovat spojování staveb tratí do větších celků, což vytváří významnější zakázky a tím i větší tlak na konkurenci mezi stavebními firmami. Vyšší konkurence znamená lepší ceny a rychlejší dokončení významných dopravních projektů.
Příští vládu budeme důsledně kontrolovat a vyvíjet tlak, aby výstavba železnice byla nejen kvalitní, ale také dostupná a ekonomicky výhodná pro nás všechny.
Společně můžeme změnit české železnice k lepšímu, stavět levněji a ve větším rozsahu. Nejen efektivní vysokorychlostní tratě, ale i modernizované konvenční železnice jsou základem pro udržitelnou budoucnost naší země.
Jsme Volt. Rozproudíme Česko.
Naše vize pro moderní dopravu jsou zde: Udržitelná a moderní doprava pro Česko a Evropu | Volt Česko