Hlavní obsah
Právo a státní správa

Je ochranka v obchodech stát ve státě? Chová se tak, právo na to ale nemá

Foto: Pixabay

Zadržení, šacování, urážky. I to se může stát během obyčejného nákupu – pokud jste pro ochranku „podezřelí“.

Článek

Když před čtyřmi lety Monika Mihalčíková, někdejší poslankyně zvolená za Unii svobody, vstoupila do drogerie DM v jednom pražském obchodním centru, nestačila se divit. Hned po vstupu se na ni a jejího syna „pověsila“ ochranka obchodu. Sledovala je pak po celou dobu nákupu. „Přecházel mezi regály a postupoval s námi do prodejny od vchodu až do zadní části prodejny a zpět,“ popsala následně ve stížnosti, kterou zaslala vedení drogerie a také zveřejnila na sociálních sítích. Chování zaměstnance v ní označila za „opravdu nevhodné a velmi nepříjemné“. Důvodem byly pravděpodobně předsudky, neboť Mihalčíková je romského původu.

Maminky s kočárky jsou podezřelé

Exposlankyně ve své stížnosti trefně podotkla, že nedůstojné chování je v rozporu se známým marketingovým heslem drogerie „Zde jsem člověkem, zde nakupují“, a dodala, že se během nákupu cítila jako „untermensch“. Označení, které používali nacisté pro tzv. „méněcenné“ lidi.

Drogerie se Mihalčíkové následně omluvila. „Spojili jsme se s vedením bezpečnostní agentury, pracovník ostrahy byl ještě jednou seznámen se zásadami chování, které společnost DM zastává směrem k zákazníkovi, a byl požádán o jejich dodržování,“ popsal manažer komunikace sítě drogerií Jiří Peroutka.

Když zpravodajský portál Aktuálně.cz její příběh zveřejnil, spustilo to lavinu. Lidé popisovali své vlastní zkušenosti z obchodů. „Tohle se mi stalo jednou a po dvou minutách jsem radši odešel, protože tohle absolutně nesnáším. Respekt všem, co to mají nonstop,“ popsal jeden z uživatelů. „Směrodatné asi je být buď tmavší, nebo vypadat jako ‚socka‘,“ naráží další na to, že častým terčem ochranky jsou občané tmavší pleti."

S podobnými zážitky má zkušenost mnoho z nás. V době, kdy jsem měla malé dítě, které jsem vozila v kočárku, stávalo se mi to také. V hypermarketu na mne „číhali“ dva členové ochranky hned za pokladnou a na základě pokladní účtenky kontrolovali můj nákup. Později se za kontrolu omluvili. Jindy mne v jedné drogerii po celou dobu „pronásledovala“ prodavačka. Zřejmě jen proto, abych si náhodou něco neuložila do kočárku. Bylo to velmi ponižující, proto jsem obchod po chvíli bez nákupu opustila.

Nevhodné, ne nezákonné

Co na takové chování personálu říká zákon? „Přestože se může stát, že se na vás „nalepí“ oči ostrahy u vchodu a doprovází vás po celý nákup, tato skutečnost samotná není protiprávní, ale pouze nevhodná. Můžete se však obrátit například vedoucího prodejny a svou nepěknou zkušenost s ním sdílet a požádat jej o sjednání nápravy,“ vysvětlil časopis dTest.

Složitější je to v případě, že ostraha chce nahlédnout do vašich tašek. Je důležité zmínit, že její práva se nijak neliší od práva běžného občana, proto zákazníka nemůže k ničemu takovému nutit. „Ať už je žádost formulovaná slušně, neslušně, prosebně nebo jako příkaz, jedná se vždy pouze o žádost,“ informuje dTest. K podobným úkonům je oprávněna pouze policie.

Dodává, že v takovém případě je vhodné zjistit, z jakého důvodu to pracovníci ochranky požadují. Následně je jen na uvážení zákazníka, zda žádosti vyhoví či nikoliv a předejít tak možný problémům. V případě pouhé namátkové kontroly však není zákazník povinen vyhovět a ani nesmí být ani zadržen.

Zadržet při krádeži vás může kdokoliv

Jinak je tomu v případě, že jste skutečně podezřelí z krádeže nebo jiného trestného činu. Ochranka vás pak má právo omezit na osobní svobodě, a to v případě, že je to nutné ke zjištění vaší totožnosti, zamezení útěku nebo k zajištění útěku. Tato práva se nijak neliší od práv jakéhokoliv jiného občana, zadržet vás může i kterýkoliv jiný zaměstnanec prodejny nebo třeba zákazník.

I to má ale své limity. „Šacování či prohlídka tašky proti vaší vůli možná není. To může až policie v rámci svých úkonů. Zadržení zároveň musí být co nejméně intenzivní. Pokud nevykazujete odpor, mělo by být zadržení ideálně bez použití fyzické síly,“ vysvětluje dTest. Ten zároveň důrazně doporučuje, abychom v takovém případě s ostrahou neodcházeli mimo prostor prodejny beze svědků.

Nikdy neodcházejte mimo prodejnu

I v tomto případě však ostraha někdy překračuje své pravomoci. Nedávno k takovému případu došlo v brněnském obchodním centru Vaňkovka. Člen ochranky hypermarketu Albert nejprve obvinil z krádeže ukrajinského mladíka a následně jej i fyzicky napadl v prostorách mimo prodejnu. Zároveň jej častoval hrubými urážkami jako „Vrať se na Ukrajinu“ nebo „Táhni na frontu“, což naznačuje, že i tentokrát šlo o útok spojený s předsudky a xenofobií. Činil tak i přesto, že muž nekladl žádný fyzický odpor, naopak ochranku vyzýval, aby zavolala policii. Na veřejnost se tento incident dostal jen díky tomu, že zákazník měl v té době na sobě brýle s integrovanou kamerou, která celou situaci nahrála. Díky tomu řetězec zasáhl a pracovníka okamžitě propustil.

Podobné překračování pravomocí ze strany ochranky je důvodem, proč by zákazníci měli znát svá práva a uměli se v podobných situacích ozvat. V opačném případě hrozí, že se podobné praktiky stanou normou.

Podobné příběhy ukazují, že nejde o ojedinělé případy. Zažili jste někdy něco podobného? Podělte se o svou zkušenost v diskusi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz