Článek
Známé pražské Brašnářství Tlustý a spol. se dopustilo jednoho ze „smrtelných hříchů“ podnikatelů. Lhalo svým zákazníkům, když tvrdilo, že mu hrozí insolvence a od krachu ho dělí pouhé dny. „Bez prodeje není výroby. I když makáme ze všech sil, dáváme lidem nejlepší, co dovedeme, nedokážeme ufinancovat provoz. Je to kritické. Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne Damoklův meč. Obstavení účtů. Insolvence. Konec,“ psal majitel Ivan Petrův na facebookové stránce firmy. Žádal věrné klienty, aby si od firmy objednali zboží, a to pokud možno hned. Klienti neváhali a okamžitě si zboží začali přes eshop objednávali, a to s takovou intenzitou, že to stránky obchodu neustály a spadly.
Záchranná akce
Jenže všechno je trošku jinak. Slavným brašnářům krach nehrozí a insolvence vůbec není ve hře. Letní měsíce jsou jen o něco slabší než jiné části roku, což není nic výjimečného. To se týká i mnoha jiných oborů a zájem se nejspíše zase zvedne na podzim, kdy lidé začnou pomalu nakupovat vánoční dárky. Ukázalo se, že Petrůvova výzva na sociální síti tak byla jen laciným trikem, jak v „hubených“ měsících přilákat více zákazníků a zvýšit odbyt. A to zjevně dost nepromyšleným.
Na obavy zákazníků nakonec Petrův na sociální síti Facebook o den později reagoval slovy: „Nikdo nekrachuje. Jen potřebujeme práci, jinak ten krach přijde. Kdo podniká, tak dobře ví, jak málo někdy schází,“ přiznal. Následně na dotaz řekl Novinkám: „Možná jsem použil expresivní slova. Nebylo to oficiální stanovisko, byl to lidský apel na naše zákazníky, aby nám dali ve slabé měsíce více práce.“ K takovém prohlášení jej nesjpíše vedlo uvědomění, že tvrzení o insolvenci by mohlo firmu ve výsledku spíše poškodit. Zákazníci mohli mít například obavy, že za odeslané peníze ve nakonec žádné zboží nedostanou, protože firma je použije na úhradu pohledávek věřitelům. Nebo se majitel firmy mohl oprávněně obávat toho, že tím ztratí budoucí zákazníky, kteří s firmou dosud nemají zkušenost. Zkrátka, uvědomil si, že jeho slova byla krátkozraká.
Upřímnost se vyplácí
Jenže o důvěru zákazníků firma zřejmě přijde tak jako tak. A to i těch, kteří byli dlouhodobě s výrobky spokojeni. Nikdo nechce být „za blbce“ a přiznat si, že se nechal tak snadno obelhat. Nikdo nemá rád, když je jeho důvěra zneužita. Jednání firmy se ve skutečnosti až tak neliší kupříkladu od falešných žebráků předstírajících slepotu nebo od lidí, kteří vyhlásí sbírku na neexistující nemocné dítě. Pomoc bližnímu v nouzi je výsostně lidský akt a jsme-li v této oblasti zneužiti, neodpouštíme.
Za zamyšlení stojí i to, jak má firma ošetřený marketing. Profesionální marketér dokáže slova domýšlet do důsledku a ví, že nečestné jednání může nevratně poškodit pověst firmy. Zvláště takové, která staví na poctivé řemeslné práci. Pokud není poctivá v tom, co o sobě říká, dokáže vůbec dělat takové řemeslo? Být transparentní a upřímný vůči svým klientům by mělo být zvláště u společnosti tohoto typu tím hlavním, na čem by mohla stavět, a to i ve světě marketingu. Stačilo přitom docela málo. Kdyby brašnářství například sdělilo svým zákazníkům, co pro ni znamená mít po jistou část nižší tržby a jak se to dotkne konkrétních zaměstnanců. Na růst nákupů by to možná mělo stejný dopad, jako středeční „záchranná akce“ založená na lži. Klienti by navíc měli pocit, že mají přehled o tom, co se v jejich oblíbené dílně děje a mít dobrý pocit z toho, že mají svůj podíl na tom, že se jí daří. Cítili by k ní bez nadsázky citovou vazbu. Příběhy jsou ostatně tím, co ve světě marketingu nejlépe prodává. Ovšem pouze za předpokladu, že jsou pravdivé.
Zdroje:
Facebooková stránka firmy Brašnářství Tlustý a spol. (zmíněná výzva 8. 8. 2024 zmizela)